Hej!

Idag har jag grejet en liten stund efter jobbet, märkte ut kakelplattorna längs väggen och hur dom ska kapas. Tog sedan med mig dom och kapade med flexen i farsans trädgård för att slippa damma ner så mycket i lägenheten. Så nu är alla plattor för första varvet kapade och ska hamna i rätt höjd för fortsättningen. :)

Utrustillat utmärkta kakelplattor och ett klinkergolv med lasermätare, byggnadsförberedelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tomt hörn av ett rum med markerade linjer för kakelplattor och en tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum under renovering med märkta kakelplattor längs väggen och utlagda klinkers samt mosaik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kunde heller inte hålla mig utan var tvungen att lägga ut lite klinkers och mosaik för att se hur det kommer att bli. Jag tror att det blir kanon och en kommod i vitlaserad ek kommer passa in bra :)

Renovering av badrum med utlagda kakel- och klinkersplattor, vissa ännu ej fastsatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakel och mosaik utlagda på ett golv i väntan på installation i en halvfärdig renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv med utlagt klinkers och mosaik vid en vägg med röda markeringar för kakelprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapade kakelplattor och utlagda klinkers med mosaik i en tom arbetslokal, redo för fortsatt renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för idag. På söndag kommer jag börja med att sätta upp den första raden kakel så får jag se hur långt jag hinner innan det är dags för morsdag osv.

//Fredrik
 
Har inte jobbat med heydi tätskikt men det ser ut som du använder vanligt gucka? Det ska vara 2komp iaf i skarvar och överlapp på de flesta tätskikt idag... Men du har säkert koll på det där.
Lite onödigt att inte använda en puruskniv kan jag tycka, kostar man på allt i ett badrum så borde man även köpa en kniv för 100:- men men bara hoppas att far din har skurit bra :)
 
Ska förresten snart göra nästan samma sak fast med en 1a
Köpte en lgh till grabben som ska börja på gymnasiet till hösten

Tätskikt har jag klart med redan, lika så mattor till alla 38kvm, beg. spis och kyl/frys inhandlat, saknas lite färg och ev en köksinredning men det blir beg
Kommer väl slänga upp en tråd men det blir nog v30 då jag ska börja
 
nino skrev:
Har inte jobbat med heydi tätskikt men det ser ut som du använder vanligt gucka? Det ska vara 2komp iaf i skarvar och överlapp på de flesta tätskikt idag... Men du har säkert koll på det där.
Lite onödigt att inte använda en puruskniv kan jag tycka, kostar man på allt i ett badrum så borde man även köpa en kniv för 100:- men men bara hoppas att far din har skurit bra :)
Det är det kletet som byggvaruhandeln(Derome) rekommenderade samt det som står att man ska använda i beskrivningen :)

Jo, såhär i efterhand så hade jag nog köpt mig en sådan kniv. Hade inte en tanke på det och farsan nämnde inte heller något om det men nu blev det riktigt bra iaf :)

nino skrev:
Ska förresten snart göra nästan samma sak fast med en 1a
Köpte en lgh till grabben som ska börja på gymnasiet till hösten

Tätskikt har jag klart med redan, lika så mattor till alla 38kvm, beg. spis och kyl/frys inhandlat, saknas lite färg och ev en köksinredning men det blir beg
Kommer väl slänga upp en tråd men det blir nog v30 då jag ska börja
Vad kul! :)

Synd att du redan köpt vitvaror, annars ska jag sälja mina samt köksinredningen, hör av dig om det är intressant :)

//Fredrik
 
Är nog 4 över och under skåp jag behöver bara så det är inte mycket, ev köper jag det nytt annars brukar det dyka upp på blocket, var mer exakt bor du?
Området jag köpte i är byggt 73-74 och farbrorn som bott där har nog inte gjort nåt åt lgh.
 
nino skrev:
Är nog 4 över och under skåp jag behöver bara så det är inte mycket, ev köper jag det nytt annars brukar det dyka upp på blocket, var mer exakt bor du?
Området jag köpte i är byggt 73-74 och farbrorn som bott där har nog inte gjort nåt åt lgh.
Jaha okej, det var ju inte så mycket nä.

Jag bor i Lysekil så det kanske är en bit om du bor i Dalarna.

//Fredrik
 
Hej!

Började idag med att sätta kakel. Fick gjort hörnet förbi duschen. :)

Hörn av badrum med nylagt kakel, krysslasers påslagna för utjämning, och spacers mellan plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjat kakelsättning i hörn intill duschen med verktyg och kakel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjad installation av vitt kakel i hörn vid en duschen med kakelkryss och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning imorgon :)
//Fredrik
 
Hej!

Idag har jag fortsatt med kaklet, fick hjälp av farsan när han slutat jobbet så det flöt på lite snabbare och vi fick gjort en hel del. :)

Fortsatte där jag slutade igår, med understa raden.

