Och få ner stenarna och upp med lite bruk, gni på, runt runt runt tills det blir slätt.

Protte
 
Då är det bara att skura vidare tills hålen är utjämnade och stenen ligger i plattan. Det kan vara tungt som fan. Kör med ganska stor skurbräda och kör i cirklar
 
Väntade du tills det började brinna eller gick du på direkt ?
 
Staffans2000
Jag gav upp när jag märkte att jag i mitt anletes svett försämrade resultatet. Då golvet skall klinkerbeklädas struntar jag i finliret. Jag provskurade kontinuerligt genom "torkningen" utan vid något tillfälle bli riktigt nöjd. Slodan gjorde inte saken bättre, eftersom även den sabbade mitt fina plankresultat.
Tack för hjälpen allesammans.
Staffan
 
Mikael_L
Slodan använder man bara precis efter utläggningen av betongen, medan betongen inte alls har börjat brinna.
 
Staffans2000
Japp.
Slodan gjorde den nyplankade ytan minde slät.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja den får lite vågor på sig när man slodar. Men jag är av tron att det ändå ger fördel sen när man vill glätta.

När jag gjöt garageplattan så drog vi av med en lång bräda, sen slodade och sist försökte jag handglätta vilket inte gick speciellt bra. Bl.a. rev jag bara upp stenar och mest förvärrade ytan, blev en evinnerlig arbetsinsats att få ytan bra, så jag hann bara ståla 1/4 av golvet innan det var omöjligt att fortsätta, men den delen är dock lite bättre och slätare än den övriga ytan.

Min analys är:
Jag gick ut lite för sent och rev och glättade, det hade hunnit bli lite väl hårt.

Jag borde ha slodat 2-3ggr till över hela ytan (Jag drog/gungade typ endast en gång över varje del av golvet), jag tror att då hade den större stenen sjunkit en mm längre ner och lite mer finmaterial hade blivit gungat upp till ytan, vilket i så fall hade underlättat glättningen avsevärt.
 
Har full förståelse att folk vill göra så mycket de kan själva. Jag är själv likadan. Men just gjutning är något man ska åtminstone ha med en erfaren betongare när man gör. Är rädd att du kan få en jobbig klinkerläggning om det inte är helt slät. Många plattsättare vill ha ytan stålar när de kommer till bygget.
 
Mikael_L
byggolle skrev:
Har full förståelse att folk vill göra så mycket de kan själva. Jag är själv likadan. Men just gjutning är något man ska åtminstone ha med en erfaren betongare när man gör. Är rädd att du kan få en jobbig klinkerläggning om det inte är helt slät. Många plattsättare vill ha ytan stålar när de kommer till bygget.
Vad grundar du denna åsikt på?


Jag har två gånger varit med och gjutit platta med bara rena amatörer inblandade (det var platta till en annans carport samt mitt eget garage).

När jag sen skulle gjuta plattan till huset hade jag dock fått fatt i ett par duktiga erfarna killar som tar på sig att göra endast själva gjutningen till ett helt OK pris, så då fick det bli så.

Jag ångrar inte något av valen. Plattan till huset blev jättefin och jätteslät vilket var jättebra då jag kunde limma plastmatta i köket direkt utan flytspackling eller så.
Alla annan golvläggning gick också galant på det utomordentliga underlaget.
Garagets platta är ju lite si och så vad gäller ytan men den duger ändå bra för mig. Men visst, hade jag haft kontakt med dessa killar redan då skulle de kanske fått gjuta den också. Enligt deras prislista så hade det kostat mig lite drygt 4.000:- att få det gjort. Det hade det kanske varit värt. :)
 
Det jag undrar över är vibbades det nånting då brukar stenarna sjunka lite och vibbar man inte blir nog resultatet därefter.
 
Du svarade ju lite på det själv😉. Av den anledningen att man bara har en chans när man gjuter. När det blir fel så blir det dyrt flytspackling, absslipning, bilning mm. Behöver kanske inte leja bort allt arbete men att hitta en betongare som man ger en slant är ju inte omöjligt. Monterar man dörrkarm fel skruvar man bort den och börjar om. Gjuter man en platta fel så 😭.
 
Mikael_L
Mmm.

Jag tror huvudsakliga svårigheten ligger i att hitta någon som åtar sig endast gjutning. De flesta vill göra hela jobbet med formsättningen och framåt. Ty det tjänar dom sååå mycket mer kosing på.
 
Okej kan nog stämma till viss del. Nu är jag visserligen i branschen och jobbar med betong men kan iaf nämna ett 10tal firmor som bara åker runt och gjuter. Problemet är att de sällan tar på sig gjutningar under 100m2.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Staffans2000
Hade jag gjort om alltihopa med min nyvunna erfarenhet, hade jag först använt plankmetoden för att därefter bara lätt dra över den nästan stelnade betongen med hand i handske.

Staffan
 
Varför inte göra som de flesta proffsen, träriv ytan. då får man ner stenarna och får upp cementbruket till ytan.

Jag har haft turen att ha en bybo som inte gjort annat än gjutit betong som läromästare och du borde haft en kunnig som lärare också.

Lagd betong ligger.

Protte
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.