40 096 läst · 80 svar
40k läst
80 svar
Havererad badrumsrenovering
Det är hög tid att dra i handbromsen ordentligt. Det där är ju en fiaskolösning och inte godkänd. Du måste få till en besiktning där besiktningsmannen besiktigar varje moment innan entreprenören får gå vidare med nästa moment. Det är tydligt att de som arbetar hos dig saknar erfarenhet och kunskap om den typen av arbete och reglerna kring våtrum. Allt tätskikt på golvet måste bort då spackling måste gå ända ut till vägg och det är där de måste skarva tätskiktet. Besiktningen måste du förmodligen betala och den kommer bli ganska kostsam men det är det värt. Att det är en större firma är ju inte helt förvånade men att kompetensen är så undermålig är märkligt. Tyvärr innebär BKR egentligen bara att någon har gått ett par kurser och att medlemsavgiften betalas in årligen. Lycka till med arbetet och hoppas att företaget tar sig i kragen.
Jag har bara ett råd att ge dig, stanna allt och låt ingen göra något innan du själv är helt övertygad om att det kommer bli bra. Du ska förmodligen leva med badrummet en väldigt lång tid framöver, det bara måste bli bra. De som håller på vet uppenbarligen inte vad de håller på med. Att de är certifierade betyder ingenting när det uppenbarligen begåtts grova misstag. Ja, ett jävla vattenpass och lite sunt förnuft är vad som krävs för att iaf se till så det inte är helt jävla fel innan man fortsätter.
Själv har jag 60x30 plattor i hela rummet, med perfekt fall även om det är lite enklare med hörnbrunn. Jag kollade noga fallet efter våtspacklingen så det blev bra, men det är såklart inte till någon tröst i det här fallet.
Sunt förnuft säger att den vallgrav de byggt nu på inget sätt är något man kan leva med, men det är bara min åsikt som lekman. Borde gå att lösa om man knackar ett varv (eller två då första varvet såg ut att vara för lågt för att öht sitta där) av väggplattorna och våtspacklar om golvet. Hög tröskel kanske du helt enkelt får leva med, men det är värt det.
Stå på dig och hoppas det löser sig!
Själv har jag 60x30 plattor i hela rummet, med perfekt fall även om det är lite enklare med hörnbrunn. Jag kollade noga fallet efter våtspacklingen så det blev bra, men det är såklart inte till någon tröst i det här fallet.
Sunt förnuft säger att den vallgrav de byggt nu på inget sätt är något man kan leva med, men det är bara min åsikt som lekman. Borde gå att lösa om man knackar ett varv (eller två då första varvet såg ut att vara för lågt för att öht sitta där) av väggplattorna och våtspacklar om golvet. Hög tröskel kanske du helt enkelt får leva med, men det är värt det.
Stå på dig och hoppas det löser sig!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Men för i hel*ete. Gör om och gör rätt säger jag vara. Acceptera inte denna halvmesyr. Det är ditt badrum och dina pengar, det är du som kommer tvingas leva med problemen och riskerna som detta ger upphov till.
Kämpa!
Kämpa!
Du är säkert en yrkesman och situationen här är nog främmande för dig men problemet är att de som gjort TS badrum är klåpare och förmodligen skulle tolka kuvertskär som något man öppnar brev med.T tank77 skrev:Skitsnack att man inte kan få bra fall med stora plattor då jag nästan uteslutande lägger bara 60x60cm nu för tiden och sedan kuvertskär dom i duschfallet.
Dom måste ta bort nedersta raden på väggkaklet också, sedan kan man slipa bort allt tätskikt på golvet samt 10cm upp väggen så att man kan ansluta med nytt tätskikt med 5 cm överlapp. Innan dess får du ju flytspackla igen och denna gång med fall kanske, allt annat är fusklösningar och kommer inte att bli bra.
Blir arg när jag läser sådan här skit. Själv har jag väl gjort typ 500 stycken badrum och inte haft bakfall i ett enda av dom.
Hur? Jo, för jag använder ett jäkla vattenpass
30x60 plattor! Det är att be om problem!T Tobbe_C skrev:Hej Byggahus!
Jag står mitt i en delvis havererad badrumsrenovering och skulle behöva lite råd.
