Thomas59 Thomas59 skrev:
Skruvas klammer ska det vara massiv vägg bakom, alltså typ betong eller regel som man skruvar i. Att bara borra/plugga genom skivmaterial utan massiv vägg/regel bakom är inte ok.
Både enligt Säker Vatten och GVK är det OK att skruva om man har 15 mm plywood bakom.


Illustration av skruvfästning i våtrumsvägg, inkluderande borrning, tätning och skruvning, med instruktionstext på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.gvk.se/branschregler/infastning-i-vatrum/
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ser att vattenledningarna till duschen ser ut att gå längst med golvet och upp till duschblandare. Stämmer det? Om så är fallet, hur har ledningsklammer fästs. Limmade? Skruvade? Hur ser väggen bakom ut. Massiv, tex betong eller reglad? Skruvas klammer ska det vara massiv vägg bakom, alltså typ betong eller regel som man skruvar i. Att bara borra/plugga genom skivmaterial utan massiv vägg/regel bakom är inte ok.
Det sitter 15mm plyfa med gips framför. Byggaren tyckte det räckte med 12mm men jag stod på mig så det skall vara ok
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering

Tätskiktsleverantören kunde inte ställa sig bakom entreprenörens förslag på lösning.
Istället skall man nu som flera här även föreslagit göra om och förlägga skarven på vägg.

Besiktningsman kommer imorgon för att besikta tätskikt men efter som arbetet stoppades finns inget sånt att besikta. Han får göra en statusbesiktning istället då den ej gick att avboka.

Utmaningen nu är att får rent rännorna från allt tublim som man han kladda ner så att man kan spackla dem ordentligt.

Fråga
Vad tror ni är bäst? Spackla rännorna för hand eller flyta hela golvet?
Det jag som är tveksam till med flytning är att det kanske blir för tunt och onödigt högt.
 
  • Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Jo, det stämmer men bara om det är minst 15mm konstruktionsplywood (EN 636 20/70) och ska göras med särskilda VVS-skruvar. Limma rörklammet är att rekommendera. Alla ”hål” i tätskikt är en potentiell riskfaktor. Vid utanpåliggande rördragning är det en fördel om man kan dra rören från taket, men det är ju inte alltid det går. Då slipper man också gå in med rören bakom ev duschvägg..

useless useless skrev:
Både enligt Säker Vatten och GVK är det OK att skruva om man har 15 mm plywood bakom.


[bild]
[länk]
 
Thomas59
Att byggaren ”tycker” det talar väl tyvärr för att han inte har koll på reglerna. Man kan ju undra vad annat han inte har koll på utan mest ”tycker/killgissar”.

T Tobbe_C skrev:
Det sitter 15mm plyfa med gips framför. Byggaren tyckte det räckte med 12mm men jag stod på mig så det skall vara ok
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Att byggaren ”tycker” det talar väl tyvärr för att han inte har koll på reglerna. Man kan ju undra vad annat han inte har koll på utan mest ”tycker/killgissar”.
BKR är ganska flexibelt här, det finns inget krav på 15mm plyfa utan vad som krävs är "stabil vägg" om man skall montera keramik. Om man skall skruva upp saker däremot som krävs kortling eller plyfa.

Jag trodde det var hårdare styrt men det är väldigt upp till hantverkaren.
 
Thomas59
Ok. Länge sedan jag hade detaljkoll på BKR så det stämmer säkert.
Man kan väl kanske ta gvk’s rek om minst 15mm som en indikation på vad som är en ”stabil vägg” 12mm låter klent. Hur som helst så bör man limma. Inte skruva.

T Tobbe_C skrev:
BKR är ganska flexibelt här, det finns inget krav på 15mm plyfa utan vad som krävs är "stabil vägg" om man skall montera keramik. Om man skall skruva upp saker däremot som krävs kortling eller plyfa.

Jag trodde det var hårdare styrt men det är väldigt upp till hantverkaren.
 
T
T Tobbe_C skrev:
Uppdatering

Tätskiktsleverantören kunde inte ställa sig bakom entreprenörens förslag på lösning.
Istället skall man nu som flera här även föreslagit göra om och förlägga skarven på vägg.


Besiktningsman kommer imorgon för att besikta tätskikt men efter som arbetet stoppades finns inget sånt att besikta. Han får göra en statusbesiktning istället då den ej gick att avboka.

Utmaningen nu är att får rent rännorna från allt tublim som man han kladda ner så att man kan spackla dem ordentligt.