Pågående kakelarbete med början av nedre raden och förberedelse för duschhörnan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående kakelarbete med första raden och förberedelse för duschhörnan, laserlinje som hjälpmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakelarbete pågår med den nedersta raden av vita kakelplattor och kryssdistanser i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjat kakelarbete i duschhörna med vit kakel påställd längs med väggyta och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakelarbete pågår med den första raden kakelplattor i ett hörn av ett rum med synlig rörkoppling och märkta väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakelläggning i pågående badrumsrenovering med den första raden kakel och duschhörnans början.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående kakling av duschhörna med den nedersta raden av vita kakelplattor och mosaik i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan så fortsatte vi med duschhörnan när vi ändå var två.

Pågående kakelarbete i duschhörna med vita väggplattor, mosaik och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med nylagt kakel och mosaik i duschhörnan med röda laserlinjer och spacers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående kakelinstallation i hörn av badrum med delvis satta vita plattor och mosaik samt röd laserlinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående kakelarbete i duschhörna med vit kakelplattor och mosaik på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kom jag fram till hyllan och där stämde måtten ganska bra med plattorna iaf. Jag kommer att behöva en lite bredare fog mot hörnlisten men tror att det blir bra ändå och inget man kommer tänka på i slutänden :)

Påbörjat kakelarbete i hörn av badrum med första raden kakelplattor och mosaikhylla installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av kakelmosaik på badrumshylla med noggrann passform mot en hörnlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av kakel i en hörndusch med fokus på kakelplattans anpassning vid hörnhyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av kakel och mosaik i en duschhörna, med synlig hörnlist och arbetsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av kakelplattor på vägg med mosaikhylla under arbete, verktyg och händer syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter fortsatte vi med hörnet och nu är mosaiken på plats osv. Är riktigt nöjd med den :)


En delvis kaklad duschhörna med vita kakelplattor och en mosaikremsa under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaklingsarbete i duschhörna med vit kakel och mosaikdetaljer längs hörnet, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående kakelarbete i duschhörna med vit kakel och mosaikdekoration längs en vertikal remsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående kakelinstallation i en dusch med vit kakel på väggarna och en accentmosaik i brunt och beige i hörnan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för idag, imorgon kommer jag fortsätta ensam med långsidan. :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Corneliatt och 1 till
  • Laddar…
K
Snyggt!
Men är inte praxis att man lägger golvet först och och ställer väggkaklet på klinkern?
Eller i praktiken, att man kaklar allt utom första varvet på väggen, lägger golvet sedan första varvet på kaklet?

Om/vad det har för praktisk betydelse är jag inte säker på.
 
Redigerat:
KjellTimell skrev:
Snyggt!
Eller i praktiken, att man kaklar allt utom första varvet på väggen, lägger golvet sedan första varvet på kaklet?
Om/vad det har för praktisk betydelse är jag inte säker på.
Då det närmast brunnen är den lägsta punkten kan man där ha en hel platta alla anda behöver skäras i underkant.

Man skall även mäta och kolla att översta plattan mot taket ser bra ut, det är inte snyggt med en smal platta där.
Men här verkar det gå jämt ut mot taket när glespanel och våtrumsgips är monterat.

Här har man skurit och satt första raden med laser.
 
KjellTimell skrev:
Snyggt!
Men är inte praxis att man lägger golvet först och och ställer väggkaklet på klinkern?
Eller i praktiken, att man kaklar allt utom första varvet på väggen, lägger golvet sedan första varvet på kaklet?

Om/vad det har för praktisk betydelse är jag inte säker på.

Fick höra precisa motsatsen av min plsttsättarkontakt, dvs att man börjar fördelaktigen med väggarna då alla plattor behöver kapad snett eftersom det är fall mot brunnen medan golvet förblir i samma form, därför är de plattorna lättare att kapa om det behövs.
 
KjellTimell skrev:
Snyggt!
Men är inte praxis att man lägger golvet först och och ställer väggkaklet på klinkern?
Eller i praktiken, att man kaklar allt utom första varvet på väggen, lägger golvet sedan första varvet på kaklet?

Om/vad det har för praktisk betydelse är jag inte säker på.
Leif i Skåne skrev:
Då det närmast brunnen är den lägsta punkten kan man där ha en hel platta alla anda behöver skäras i underkant.

Man skall även mäta och kolla att översta plattan mot taket ser bra ut, det är inte snyggt med en smal platta där.
Men här verkar det gå jämt ut mot taket när glespanel och våtrumsgips är monterat.

