53 585 läst · 597 svar
54k läst
597 svar
Hemautomation - vad är grejen?
Jo men det är ju skyddat inne i brevlådan om den är hel. Sen har jag en liknande dörrsensor för ytterdören till inbrottslarmet. Inget akut behov men enkelt och jag har 4 m till brevlådan från huset...J Jocke Best skrev:
Tre problem som jag direkt ser:Nissens skrev:
1. Jag vill inte byta min stora fina brevlåda mot den där lilla fula.
2. Jag ser inte brevlådan från huset. Om jag ska behöva gå ut till brevlådan kan jag lika gärna titta i den.
3. När jag är bortrest och vill be en bekant tömma lådan om det är något i den, hur ska jag då se den där pinnen från min solstol i Spanien?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Wifi-sensor med batteri!? Funkar det verkligen i längden? Men ja, förmodligen...P paralun skrev:
Det stora problemet som alla verkar ha är att man numera oftast har brevlådor av plåt och att de flesta användbara sensorer är för inomhusbruk. Känns som att det är dags att crowdfunda en därför avsedd riktig brevlådesensor som är konstruerad för att sitta utanpå lådan.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Funderade just på en grej... Sådana där gamla hederliga larmsensorer med kabel. Jag har en sådan där stor låda med brevinkast uppe och "paketinkast" på mitten. Om man sätter två larmsensorer i lådan och drar ut två kabelpar till en lagom IP-klassad eldosa som man fäster på utsidan. Sen har jag glömt, men någon skrev om att modda IKEAs genvägsknapp. Skulle man inte kunna koppla kablarna till den och på så vis få en Zigbee-enhet med dubbla magnetsensorer?
Edit: Eller var det en dimmerknapp?
Redigerat:
Billigt skit... jag beställer så kan man meka med brevlådanDavid Wallin skrev:
Wifi-sensor med batteri!? Funkar det verkligen i längden? Men ja, förmodligen...
Det stora problemet som alla verkar ha är att man numera oftast har brevlådor av plåt och att de flesta användbara sensorer är för inomhusbruk. Känns som att det är dags att crowdfunda en därför avsedd riktig brevlådesensor som är konstruerad för att sitta utanpå lådan.
https://www.amazon.se/TASUN-WiFi-dö...prefix=wifi+smart+dörrsensor+,aps,153&sr=8-11
David Wallin skrev:
Funderade just på en grej... Sådana där gamla hederliga larmsensorer med kabel. Jag har en sådan där stor låda med brevinkast uppe och "paketinkast" på mitten. Om man sätter två larmsensorer i lådan och drar ut två kabelpar till en lagom IP-klassad eldosa som man fäster på utsidan. Sen har jag glömt, men någon skrev om att modda IKEAs genvägsknapp. Skulle man inte kunna koppla kablarna till den och på så vis få en Zigbee-enhet med dubbla magnetsensorer?
Det borde funka. Dimmerknapp blir det bara om du väljer att koppla den till en dimmer... Dock är det ju bra för batteritiden om kontakten inte är sluten hela tiden.