Hej!

Kul att det verkar vara en del som läser och intresserar sig i tråden, det inspirerar!

Är nere i södra Sverige och jobbar denna veckan så jag får nöja mig med att renovera och fundera i tankarna.. (y)

Tänkte passa på att ge lite bilder och planer på och vad som komma skall i kommande inlägg.:D

Hälsningar J
 
Först ut är golvet. Det är ett otroligt fint furugolv, men gammalt och slitet. Vi ska slipa ner det och behandla med hårdvaxolja, lutar åt Osmo natur. Eller har någon fler förslag på behandling?

Halva bilden visar nyslipat furugolv och andra halvan gammalt slitet furugolv, med byggmaterial och ett ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Identiskt furugolv (vänster)

Jämförelse av orenoverat gammalt furugolv (vänster) mot nyligen slipat och behandlat golv med hårdvaxolja (höger).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter slipning och Osmo natur
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil Stenqvist och 6 till
  • Laddar…
Byt inte ut köket. Även ett funkiskök kan ganska enkelt anpassas till dagens behov om man bara är lite snickerikunnig.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Eric Öbo
Modernt och fräscht är ju motsatsen till charm... ;-)

Ni kan väl i alla fall göra så att ni plockar ned köket varsamt så att någon annan kan ta hand om det? När vi renoverade vår lägenhet åkte jag från Göteborg till Uppsala för att ta hand om ett utrivet funkiskök från 1947. Något av det bästa jag gjort.

Lycka till,

//Eric

Jonhal Jonhal skrev:
Hej Eric! Vi har redan bestämt oss, det behövs bytas. Men visst jag förstår dig, det hade ju vart trevligt men det kommer inte passa in den moderna och fräscha charm vi vill få.

Det kommer bli ett stort lyft för lägenheten och framför allt mer funktionellt! Det kommer bättre bilder senare när det blir aktuellt, som kanske kan ge dig lite förståelse för anledningen rill

Hälsningar Jon
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Modernt och fräscht är ju motsatsen till charm... ;-)

Ni kan väl i alla fall göra så att ni plockar ned köket varsamt så att någon annan kan ta hand om det? När vi renoverade vår lägenhet åkte jag från Göteborg till Uppsala för att ta hand om ett utrivet funkiskök från 1947. Något av det bästa jag gjort.

Lycka till,

//Eric
Modernt men med en charm! ;-) Jo givetvis ska jag plocka ner det varsamt, både för att minska efterjobbet men även för att eventuellt sälja/skänka vidare.
 
Härnäst är sängskåpet. Tanken är praktiskt men ändå en fin inredningsdetalj när det är infällt, tänk linneskåp. Här kommer både en ritning jag ska utgå från samt en målbild. Alltid trevlig med lite möbelsnickeri!

Ett före-och-efter montage som visar ett stängt vitt sängskåp och sedan samma skåp öppnat med en utvikt säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning och materiallista för ett sängskåp i utfällt och infällt läge, avsett för möbelsnickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Och sist men inte minst den "omtyckta.." vildmarkspanelen. Den hänger löst i planerna men för att försvara den lite lägger jag upp en bild på kompisens vägg, och obeservera att även vi hade tänkt oss vitbetsad! Dock utan älghornet, där går gränsen ;) Är den så illa?


Vägg med vitbetsad vildmarkspanel och ett älghorn monterat över en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Renoverar man för att sälja med vinst så bör man inte alltid blanda in personlig smak. Ring runt till olika mäklare och fråga hur poppis "vildmarkspanel", a.k.a friggebodspanel, är bland stockholms lägenhetsköpare 2017. Case closed.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
För övrigt är jag pro gamla kök och visst går det att uppdatera dom osv men vill ni öka vinsten så är det nytt modernt som gäller. Tyvärr. Chansen att den som i slutändan är vllig att betala mest för lägenheten också är en av oss relativt få som gillar original är försvinnande liten.
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
H Höök skrev:
För övrigt är jag pro gamla kök och visst går det att uppdatera dom osv men vill ni öka vinsten så är det nytt modernt som gäller. Tyvärr. Chansen att den som i slutändan är vllig att betala mest för lägenheten också är en av oss relativt få som gillar original är försvinnande liten.

