Sådärja, nu har jag en Raspberry Pi 4 på ingång. Det tog bara fyra månader från beställning...
...fick en avisering om att paketet är beställt...

Så om någon behöver en Raspberry Pi så kan jag tipsa om att Electrokit har fått in några, frågan är bara om de fått fler än vad de har i kön...

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Kolla sidan ofta, det står fortfarande att de är slut i lager...

Edit: Om det är någonstans i Sverige de kommer in så är det i första hand på Electrokit. Så lägg en beställning där och vänta på er tur...

Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Sen brukar inte Biltema vilja ha in rent skräp.
Vad pratar du för strunt? Att sälja rent skräp är ju hela deras affärsidé :)

• Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Sen har jag ingen överdriven rädsla för molnlösningar. Tuya är iaf klart intressant när man ser hela sortimentet hos AliExpress.
Problemet är väl att det inte fungerar om molnet inte går att nå. Något som är oacceptabelt för mig, oavsett hur billigt det är.

R RoAd skrev:
Problemet är väl att det inte fungerar om molnet inte går att nå. Något som är oacceptabelt för mig, oavsett hur billigt det är.
Jo men de jag kollat på har det här:
"Locally executing scenario and automation is preferred, which enables smart scenarios and automation to be executed in case of no network access;Add sub-devices without network access and multiple sub-devices accessing the network at the same time."

Ett absolut krav även för mig själv. Sen är det lurigt med Tuya och Matter, de kinesiska säljarna på AliExpress har sänkt kraftigt och det kan vara nya gateways på väg ut, sen struntar man i att uppdatera gamla versioner, hittade en sannolikt med fel pris för 48:- från lagret i Frankrike, få se om den dyker upp så kan man laborera.

R
P paralun skrev:
Jo men de jag kollat på har det här:
"Locally executing scenario and automation is preferred, which enables smart scenarios and automation to be executed in case of no network access;Add sub-devices without network access and multiple sub-devices accessing the network at the same time."

Ett absolut krav även för mig själv. Sen är det lurigt med Tuya och Matter, de kinesiska säljarna på AliExpress har sänkt kraftigt och det kan vara nya gateways på väg ut, sen struntar man i att uppdatera gamla versioner, hittade en sannolikt med fel pris för 48:- från lagret i Frankrike, få se om den dyker upp så kan man laborera.
Ja det går att "hacka" till det, men så vitt jag förstått så är det en del krångel och då är det inte värt en besparing på några tior. Det finns så många alternativ idag.

R RoAd skrev:
Ja det går att "hacka" till det, men så vitt jag förstått så är det en del krångel och då är det inte värt en besparing på några tior. Det finns så många alternativ idag.
Nej det är inget "hack" utan helt normalt för en "riktigt" byggd gateway.

Redigerat:
R
P paralun skrev:
Nej det är inget "hack" utan helt normalt för en "riktigt" byggd gateway.
Ok, det kanske har ändrats sen jag kollade sist. Då skulle man programmera om enheterna.

R RoAd skrev:
Ok, det kanske har ändrats sen jag kollade sist. Då skulle man programmera om enheterna.
Jo Telldus/Tellstick har den nackdelen men nyare av andra märken ska ha lokal styrning.
Sen gick min order igenom för mina 48:- hos AliExpress, det händer ju att att man missar att SEK bara är cirkus en tiondel av Euro.... så då kan jag labba med Tuya och undersöka gatewayen när den dyker upp.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det spelar ju mindre roll om man har en gateway som klarar flera protokoll.
Som den här:
[länk]
Är något liknande de GW som Lidl säljer.
Har pratat med flera Ali-säljare ifall de inte kommer med en GW som inte kräver molnet snart men ingen säger det är möjligt.
Har du alltså sett att dessa kan köras lokalt?

Lite kul är att i en del automationer med några (ev bara icke Tuya)- Zigbee enheter jag lagt till på sistone så ligger det en disclaimer om att den kan köras lokalt på LAN...
Har inte provat om de redan funkar utan uppkoppling men det verkar ju lovande.

Jag begriper inte varför de inte redan säljer GW utan molnkrav, de skulle ju ta en stor marknad direkt även om de dubblade priset.

K karlmb skrev:
Är något liknande de GW som Lidl säljer.
Har pratat med flera Ali-säljare ifall de inte kommer med en GW som inte kräver molnet snart men ingen säger det är möjligt.
Har du alltså sett att dessa kan köras lokalt?

Lite kul är att i en del automationer med några (ev bara icke Tuya)- Zigbee enheter jag lagt till på sistone så ligger det en disclaimer om att den kan köras lokalt på LAN...
Har inte provat om de redan funkar utan uppkoppling men det verkar ju lovande.

Jag begriper inte varför de inte redan säljer GW utan molnkrav, de skulle ju ta en stor marknad direkt även om de dubblade priset.
Jo men det här är en klurig fråga och Kinaprylarna som Tuya har inte försetts med en Matterstämpel än.
Så jag tror just nu så säljer de bara ut allt som det bara går inför Matterlansering av nya produkter. (stora prissänkningar överallt) Sen som jag skrev så har då Tuya's gateways en lokal styrning.

P paralun skrev:
Jo men det här är en klurig fråga och Kinaprylarna som Tuya har inte försetts med en Matterstämpel än.
Så jag tror just nu så säljer de bara ut allt som det bara går inför Matterlansering av nya produkter. (stora prissänkningar överallt) Sen som jag skrev så har då Tuya's gateways en lokal styrning.
Var ser du att den GW har lokal styrning?
Det är ju sensationellt!
Att inget är Matter än kvittar väl, det funkar ju ändå sålänge man håller sig till Zigbee 3.0.
Däremot håller jag med om att det verkar pågå utförsäljning av en massa Wifiprylar som ofta i övrigt verkar identiska med motsvarande någon tia eller två dyrare Zigbee-version.
Ytterligare ett skäl att undvika Wifi enligt mitt sätt att se det.

R
P paralun skrev:
Jo Telldus/Tellstick har den nackdelen men nyare av andra märken ska ha lokal styrning.
Sen gick min order igenom för mina 48:- hos AliExpress, det händer ju att att man missar att SEK bara är cirkus en tiondel av Euro.... så då kan jag labba med Tuya och undersöka gatewayen när den dyker upp.
Labba på du. Det jag svarade på var att jag inte accepterar molnlösningar för att styra saker lokalt.

Och att köpa något sådant i den prisklassen, och speciellt från AliExpress, går bort för mig av många anledningar. Men det är nog en annan tråd.

P paralun skrev:
det händer ju att att man missar att SEK bara är cirkus en tiondel av Euro
Gör det? Tror aldrig att det hänt mig.

R RoAd skrev:
Och att köpa något sådant i den prisklassen, och speciellt från AliExpress, går bort för mig av många anledningar. Men det är nog en annan tråd.
Löjligt. Det går ju att se att det är samma produkter som säljs på en massa ställen i hela EU.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.