Jag och min fru (vi var dock inte gifta då) hade Swebank som första bank och behövde låna pengar till en första vettig bil som behövdes då hon pendlade till studierna. Vi bemöttes väldigt snorkigt och känslan av att stå med mössan i hand och mer eller mindre tigga var inte angenäm och vi fick verkligen ingen kundkänsla där. När vi några år sedan skulle låna till vårt första hus övervägde jag inte ens att kolla med Swedbank. Har sedan dess haft SEB och nu Länsförsäkringar i flera år och varit väldigt nöjd. Framförallt Länsförsäkringar har varit väldigt bra att göra med och det är enkelt att komma fram på telefon till mitt lokalkontor och vår bankman.

P
AndersPS AndersPS skrev:
Jag brukar ”byta bank (för vissa tjänster)” lite då och då.
Uttrycken "byta bank" och "min bank" är lite förrädiska och hjälper till att cementera idén om att man är knuten till en viss bank, och inte enbart är kund i den.

Det var någon i tråden, jag tror att det var Alfredo, som retoriskt frågade om man "byter restaurang" om man gå till en annan restaurang den här veckan än man gjorde förra veckan.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Det enda de reagerar på är när man begär ute ett amorterings-underlag, då ringer de plötsligt upp :)

• Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Fick 3.2% hos Danske Bank obundet så jag kör på det

Jag har haft Swedbank eller rättare sagt Alingsås sparbank i snart 30 år både privat och startat aktiebolag och jag är faktiskt riktigt nöjd. Visst nån tiodels procent hade jag sparat på någon internet bank men ändå. Har dock Avaza för ISK och KF

P pennybridge skrev:
Fick 3.2% hos Danske Bank obundet så jag kör på det
Och beloppsnivå, annars säger det inget?

Excel
P pmd skrev:
Uttrycket "byta bank" brukar implicera att man anlitar samma bank för alla sina banktjänster. Bankerna vill gärna att det ska vara så och ger kunderna fördelar om de blir s.k. helkund, och många går väl på det. I själva verket är snarare så att bankerna ger icke-helkunder nackdelar.
Grundfrågan är att om fler bytte så ökar konkurrensen. Förövrigt går det aldeles utmärkt att plocka russin ur kakan och använda fler banker. Gäller bara att paketera rätt bara så det faller in i bankens modell 😊

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Gäller bara att paketera rätt bara så det faller in i bankens modell
Vad menar du?

Excel
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du?
Konkret exempel: Om bank 1 ställer följande krav för att få 25 rabatt på försäkringar:
  • Bilförsäkring
  • Dina banktjänster i form av minst ett aktivt bank- eller kreditkort kopplat till ditt löne- eller pensionskonto.
  • Ett regelbundet sparande om minst 500 kronor per månad och hushåll* eller minst 200000 kronor i sparat kapital**.
Alla punkter går att uppfylla ganska enkelt. Likaså kan man ha ett aktivt bankkort (alltså inget krav att använda det)

Använder kreditkort gratis i bank 2 för alla utgifter, tillbaka får jag bränslecheckar.

Bolån i bank 3 som endast kräver att jag har ett pensionssparande för bra rabatt utan förhandling.

Bank 4 för aktiehandel med låga avgifter

Så kortfattat: Paketera det egna behovet att utifrån bankens modeller i syfte att "rabatter" uppnås med minsta möjliga marginal.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Konkret exempel: Om bank 1 ställer följande krav för att få 25 rabatt på försäkringar:
  • Bilförsäkring
  • Dina banktjänster i form av minst ett aktivt bank- eller kreditkort kopplat till ditt löne- eller pensionskonto.
  • Ett regelbundet sparande om minst 500 kronor per månad och hushåll* eller minst 200000 kronor i sparat kapital**.
Alla punkter går att uppfylla ganska enkelt. Likaså kan man ha ett aktivt bankkort (alltså inget krav att använda det)

Använder kreditkort gratis i bank 2 för alla utgifter, tillbaka får jag bränslecheckar.

Bolån i bank 3 som endast kräver att jag har ett pensionssparande för bra rabatt utan förhandling.

Bank 4 för aktiehandel med låga avgifter

Så kortfattat: Paketera det egna behovet att utifrån bankens modeller i syfte att "rabatter" uppnås med minsta möjliga marginal.
Har du 4 banker?
Och vilken ger dig bränslecheckar?

G Gazz skrev:
Har du 4 banker?
Och vilken ger dig bränslecheckar?
Inget konstigt med det. Själv är jag fn kund hos sex banker plus kreditkort hos ett bränsleföretag. Och då har jag inte ens kvar mitt bolån som jag hade hos Stabelo.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag är kund i fem banker. Men lönen går ju bara till en bank så det är den jag använder för daglig konsumtion.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är kund i fem banker. Men lönen går ju bara till en bank så det är den jag använder för daglig konsumtion.
Är du aktie ägare i alla fem?

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är du aktie ägare i alla fem?
Det får vi väl hoppas att han är?! Bankerna suger ut sina kunder (förlorarna) för att kunna mata sina aktieägare (vinnarna). Gissa vilket lag en vill spela för när det gäller Swedbank...

• Älska
Rejäl
  • Laddar…
Excel
Tillägg, den femte banken är jag aktieägare i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.