25 541 läst · 43 svar
26k läst
43 svar
Helikopteramatör. Dags att slipa plattan.
Det är många som skriver att man ska börja helikoptrandet med locket på. Det är inte så jag kommer ihåg det.
Man börjar med vingerna i en ordentlig vinkel när man fortfarande sjunker lite i betongen . Gräver den ner sig för mycket väntar man lite.
Ytan ska inte bli perfekt ännu. Efter ett litet tag går man igen över den med helikoptern men nu med mindre branta vingar. Därefter väntar man igen att tag och går över den igen, nu är vingarna nästan platt. Ha med vatten för att kunna kasta lite vatten på när det behövs. Lite betong som finns kvar kan vara bra ifall man river ut en sten, och man behöver fylla igen.
Är plattan inte redan perfekt, kan man göra sista gången med locket på.
Själva arbetssättet är att 'drar' helikoptern efter sig nedan man låter den svänga från ena sidan till den andra. Stanna inte på samma plats men håll den i rörelse.
Det man gör fel i första omgången går att rätta till i nästa omgång. Största faran är att man är för sent inte för tidigt.
Genom att helikoptra plattan blir ytan mycket tätare så man får en bättre kvalitet än när man slipar betongen efteråt.
Man börjar med vingerna i en ordentlig vinkel när man fortfarande sjunker lite i betongen . Gräver den ner sig för mycket väntar man lite.
Ytan ska inte bli perfekt ännu. Efter ett litet tag går man igen över den med helikoptern men nu med mindre branta vingar. Därefter väntar man igen att tag och går över den igen, nu är vingarna nästan platt. Ha med vatten för att kunna kasta lite vatten på när det behövs. Lite betong som finns kvar kan vara bra ifall man river ut en sten, och man behöver fylla igen.
Är plattan inte redan perfekt, kan man göra sista gången med locket på.
Själva arbetssättet är att 'drar' helikoptern efter sig nedan man låter den svänga från ena sidan till den andra. Stanna inte på samma plats men håll den i rörelse.
Det man gör fel i första omgången går att rätta till i nästa omgång. Största faran är att man är för sent inte för tidigt.
Genom att helikoptra plattan blir ytan mycket tätare så man får en bättre kvalitet än när man slipar betongen efteråt.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Om proffsen börjar med "locket" så tror jag att övriga nog ska göra så också.
Man river med locket för att få ner stenarna och få bruk i ytan.
Då blir ytan som "sandpapper" hallkfri om man vill. Lämpligt till utomhus gångväg.
Sedan fortsätter man med glättning för att få ytan slät.
Tajming är A och O, börjar man för tidigt så drar man omkring bruket och riskerar berg och dalbana.
Börjar man för sent måste man skvätta på vatten och det minskar betongens hållfasthet, men vad göra annars.
Protte
Man river med locket för att få ner stenarna och få bruk i ytan.
Då blir ytan som "sandpapper" hallkfri om man vill. Lämpligt till utomhus gångväg.
Sedan fortsätter man med glättning för att få ytan slät.
Tajming är A och O, börjar man för tidigt så drar man omkring bruket och riskerar berg och dalbana.
Börjar man för sent måste man skvätta på vatten och det minskar betongens hållfasthet, men vad göra annars.
Protte
Det var så jag lärde mig av proffsen när jag som student jobbade extra för en entreprenör med just betongarbeten.
Det är just med rotorbladen i lutning som man får ner de större sten. Inte med locket på
Det är just med rotorbladen i lutning som man får ner de större sten. Inte med locket på
Det är väl lika bra att jag fortsätter med mina murarfunderingar i denna tråd.
-Plattan är gjuten av fullflytbetong C23/30 S5 Vct0,621 vad det nu betyder? Hur länge behöver plattan härda innan jag kan börja mura?
-Jag har snöat in på två alternativa murblock,
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...ck/lecablock-weber-saint-gobain-25x20x50cm-cm
Eller denna billigare varianten
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/murblock/murblock-p04515
För och nackdelar?
Staffan
-Plattan är gjuten av fullflytbetong C23/30 S5 Vct0,621 vad det nu betyder? Hur länge behöver plattan härda innan jag kan börja mura?
-Jag har snöat in på två alternativa murblock,
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...ck/lecablock-weber-saint-gobain-25x20x50cm-cm
Eller denna billigare varianten
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/murblock/murblock-p04515
För och nackdelar?
Staffan
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Det är ju fyra dagar sedan du gjöt plattan, vad väntar du på?
Protte
Protte
Det är det jag undrar, men betongleverantören insisterade på att jag skulle vänta fyrtioåtta dagar(?) innan belastning. Vaaaa... sade jag! Efter lite dividerande blev fjorton dagar minimitiden. Torktiden är mao. förhandlingsbar!
Staffan
Staffan
Ja minst 6 timmar åtminstone.Staffan2000 skrev:
1 eller 2 dygn efter gjutning är det alla gånger full bärighet för att mura/resa stomme.
Undantaget kan vara om man gjuter och det härdar i låga temperaturer, under 10°C, då går processen mycket märkbart långsammare.
Så du kunde murat hela midsommaraftonen och sluppit huvudvärken midsommardagen.
Murblocken finns väl i två varianter, 2MPa och 3MPa tryckhållfasthet. 2MPa klarar som regel galant lasterna ifrån det som vi amatörer grejar med, ett och tvåvåningshus m.m.Staffan2000 skrev:
Med murblocken tänker jag på skillnaden i utförandet. Den klassiska med tjock murfog mot den Legoinspirerade med mycket smal fog.
Plattkrympningen. Är det något man behöver ta hänsyn till, eller är den mer av teoretisk natur?
Plattkrympningen. Är det något man behöver ta hänsyn till, eller är den mer av teoretisk natur?
Innan man sätter klinker med vanligt fix och fog ska väl betongen krympa färdigt med ca 4 veckor, för att inte riskera att plattor lossnar pga spänningar i fixet när betongen krymper.
Har jag för mig.
Men det är ju keramik + fix. Vad som gäller för LECA + murbruk vet jag inte.
Har jag för mig.
Men det är ju keramik + fix. Vad som gäller för LECA + murbruk vet jag inte.
Liknande trådar
-
Dags att byta ugn
Kök -
Dags att se över grunden av Ytongbalk på gjuten betongsula
Byggnadsvård -
Sista bindningstiden går snart ut. Dags att förhandla.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Nysådd gräsmatta, liten yta, dags för första klippet?
Gräsmatta -
Är det dags att skrota tvättmaskinen nu?
Vitvaror