Bolaget som är anlitat är ett större välrenommerat bolag med våtrumscertifikat från BKR.
Det är inget lågprisalternativ så frågan om bolagets vara eller icke vara tar jag gärna senare nu är det mer konkreta frågor.
Bolaget byggde klart badrummet den 18 November men vid besiktning så upptäcker vi att vatten rinner ur Duschzon och ut på golvet i mitten av badrummet. Vi konstaterar Dåligt fall som sämst 2mm i Duschzon och 1mm utanför Duschvägg men i Zon 1. Fallet mäts på en meter men på delar av denna sträcka finns även bakfall vilket resulterar i att vattnet rinner åt fel håll. Efter ca 2,5min Dusch så har vattnet stigit till en nivå på ca 4mm djupt upp till 1,1m från Duschväggen.
Efter en lång diskussion med undanflykter går dem till slut med på att rätta till felet. Först var det mitt fel för att jag bett dem göra slå låg tröskel som det var möjligt. Jag gav ok till max 5cm tröskel men när badrummet är klart är den bara 2,5cm hög. Sen var det plattornas fel, man menade att det inte går att lägga fall med 60x30 plattor. Till sist kakelkillens fel (samma entreprenad). Först när jag slår på Duschen och vattnet rinner bort till gamla avloppet backar dem.
Först vill man bara plocka upp klinkers och lägga mer fix men eftersom det bristande fallet är på golvet under anser jag att det bara en kosmetisk fix. Entreprenörer bedyrar dock att det finns fall under och att kakel killen bara lagt klinkers fel.
Företaget kommer med lika olika kreativa idéer om hur man kan åtgärda till exempel bygga fall med gummi samt att man försöker skrapa rent tätskiktsfolien med stålsikel vilket förstås slutar med en folie fylld av hål över hela golvet. Jag ringer då CC Höganäs och frågar vad som gäller med garantin vid detta förfarande och dem föreslår att om man bara skall ta bort golvet är det bättre att ta bort folien och lämna 5cm från kant på golvet och skarva på ny tätfolie. Entreprenören nappar på förslaget och tar då bort tätskiktet och lämnar 5cm runt om.
När klinkers och fix är borttaget så blir det tydlig att det är lika dåligt fall under. Till och med sämre. Sämsta stället har 1mm bakfall i Zon 1. Entreprenören vill nu fixa till det genom att punktspackla golvet med Höganäs FB4500 för att rätta till fallet. Iden är kanske inte helt korkad, det finns nämligen fall att ta av på golvet. Närmast väggen längst bort från avloppet kan man mäta upp 15mm fall och sen blir det sämre och sämre ju närmare brunnen man kommer.
Jag kommer att anlita en oberoende besiktningsman men det känns ändå som ett heltidsjobb att läsa BKR, Ringa företag för att reda ut vad som är rätt eller fel. Jag har väldigt mycket bilder ifall någon blir hjälpt av det.
TL DR
1. Kan man verkligen få rätt fall i badrummet utan att ta bort tätskikt på hela golvet? Genom att lämna 5cm runt om känns det som en stor risk att man bygger en ficka där vatten kan bli stående.
2. Den andra risken är att man får spackel i mellan nytt och gammalt tätskikt och därför inte får det tätt. Åsikter?
3. Entreprenören har plockat bort tätskiktsfolien men inte gummilimmet som är under. Istället har man lagt ett lager primer på denna och avser att spackla över med FB4500. När jag nu påtalar detta börjar dem skrapa, tycker nästan synd om killarna som försöker handskrapa ett helt golv.
Hej! Jag skulle ta bort första skiftet med plattor på väggen, skurit bort remsan på golvet, slipat bort tätskiktet på golvet sen flytspacklat om golvet. Efter det torkat ut kan du ansluta ny remsa i golv/väggvinkeln och sen göra nytt tätskikt på golvet. Svåra är att få bort fix från väggen så du får remsan tätt mot väggen, men det går.T Tobbe_C skrev:Hej Byggahus!
Jag står mitt i en delvis havererad badrumsrenovering och skulle behöva lite råd.
Bolaget som är anlitat är ett större välrenommerat bolag med våtrumscertifikat från BKR.