Här har man skurit och satt första raden med laser.
Jarlsgård skrev:
Fick höra precisa motsatsen av min plsttsättarkontakt, dvs att man börjar fördelaktigen med väggarna då alla plattor behöver kapad snett eftersom det är fall mot brunnen medan golvet förblir i samma form, därför är de plattorna lättare att kapa om det behövs.
Precis som Leif och Jarlsgård skriver så har jag börjat med väggarna för att det är enklast att ha dom uppsatte före golvläggningen eftersom dom behöver kapas och riktas pga fallet. Då är det inte lika noga med kapningen och diffar det några millimeter så täcks det av klinkerplattan. :)

//Fredrik
 
Hej!

Idag har jag fortsatt att sätta plattor, sedan var farsan snäll och kom förbi efter jobbet. Fasen vad mycket snabbare det går och vilket flyt när man är två. :) Fick gjort riktigt mycket, hylla och hörnlist är nu på plats. :)

Pågående kakelsättning i ett hörn av ett badrum med delvis satta vita plattor och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdigt kakelarbete på vägg med spackel, kakelplattor och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis kaklat badrum med vita plattor, hörnlist, och en obehandlad vägg som förberedelse för fortsatt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvt kaklat badrum med vita plattor, hörnlist på plats och hinkar med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med nylagt vitt kakel och fogkryss, byggtillbehör som hinkar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis kaklad vägg med vita plattor och korslagda distanser, otillagd kakelfix till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis lagda vita väggplattor med mörkbruna plattor på hylla och hörnlist, korsformade fogkryss mellan plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av ett badrum med nyinstallerade kakelplattor och en hörnhylla, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Omonterad nisch med hyllplan klädd i mosaikplattor och vit kakling pågår med hörnlist på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående kakelarbete med vita plattor och en mosaikbård längs en fönsterkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis kaklad vägg och hörn med plattor och korsdistanser i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade vita väggplattor med en hylla av mosaikkakel, separerade med tavelkrokar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis kaklad vägg med vita plattor och inbyggd hylla med mosaikkakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt av badrum med nysatta vita kakelplattor, hörnlist och en kaklad hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt kakel som är delvis satt på en badrumsvägg med hörnlist och hylla installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av badrum med halvt kaklade väggar och en hörnhylla monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med nyinstallerade vita kakelplattor, hörnlist och inbyggd hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitkaklad dusch med nylagd hörnhylla och hörnlist, kakelarbete i progress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagda kakelplattor och en hörnlist på en nischhylla i badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade vita kakelplattor på vägg i pågående renoveringsprojekt, hörnlist och hylla uppsatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis kaklad duschutrymme med vita väggplattor och mosaik hörnlist, ej färdigställt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade vita kakelplattor på vägg i ett pågående renoveringsprojekt i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat badrum med nylagda vita väggplattor, hörnlist och omonterad hylla, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon så ska jag hjälpa pappa när vi båda har slutat jobbet, får se om vi hinner klart eller om det blir fortsättning även på torsdag kväll. På fredag ska jag inte börja jobba förrän 22 så då hoppas jag att jag får satt resten av kaklet :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Corneliatt och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag fått hjälp av farsan och nu är allt kakel uppe. :)

Slänger in lite bilder :)

Nytt kakel är installerat på vägg med ofärdig del upptill och en nisch med mosaik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen installerat vitt kakel i en dusch med en inbyggd nisch med mosaikplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panoramavy av nyinstallerat kakel runt ett fönster med persienner i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat vitt kakel runt fönster med persienner i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat kakel runt ett fönster med persienner i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat kakel runt ett fönster med persienner i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyuppsatt kakel i ett rum med ett fönster och korslagda kakelskärare mellan plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen uppsatt kakel i ett badrum med synligt fönster och en kakelkryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyuppsatt vitt kakel i ett pågående renoveringsprojekt av ett badrum, med synlig fönsterkarm och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat badrum med nylagt kakel och synliga distanskors, dörröppning till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyuppsatt kakel i ett hörnrum med synligt fönster och kvarliggande verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogat ser ni ett försök till en panoramabild från fönstret :rolleyes:

Det var allt för denna gången! Imorgon ska jag se om jag hinner ge mig på att måla fönstret, ska röja upp lite och åka till tippen osv. :)

//Fredrik
 
Redigerat:
Hej!

Idag har jag fått målat fönstret, fasen så lång tid det tog och vilket pill.. Behöver kanske köra någon strykning till på insidan och på salningen men mellan rutorna är helt klart. :)

Började med att slå in spikarna till salningen och sedan spackla det. Medan spacklet härdade så maskerade jag ruta och kakel.

Ny målad fönsterkarm och salning intill kakel, med synliga spacklade områden och maskeringstejp vid rutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålat fönster inramat av kakelvägg med utsikt över stad och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålat vitt fönster med persienner uppe i ett kaklat badrum med utsikt över stadsbebyggelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålat fönster i kaklat rum med utsikt över hustak, persienner neddragna, spikar inslagna och spacklade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.