Fairlane
Om nu sonen inte vill skriva över sin halva av lägenheten, för att skydda pappan, kan han väl ta över mammans halva av lånet åtminstone kan jag tycka.

• Gilla
Mach77777 och 11 till
  • Laddar…
J Jakerlund skrev:
Har du fått ränteavdrag på skatten i 15 år på din andel av lånet?
Man får inte ränteavdrag om man inte betalat någon ränta.
Räntan har ju betalats av ex-mannen.

Fairlane
D Dilato skrev:
Man får inte ränteavdrag om man inte betalat någon ränta.
Räntan har ju betalats av ex-mannen.
Nja, så enkelt är det inte. Skatteverket har ju ingen aning om vem som betalar.
När jag var sambo tidigare stod vi båda på huset och båda stod på lånen. Jag betalade 100%, men varje år fick jag tillbaks hälften och min sambo hälften.

• Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, så enkelt är det inte. Skatteverket har ju ingen aning om vem som betalar.
När jag var sambo tidigare stod vi båda på huset och båda stod på lånen. Jag betalade 100%, men varje år fick jag tillbaks hälften och min sambo hälften.
Så är det inte i vårt fall.

Fairlane Fairlane skrev:
Skatteverket har ju ingen aning om vem som betalar.
Du som gör ett ränteavdrag behöver vara betalningsansvarig för hela, eller delar av, ditt bolån. Är ni två betalningsansvariga kommer ni tilldelas 50 procent var av ränteavdraget. Om ni vill fördela avdraget på ett annat sätt fyller ni båda i det i deklarationen.

https://www.nordea.se/privat/liv/bostad/ranteavdrag.html

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Tina T skrev:
Hej!

Ska försöka att fatta mig kort! Jag och min före detta man köpte ett hus år 2004 med 50% var. Lite senare, när det var dags för vår son att flytta ut, tog vi ett lån på huset och köpte en tvårumslägenhet åt sonen. Lånet står på både mig och min ex-man, men lägenheten står delvis på min före detta man och min halva står på sonen, enligt min ex-man (fast jag vet idag att detta inte stämde). Enligt honom, om det blir någon vinst på lägenheten i framtiden, behöver jag inte tänka på skatt och dylikt. Vid den tiden drev jag en enskild firma. Det var naivt av mig att gå med på vad han sa, men det är lätt att vara efterklok!
År 2008 skildes vi åt och sålde huset med förlust. Jag skaffade mig en hyreslägenhet och min före detta man flyttade in i sonens lägenhet eftersom sonen flyttade till en annan stad för studier och lägenheten stod tom. När det blev dags för bodelning bad jag min ex-man att vi även skulle sälja lägenheten, men säljmarknaden var mycket dålig eftersom han hade hamnat hos kronofogden och inte kunde ta lån för att köpa ut mig heller. Då bad han mig att låta halva lånen stå på mitt namn tills han kom på fötter igen.
Åren gick och jag påminde honom hela tiden om att köpa ut mig, men han ville ha mer tid. Nu, efter 15 år, sa jag till min son att vi måste ta itu med problemet och antingen sälja lägenheten, där min ex-man bor med sin nya fru och 12-åriga son (som är sonens halvbror) och där halva lånet fortfarande står på mitt namn, eller så ska sonen överlåta min 50% del av lägenheten tillbaka till mig. Nu motsätter sig min ex-man allt och påstår att hela lägenheten är hans och att jag inte har rätt till något. Sonen försöker att inte ta någons sida och säger att han handlar efter vår överenskommelse.

Min fråga är: Har jag verkligen inte rätt till halva värdet av lägenheten när halva lånet har stått på mitt namn i 15 år och sonen äntligen har varit min förlängda arm i detta?

Tack på förhand!
Finns en brutal metod. Göm undan dina pengar och skit i betala lånen, banken kommer driva detta till inkasso och kronofogden. Och vips de har ju lägenheten som säkerhet, då tvångsförsäljer de den och din ex-man om han vill bo kvar måste köpa ut dig. Banken skiter i vem som är ägare eftersom lägenheten står som säkerhet.

Fråga till någon mer kunnig än mig.

TS skriver i #44 att det finns en kortfattad bodelning. Denna bodelning nämner inte lägenheten. Är det någon som vet om det finns någon möjlighet att gå till tingsrätten och begära en bodelningsförrättare för att dela upp de ej uppdelade tillgångarna (i det här fallet lägenheten)? Det borde inte vara så svårt att bevisa att den egentligen borde ha ingått i giftorättgodset.

H Hocke68 skrev:
Finns en brutal metod. Göm undan dina pengar och skit i betala lånen,
Finns en enkel metod att inte komma med meningslösa råd: läs tråden.

TS betalar inget på lånen…

• Gilla
ylven och 9 till
  • Laddar…
M msundberg skrev:
Är det någon som vet om det finns någon möjlighet att gå till tingsrätten och begära en bodelningsförrättare för att dela upp de ej uppdelade tillgångarna (i det här fallet lägenheten)?
I och med att boet är skiftat redan är det nog extremt svårt. TS och exet har ju en gång redan delat sina tidigare gemensamma tillgångar och TS hade då chansen att ta upp lägenheten.

Nu är det ju därtill inte exet som TS menar sig ha anspråk på, utan sonen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Tina T skrev:
Min fråga är: Har jag verkligen inte rätt till halva värdet av lägenheten när halva lånet har stått på mitt namn i 15 år och sonen äntligen har varit min förlängda arm i detta?
Efter vad du har skrivit så är du inte någon delägare av lägenheten så då har du givetvis ingen rätt till något av lägenhetens värde. Kontakta din bank och säg att de ska föra över lånet till ditt ex. Eftersom han är folkbokförd i lägenheten och betalar lånekostnaderna så ska han även stå som låntagare.

• Haha
guggen
  • Laddar…
TEkman TEkman skrev:
Efter vad du har skrivit så är du inte någon delägare av lägenheten så då har du givetvis ingen rätt till något av lägenhetens värde. Kontakta din bank och säg att de ska föra över lånet till ditt ex. Eftersom han är folkbokförd i lägenheten och betalar lånekostnaderna så ska han även stå som låntagare.
Å det tror du banken gör bara sådär…?
Trots att varken exet lr sonen vill överta skulden.

Tänk vad enkelt det skulle vara å bli skuldfri isåfall 🤣🤣

Ett helt meningslöst och orealistiskt förslag imho

• Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
Det måste väl ändå vara själva lägenheten som är säkerheten för lånet, eller? Och maken verkar ju ha historik på att han klarar av att betala räntekostnaderna. Det borde därmed finnas en god chans att banken går med på ett sådant upplägg, antar jag.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Det måste väl ändå vara själva lägenheten som är säkerheten för lånet, eller? Och maken verkar ju ha historik på att han klarar av att betala räntekostnaderna. Det borde därmed finnas en god chans att banken går med på ett sådant upplägg, antar jag.
Det går liksom inte att TVINGA någon annan att överta ditt lån, sen kan du anta hur mycket som helst. Historik spelar heller ingen roll, banken ser framöver.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T Tina T skrev:
Yes endast räntan, ingen amortering alls!
Du kan åtminstone trösta dig med att du fått tillbaka ränteersättningen på skatteåterbäringen i 15 år så helt lottlös har du inte varit.

K Kvackatore skrev:
Du kan åtminstone trösta dig med att du fått tillbaka ränteersättningen på skatteåterbäringen i 15 år så helt lottlös har du inte varit.
Det var fel uppfattat, TS har enbart agerat ”röda korset” :(

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.