Hej jag undrar om vilken är bästa sättet att fixa detta problemet med sprickning på innetaket.
Ha några ställen som behöver fixas.
Ta emot allt hjälp jag få😁.
Tack
Ha några ställen som behöver fixas.
Ta emot allt hjälp jag få😁.
Tack
Jag har ingen erfarenhet av detta men mitt sunda förnuft säger att det måste lappas ihop på ett bra sätt och målas över. Kruxet kan vara att få samma struktur som övriga taket, hela rummet kommer också behöva målas i samma färg. Hur stort är rummet?
Har du övervägt att plocka bort det och sätta upp ett nytt innertak? Det är busenkelt
Har du övervägt att plocka bort det och sätta upp ett nytt innertak? Det är busenkelt
Hej prövar nyss med en bit renoveringstapet och så här se det ut.J_P_K skrev:
Jag har ingen erfarenhet av detta men mitt sunda förnuft säger att det måste lappas ihop på ett bra sätt och målas över. Kruxet kan vara att få samma struktur som övriga taket, hela rummet kommer också behöva målas i samma färg. Hur stort är rummet?
Få se hur det blir imorgon när det har torkas. Kanske få spackla lite lätt runt om.
Jag har funderat på sätta ditt nytt innetak men ha svårt att välja material (vill ha slätt).
Just nu är det råspont övanför det vita laget sen är det sågspån högst upp.
Ha du nåt tips?
Bitarna kan säkert vara ojämna, alltså inte fyrkantiga. Sen funderar jag på om de kan rivas ut med vinkel för att få en fasad kant runtom om du förstår.S San Tr skrev:Hej prövar nyss med en bit renoveringstapet och så här se det ut.
Få se hur det blir imorgon när det har torkas. Kanske få spackla lite lätt runt om.
Jag har funderat på sätta ditt nytt innetak men ha svårt att välja material (vill ha slätt).
Just nu är det råspont övanför det vita laget sen är det sågspån högst upp.
Ha du nåt tips?
Vad gäller innertak så har jag kört med takpanel 60x120 cm. Enligt mig en befrielse att slippa spackling och slipning som kommer med gips. Satt allt vårat direkt i råsponten.
Ser ut att vara vävspänt tak, har ingen aning om hur man lagar det men det kanske hjälper dig att hitta rätt svar.
Vill du byta tak och ska ha slätt är det väl gips som gäller.. men det är ju ett rätt stort jobb onekligen.
Vill du byta tak och ska ha slätt är det väl gips som gäller.. men det är ju ett rätt stort jobb onekligen.
Leta i lite byggnadsvårdsforum, grupper och på youtube hur man lagar pappspända tak, där kanske du kan få tips hur man gör. Jag vet att man inte klipper lagningsbitar utan river dem för att minska kontraster.
Har du möss i huset ser ut som möss har ätit upp juteväven i taket.Det där går inte att laga taket är vävspänt med juteväv på det sitter ett tunt papper typ vanligt omslagspapper som är målat på det går inte att laga utan att ersätta väven som är skadad ett nästan omöjligt arbete jag har sett sådana skador förut där mössen ätit upp nästan all väv utan att det syntes på ytan innan det sprack.Mitt råd är att skära ner hela taket o sätta upp gips istället det är inte svårt om man hyr en skivhiss. Du kan naturligtvis spänna taket igen men det är inget arbete för en amatör och finns nog inte många målare heller som åtar sig det.Kan tillägga att jag har spänt en del tak förr som målare men det är längesedan
Hej tack för svaren.Bo arnold skrev:
Har du möss i huset ser ut som möss har ätit upp juteväven i taket.Det där går inte att laga taket är vävspänt med juteväv på det sitter ett tunt papper typ vanligt omslagspapper som är målat på det går inte att laga utan att ersätta väven som är skadad ett nästan omöjligt arbete jag har sett sådana skador förut där mössen ätit upp nästan all väv utan att det syntes på ytan innan det sprack.Mitt råd är att skära ner hela taket o sätta upp gips istället det är inte svårt om man hyr en skivhiss. Du kan naturligtvis spänna taket igen men det är inget arbete för en amatör och finns nog inte många målare heller som åtar sig det.Kan tillägga att jag har spänt en del tak förr som målare men det är längesedan
Det är inget möss som käkat upp, det var jag som skär upp sprickan och vill se vad som finns där unden.
Jag ha bestämt att skära ner hela taket för detta rummet och sätta upp takpanel. För 80% av duken ha släppt och hängt.
Vill skippar målar taket så valde färdigt målat takpanel.
Hoppas att råsponten klarar sig hållar upp panelen.
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Eternitplattor målade i fel färg - vad göra?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur snyggar jag till dessa golvlister?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ljusare ek - hårdvaxolja?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur kan jag fixa mitt tak?
Färg, Måla & Tapetsera