Jag tejpar fast ett knallsöre över luckan på brevlådan. Då får jag en ljudnotis när posten kommer.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Och det utvecklas uppenbart till en hobby som tar mycket tid… vilket man kanske inte prioriterar när man har en familj att ta hand om. Inget konstigt med det. Det har ingenting med fördomsr att göra, känns rätt naturligt. :)
Fördomen bestod inte att det var upptagna familjer utan ”singelkillar”, varför skulle inte ”singeltjejer” vara intresserade? Sen finns det gott om äldre familjer med utflugna barn. Du har visst dina fördomar och småbubblor.
 
P PelleWidell skrev:
Fördomen bestod inte att det var upptagna familjer utan ”singelkillar”, varför skulle inte ”singeltjejer” vara intresserade? Sen finns det gott om äldre familjer med utflugna barn. Du har visst dina fördomar och småbubblor.
Jag tror att jag ska skaffa mig en Tinderprofil och specifikt rikta mig till "singeltjejer med intresse för hemautomation". (y)

För övrigt har jag känslan av att den här hobbyn anses vara "onödig" och att det tyder på bristande intelligens att lägga en massa tid på den. Paradoxalt nog anses vi förmodligen med gott samvete kunna lägga samma tid på att spela padel eller laga invecklad mat iförd dyrt förkläde av någon sorts komaterial. Som riktiga män alltså!
 
  • Haha
  • Gilla
namnbyte och 4 till
  • Laddar…
P
David Wallin David Wallin skrev:
Jag tror att jag ska skaffa mig en Tinderprofil och specifikt rikta mig till "singeltjejer med intresse för hemautomation". (y)

För övrigt har jag känslan av att den här hobbyn anses vara "onödig" och att det tyder på bristande intelligens att lägga en massa tid på den. Paradoxalt nog anses vi förmodligen med gott samvete kunna lägga samma tid på att spela padel eller laga invecklad mat iförd dyrt förkläde av någon sorts komaterial. Som riktiga män alltså!
Riktiga män står väl vid sin överdrivet stora grill om vi prata matlagning? Så Weber-termometern dessutom kan kopplas till Homey/HA?
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Riktiga män står väl vid sin överdrivet stora grill om vi prata matlagning? Så Weber-termometern dessutom kan kopplas till Homey/HA?
Sant! Men då krävs även bar överkropp under ko-förklädet och en öl i handen.
Hmmm... Jag har ingen grilltermometer kopplad till min HA! Undrar hur jag ska kunna motivera det... :thinking:;):crysmile:
 
  • Haha
MrDizzy
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har ingen grilltermometer kopplad till min HA! Undrar hur jag ska kunna motivera det.
Ge upp! Har man inte det så har man inte det. Du är säkert bra på något annat! :crysmile:
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
P
Blab601 Blab601 skrev:
Har 2st Plejd samt uppkopplade temp och luftfuktighetsgivare.

En Plejd som tänder/släcker utebelysning efter astrour (tänder när solen går ner och släcker när den går upp). Skönt slippa tända och släcka manuellt vilket jag ofta glömde bort

Den andra plejden styr ett eluttag på garaget där jag har kopplat motorvärmaren. Styr via timer och smidigt att enkelt ändra tiderna inifrån huset då tiden när bilen behövs på morgonen ändras ibland från dag till dag.
Även smidigt att alltid sätta i kabeln för motorvärmare och ska man iväg spontant kan man manuellt aktivera motorvärmaren från huset en tid innan man ska köra.
Vore det inte smartare att för första plejden även ha koll på om det är någon hemma så det inte tänds i onödan? Eller kombinera med timer att det släcks kl 01 så det inte lyser i onödan hela natten? Kan ju tändas igen kl 06…
Sen hade jag kompletterat den andra att inte starta motorvärmaren om det inte var kallt, onödig strömförbrukning är onödig även om man anser sig ha råd med den.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
X xLnT skrev:
Då har vi bara olika definition av vad hemautomation är.
Jag skiljer på datainsamling och exekvering.
Jag tycker det blir fel när flera i tråden skriver att de övervakar och samlar in data i en tråd som denna.
För det gör jag i massor men har inget hemautomationssystem.
Fast insamlingen är initialt en förutsättning för att du skall ha underlag för regler i din automation och sen styr det tröskelvärdet i en automatisering.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
De flesta får nog mest elektroniskt idag, någon gång kommer något från myndigheter, men även de brukar allt oftare skicka elektroniskt, via Kivra. Tänker på skatteverket o liknande.
Nissens Nissens skrev:
Frågan är varför man skall ha det. Åtminstone i min låda kommer det nästan bara reklam. Tidningar och räkningar, avier mm kommer elektroniskt sedan länge. Räcker att kolla lådan typ en gång i veckan..

Typiskt exempel på hemautomation som inte löser någonting, den funktionen är endast en rolig grej, som ett hobbyprojekt. Ungefär som det mesta med det man kallar ”riktig” hemautomation…
Nissens Nissens skrev:
Skulle jag haft en sådan funktion så hade det varit ständiga falsklarm när det ständigt läggs reklam i lådan.

Det är ofta sådant här hemautomation handlar om, man ”löser” problem som inte finns. Det är mer som en hobby, inget fel i det - men det löser inget reellt problem. Det är väl det som skiljer Plejd från det du håller på med, de fokuserar mer på det som löser verkliga problem för de sllra flesta. :)
Nissen, först så känns det liiite som om du upprepar dig, men vet du om att det finns en superenkel lösning på ditt problem, så du kan ha nytta av funktionen…
Ingen reklam tack”-lapp på brevlådan. Tänk vad lätt löst, utan att ens behöva blanda in Plejd!
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Sant! Men då krävs även bar överkropp under ko-förklädet och en öl i handen.
Hmmm... Jag har ingen grilltermometer kopplad till min HA! Undrar hur jag ska kunna motivera det... :thinking:;):crysmile:
Vad ska grabbarna på forat säga?
 
  • Gilla
  • Haha
EttAnvändarnamn och 1 till
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Nissen, först så känns det liiite som om du upprepar dig, men vet du om att det finns en superenkel lösning på ditt problem, så du kan ha nytta av funktionen…
Ingen reklam tack”-lapp på brevlådan. Tänk vad lätt löst, utan att ens behöva blanda in Plejd!
De flesta gillar inte reklam.
 
P
K karlmb skrev:
De flesta gillar inte reklam.
Eeeh? Nä, det är ju därför ”ingem reklam tack” är en lösning. :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Eeeh? Nä, det är ju därför ”ingem reklam tack” är en lösning. :)
Fungerar bara sisådär, speciellt på vintern då det snöat.
"Åh jag ser ingen skyllt som brukar sitta på den lådan så nu får jag dela ut denna skit reklam"
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Fungerar bara sisådär, speciellt på vintern då det snöat.
"Åh jag ser ingen skyllt som brukar sitta på den lådan så nu får jag dela ut denna skit reklam"
Jag har tidigare haft en "ingen reklam tack-skylt" men den nöttes bort av vädret. Men numera är det ganska bra när man behöver en massa tidningar att tända brasan med var och varannan dag. Dessvärre är ju mycket av reklampapperet av så dålig kvalitet att det inte går att elda med, men en del av det funkar ju iaf. :)
 
P PelleWidell skrev:
Fast insamlingen är initialt en förutsättning för att du skall ha underlag för regler i din automation och sen styr det tröskelvärdet i en automatisering.
Det var väl det jag skrev, att man kan väl sluta skriva att man samlar in data och istället beskriva hur man styr utifrån denna data.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.