Ja men precis, det är så tankarna går! Tack för två bra inlägg.
 
Jonhal Jonhal skrev:
Någon som har koll på bästa alternativ för att få nya släta väggar att måla på? Har nu någon sorts strukturtapet som är målad vit med sandkorn i?!

Alternativ är väl bredapackla direkt på, eller riva ner tapet och bredspackla ? Väggen är rundad mot taket, alltså ingen 90 grader kant så renoveringsgips är dessvärre inget alternativ.

[bild]
Det där ser ut att ha suttit en fiskbensmönstrad glasfiberväv, när väven rivits ner har lite av putsen följt med och lämnat det mönstret. Troligt är även att vid den upptäckten infunnit sig ett "faans jävla skit, en massa klister kvar på väggen, jag blir så trött... Avafan, skit i det, måla över fanskapet!" Blir knepigt/jobbigt att få fason på. Fast det skarvaktiga i vänsterkanten ser ut att visa på nån tapet, e d en spaltbar som nämnts blir d lättare...
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Jonhal Jonhal skrev:
Och sist men inte minst den "omtyckta.." vildmarkspanelen. Den hänger löst i planerna men för att försvara den lite lägger jag upp en bild på kompisens vägg, och obeservera att även vi hade tänkt oss vitbetsad! Dock utan älghornet, där går gränsen ;) Är den så illa?


[bild]
Här är (tyvärr) en till som säger; skit i vildmarkspanelen! Jag är aldrig för den detaljen (får mig bara att tänka på billiga vandrarhem), och det blir ännu värre i en liten lägenhet, den kommer ta över alldeles för mycket och krympa rummet.
Jag är inget proffs, men skulle jag vara i er situation så skulle jag försöka göra det så fräscht och modernt som möjligt, och sedan komplettera med "färgklickar" för att erhålla myskänslan. Tror att man kommer mycket längre med det vid försäljning, då kan potentiella köpare bli inspirerade men ändå inreda efter egen smak i sitt huvud under visningen. :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
M Mats Olandersson skrev:
Det där ser ut att ha suttit en fiskbensmönstrad glasfiberväv, när väven rivits ner har lite av putsen följt med och lämnat det mönstret. Troligt är även att vid den upptäckten infunnit sig ett "faans jävla skit, en massa klister kvar på väggen, jag blir så trött... Avafan, skit i det, måla över fanskapet!" Blir knepigt/jobbigt att få fason på. Fast det skarvaktiga i vänsterkanten ser ut att visa på nån tapet, e d en spaltbar som nämnts blir d lättare...

Ja ska undersöka det lite närmare nästa vecka och försöka dra loss lite och se dels hur lätt det lossnar och del vad det är för underlag. Det ser olika ut på de olika väggarna i vardagsrummet..
 
:)
Pytt Pytt skrev:
Här är (tyvärr) en till som säger; skit i vildmarkspanelen! Jag är aldrig för den detaljen (får mig bara att tänka på billiga vandrarhem), och det blir ännu värre i en liten lägenhet, den kommer ta över alldeles för mycket och krympa rummet.
Jag är inget proffs, men skulle jag vara i er situation så skulle jag försöka göra det så fräscht och modernt som möjligt, och sedan komplettera med "färgklickar" för att erhålla myskänslan. Tror att man kommer mycket längre med det vid försäljning, då kan potentiella köpare bli inspirerade men ändå inreda efter egen smak i sitt huvud under visningen. :)

Ja jag säger inte emot, vi får nog släppa den! Den får kanske komma i ett framtida hus vi ska stanna i lite längre. :)
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Ang golven så tycker jag du ska ta dig en funderare på såpskurning.

Och som många säger: Behåll köket.
Vi bor i ett hus från 1912 och ska bygga ett helt nytt kök på nedervåningen. (Köket är idag på övervåningen) Vi vill ha ett platsbyggt kök med furustommar och luckor. Ett ikeakök skulle kosta 45000kr. Vi har fått ett riktpris på ca 145000kr på ett platsbyggt kök. Då inte målat och tror inte bänkskiva va med.

Värt att ha i åtanke.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.