Fråga
Vad tror ni är bäst? Spackla rännorna för hand eller flyta hela golvet?
Det jag som är tveksam till med flytning är att det kanske blir för tunt och onödigt högt.
Tro fan det eftersom den fullösningen hade gjort att vattnet som rinner bak väggplattorna inte haft någonstans att ta vägen.

Som jag har sagt innan det enda rätta att göra är att ta bort nedersta raden på väggkaklet samt avlägsna fixet så man har en ren tätskiktsduk att överlappa mot och detta gör man givetvis efter att man har flytspacklat om golvet och nu med rätt fall.

Alltså det som är bäst är att slipa bort handspacklet och flytspackla.
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ok. Länge sedan jag hade detaljkoll på BKR så det stämmer säkert. Man kan väl kanske ta gvk’s rek om minst 15mm som en indikation på vad som är en ”stabil vägg” 12mm låter klent. Hur som helst så bör man limma. Inte skruva.
Det räcker med gips för att vara godkänt. Dock måste du planera extremt bra så att alla infästningar hamnar på en regel eller kortling. Med 15 mm plywood får man göra infästningar överallt, men plywood är inte något krav för stabilitetens skull.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Thomas59
Så har jag också tolkat det.

useless useless skrev:
Det räcker med gips för att vara godkänt. Dock måste du planera extremt bra så att alla infästningar hamnar på en regel eller kortling. Med 15 mm plywood får man göra infästningar överallt, men plywood är inte något krav för stabilitetens skull.
 
T
T Tobbe_C skrev:
BKR är ganska flexibelt här, det finns inget krav på 15mm plyfa utan vad som krävs är "stabil vägg" om man skall montera keramik. Om man skall skruva upp saker däremot som krävs kortling eller plyfa.

Jag trodde det var hårdare styrt men det är väldigt upp till hantverkaren.
Det enda "rätta" är att använda 15mm plyfa, allt annat är dumsnålt!
 
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Uppdatering

Tätskiktsleverantören kunde inte ställa sig bakom entreprenörens förslag på lösning.
Istället skall man nu som flera här även föreslagit göra om och förlägga skarven på vägg.

Besiktningsman kommer imorgon för att besikta tätskikt men efter som arbetet stoppades finns inget sånt att besikta. Han får göra en statusbesiktning istället då den ej gick att avboka.

Utmaningen nu är att får rent rännorna från allt tublim som man han kladda ner så att man kan spackla dem ordentligt.

Fråga
Vad tror ni är bäst? Spackla rännorna för hand eller flyta hela golvet?
Det jag som är tveksam till med flytning är att det kanske blir för tunt och onödigt högt.
Bäst är väl att gå så djupt som möjligt, gärna bort med gamla flytet och börja om från början och bygga upp från nya golvskivor. Beror förstås lite på hur det ser ut med eventuell golvvärme, avlopp etc. Men nu har de haft två försök på sig och misslyckas, bäst att se till att de får så bra förutsättningar som möjligt för sitt tredje försök :)
 
G Niklas Anders skrev:
Bäst är väl att gå så djupt som möjligt, gärna bort med gamla flytet och börja om från början och bygga upp från nya golvskivor. Beror förstås lite på hur det ser ut med eventuell golvvärme, avlopp etc. Men nu har de haft två försök på sig och misslyckas, bäst att se till att de får så bra förutsättningar som möjligt för sitt tredje försök :)
T tank77 skrev:
Alltså det som är bäst är att slipa bort handspacklet och flytspackla.
Det kommer säkert möta motstånd, det ligger golvvärme under och jag tror entreprenören kanske fortfarande vill göra så lite som möjligt. Jag skall försöka bolla frågan med besiktningsman imorgon.
 
Kan man inte jobba nedåt i stället för uppåt?
Jag menar att i stället för att addera mer spackel för att uppnå fall så borde man kunna slipa fram fallet med en diamantslip?
Då bör det väl gå att skarva tätskiktet mot den 5-centimetersremsan som sparats på ett acceptabelt vis?
Det skulle såklart kräva att det finns tillräckligt mycket flytspackel att ta av.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T
P Patrik Hazard skrev:
Kan man inte jobba nedåt i stället för uppåt?
Jag menar att i stället för att addera mer spackel för att uppnå fall så borde man kunna slipa fram fallet med en diamantslip?
Då bör det väl gå att skarva tätskiktet mot den 5-centimetersremsan som sparats på ett acceptabelt vis?
Det skulle såklart kräva att det finns tillräckligt mycket flytspackel att ta av.
Riskabelt att göra så då det ligger en elslinga under nuvarande flytspackel!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.