Det är inget lågprisalternativ så frågan om bolagets vara eller icke vara tar jag gärna senare nu är det mer konkreta frågor.
Bolaget byggde klart badrummet den 18 November men vid besiktning så upptäcker vi att vatten rinner ur Duschzon och ut på golvet i mitten av badrummet. Vi konstaterar Dåligt fall som sämst 2mm i Duschzon och 1mm utanför Duschvägg men i Zon 1. Fallet mäts på en meter men på delar av denna sträcka finns även bakfall vilket resulterar i att vattnet rinner åt fel håll. Efter ca 2,5min Dusch så har vattnet stigit till en nivå på ca 4mm djupt upp till 1,1m från Duschväggen.
Efter en lång diskussion med undanflykter går dem till slut med på att rätta till felet. Först var det mitt fel för att jag bett dem göra slå låg tröskel som det var möjligt. Jag gav ok till max 5cm tröskel men när badrummet är klart är den bara 2,5cm hög. Sen var det plattornas fel, man menade att det inte går att lägga fall med 60x30 plattor. Till sist kakelkillens fel (samma entreprenad). Först när jag slår på Duschen och vattnet rinner bort till gamla avloppet backar dem.
Först vill man bara plocka upp klinkers och lägga mer fix men eftersom det bristande fallet är på golvet under anser jag att det bara en kosmetisk fix. Entreprenörer bedyrar dock att det finns fall under och att kakel killen bara lagt klinkers fel.
Företaget kommer med lika olika kreativa idéer om hur man kan åtgärda till exempel bygga fall med gummi samt att man försöker skrapa rent tätskiktsfolien med stålsikel vilket förstås slutar med en folie fylld av hål över hela golvet. Jag ringer då CC Höganäs och frågar vad som gäller med garantin vid detta förfarande och dem föreslår att om man bara skall ta bort golvet är det bättre att ta bort folien och lämna 5cm från kant på golvet och skarva på ny tätfolie. Entreprenören nappar på förslaget och tar då bort tätskiktet och lämnar 5cm runt om.
När klinkers och fix är borttaget så blir det tydlig att det är lika dåligt fall under. Till och med sämre. Sämsta stället har 1mm bakfall i Zon 1. Entreprenören vill nu fixa till det genom att punktspackla golvet med Höganäs FB4500 för att rätta till fallet. Iden är kanske inte helt korkad, det finns nämligen fall att ta av på golvet. Närmast väggen längst bort från avloppet kan man mäta upp 15mm fall och sen blir det sämre och sämre ju närmare brunnen man kommer.
Jag kommer att anlita en oberoende besiktningsman men det känns ändå som ett heltidsjobb att läsa BKR, Ringa företag för att reda ut vad som är rätt eller fel. Jag har väldigt mycket bilder ifall någon blir hjälpt av det.
TL DR
1. Kan man verkligen få rätt fall i badrummet utan att ta bort tätskikt på hela golvet? Genom att lämna 5cm runt om känns det som en stor risk att man bygger en ficka där vatten kan bli stående.
2. Den andra risken är att man får spackel i mellan nytt och gammalt tätskikt och därför inte får det tätt. Åsikter?
3. Entreprenören har plockat bort tätskiktsfolien men inte gummilimmet som är under. Istället har man lagt ett lager primer på denna och avser att spackla över med FB4500. När jag nu påtalar detta börjar dem skrapa, tycker nästan synd om killarna som försöker handskrapa ett helt golv.
Sen för övrigt går det att lägga fall med 30x60. Här har jag gjort 5 mm fall per meter, sen ett lokalfall på 11 mm. Dock är detta rak sättning. Skulle nog inte gå med mönsterläggning.
Tublim är elastiskt, speciellt i såna mängder. Det får inte vara bakfall någonstans i utrymmet och det är bl a av anledning att det inte ska stå kvar vatten i väggvinkeln som möglar under plattorna. Här har de t o m gjort en klack som inte vattnet tar sig förbi?T Tobbe_C skrev:
En liten uppdatering.
Vi har stoppat arbetet och tätskiktsleverantören kommer ut för rådgivning idag.
När man gjorde om golvet så gjorde man följande
1. Tog bort tätskikt och lämnade 5cm i kant
2. Primade golvet med FB5 (ovanpå kvarvarande gummi-lim)
3. Slipade golvet för att få bort limmet (efter att jag klagat)
4. Applicerat Spackel FB4500 (utan att ha lagt på nytt lager FB5)
Jag anser att detta inte är korrekt. Jag anser att primer skall appliceras efter slipning och inte innan.
Underlag, förarbeten Underlaget skall var torrt och rent, fast och dammfritt samt fritt från fett, formolja och liknande. Underlaget förbehandlas alltid med CC Höganäs Primer FB 5 vilken spädes med vatten 1:3–5.
Det andra jag är tveksam till är entreprenörens lösning för 5cm kanterna. Här vill man fyll upp med tätskiktsremsor och tublim FB44. Skårorna är på vissa ställen ganska djupa och varierar mellan 2-6mm vilket betyder flera lager remsor och tublim. Eftersom leverantören kommer ut så får jag gå på vad dem säger, ställer dem sig bakom lösningen har jag inte mycket val än att acceptera den. Säger dem att det är ok att applicera deras produkt på det sättet är det det som gäller. Jag kommer i så fall be om att få det skriftligt.
Remsorna är tunna så man måste bygga lager på lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag anser att detta inte är korrekt. Jag anser att primer skall appliceras efter slipning och inte innan.
Underlag, förarbeten Underlaget skall var torrt och rent, fast och dammfritt samt fritt från fett, formolja och liknande. Underlaget förbehandlas alltid med CC Höganäs Primer FB 5 vilken spädes med vatten 1:3–5.
Det andra jag är tveksam till är entreprenörens lösning för 5cm kanterna. Här vill man fyll upp med tätskiktsremsor och tublim FB44. Skårorna är på vissa ställen ganska djupa och varierar mellan 2-6mm vilket betyder flera lager remsor och tublim. Eftersom leverantören kommer ut så får jag gå på vad dem säger, ställer dem sig bakom lösningen har jag inte mycket val än att acceptera den. Säger dem att det är ok att applicera deras produkt på det sättet är det det som gäller. Jag kommer i så fall be om att få det skriftligt.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hur ansluter de remsorna till tätskiktet i väggen!?T Tobbe_C skrev:En liten uppdatering.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Men oavsett, var inte fallet fortfarande undermåligt? Varför i så fall fortsätta?
Har läst tråden och fattar det som att dom ska ska skarva tätskiktet i golvet 50mm från vägg och samtidigt blir det en lågpunkt runt hela rummet, där det sannolikt kommer stå kvar fukt och vatten. Skulle ju inte kännas så bra att ha en skarv med vatten/fukt på konstant, utfört på det viset. Vore bättre att ha skarven i vägg i så fall.
Tätskiktet i väggen är det som går ner på golvet och sticker ut 5cm. Här avser man skarva på nytt tätskikt.G Niklas Anders skrev:
Imorse när byggjobbarna kom så mätte jag igen med deras digitala vattenpass. Då ser fallen ok ut men det finns ingen marginal. Jag hittade ett som inte var ok men dem sa att dem skall spackla upp det.
Jag har bra relation till killarna som jobbar, dem jobbar hårt och är ambitiösa. Men dem saknar egen behörighet så allt går igenom chefen.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Jo, det finns KRAV både på fall och krav på egenkontroll. Det första är inte så mycket att orda om men egenkontrollen är just en EGENkontroll (EGEN=firman kontrollerar sitt eget arbete). Där finns inga krav på visuell dokumentation av fall utan det framgår bara av kvalitetsdokumentet att kontrollen är utförd. Det säger i princip ingenting om man har med en klantig/fuskande hantverkare/firma att göra.
L Lars Melin1 skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Ser att vattenledningarna till duschen ser ut att gå längst med golvet och upp till duschblandare. Stämmer det? Om så är fallet, hur har ledningsklammer fästs. Limmade? Skruvade? Hur ser väggen bakom ut. Massiv, tex betong eller reglad? Skruvas klammer ska det vara massiv vägg bakom, alltså typ betong eller regel som man skruvar i. Att bara borra/plugga genom skivmaterial utan massiv vägg/regel bakom är inte ok.
T Tobbe_C skrev: