46 992 läst · 222 svar
47k läst
222 svar
Hata Black & Decker tråden
Detta är en konstig tråd tycker jag.
Det finns väl alltid ett frågetecken mellan relationen pris/kvalité.
Det gäller väl ALLT?
Jag ser B&D som ett steg upp för hobbynissen som inte nöjer sig med
den allra billigaste skiten runt ett par hundralappar.
Om man köper en skruvdragare för under tusenlappen och sedan
skruvar flera timmar per dag och den går sönder
så är det nog snarare snålheten som har bedragit visheten.
Jag köper bara B&D och är mycket nöjd. Mina grejer gör definitivt vad de ska
och jag har aldrig råkat ut för något haveri.
Det gäller väl ALLT?
alfamats skrev:Gött å höra Johan.jag håller med dig till fullo.Det enda som är ngt att ha i den stora saten är hylsorna me roundcorner funktionen.Resten passar i papperskorgen.Spärrskaften ramlar isär om man inte efterdrar skruvarna som håller ihop dom samt att det blir superglapp i tappen efter ett tag.Har 4 st skaft så det är ingen tillfällighet.Bitsen har superkass kvalite.När det gäller blocknycklarna så är materialvalet ingen höjdare direkt.Jag behövde bocka en blocknyckel 90gr en gång när jag fixade me bilen.Jag tog fram den billigaste nyckeln,alltså en biltema och började bocka den i skruvstädet.När jag hade böjt den ung 60gr så gick den av.Då plockade jag fram en kamasanyckel.Den bockade jag och använde den till det jag skulle, sen bockade jag tillbaka den rak.Den använder jag an idag ibland.Jag brukar säga att biltemaverktygen är prisvära,men int fan är dom bra
Ska ta och titta lite närmare på hylsorna du nämner, har inte använt sådana till "tuffa" jobb.
Kanske dom lyckats med något trots allt.
På jobbet så fick vi storlek 15 i båda ändarna när chefen köpte biltema lednyckar, hahaha.
Jag har en av de första vertygssatserna som kom från biltema och dom vär ÄNNU SÄMRE än de 10års garanti verktyg de säljer idag.
Precis som du nämner försvinner skruvrna från spärrskaften ibland strax innan eller efter spärren ändå slits ut ändå.
10års mejslarna har för små "vingar" så dom släpper från plasthandtaget.
Polygriperna tappar sina plastinlägg och är sedan värdelösa.
Om jag ska nämna en nackdel med Bacho så är det dom gamla gröna mejslarna som har varken ergonomiskt eller greppvänliga handtag.
Men hållbarheten är bra.
Dom nya mejslarna med orange/svarta handtag sitter som "klistrade" i handen.
Doldr skrev:Detta är en konstig tråd tycker jag.
Det gäller väl ALLT?
Jag tror irriterationen till B&D beror just på relationen mellan pris och kvalité. Där är det stor differens. Hittar man B&D till nedsatta priser så kan man börja prata om hurvida det var värt för pengarna. Men en B&D till fullpris är nästan aldrig värt de pengarna i och med att man kan oftast få bättre maskiner för samma pengar. T.ex. gröna Bosch och Skil.
B&D kör också med en ganska aggressiv marknadsföring jämfört med konkurrenterna, vilket förmodligen bidrar till att de som är insatta inom allt det här med verktyg blir irriterade när de vet att de inte håller vad de försöker ge sken av.
Deras så kallade "innovationer" med diverse värdelösa lull-lull som Gel-Tech, Auto-Select Technology (hör bara på namnet... ) gör inte saken bättre.
Man kan ju även se tråden som ett lite mer lättsamt inslag i verktygsforumet. Det finns garanterat tusentals nöjda B&D-ägare i landet som inte på något vis upplever det som vissa beskriver i denna tråd. Klart är ju att flera medlemmar har postat inlägg i tråden där de är missnöjda med B&D.Doldr skrev:
Man kan väl också säga att B&D inte kanske riktar in sig på folk som har ett nästan erotiskt förhållande till sina verktyg och hänger på verktyg-fetishist-sidor som denna hela dagarna istället för att arbeta.
Det kan man definitivt göra! Just därför finns just den här tråden, för att vi med våra heta förhållanden ska kunna få utlopp för vårt missnöje.hejsansvejsan skrev:
Jag vet inte men kanske fler har sett samma fenomen.... är det inte så att B&D av någon anledning attraherar kvinnor???
Jag menar, dom gånger jag spontant har fått eller att frugan på eget bevåg köpt...har det alltid blivit en B&D.
Jag tycker förvisso att B&D ofta är bättre en sitt rykte men som sagt ej prisvärt.
Men dom har en enhetlig design som tydligen attraherar någon del i hjärnan. Jag tror tom att WAF (WifeAcceptanceFactor) skulle bli mycket högre för BlåBosch, Festool etc (Hitachi ej inräknad) kunde få lite attraktivare design.
Jag menar, dom gånger jag spontant har fått eller att frugan på eget bevåg köpt...har det alltid blivit en B&D.
Jag tycker förvisso att B&D ofta är bättre en sitt rykte men som sagt ej prisvärt.
Men dom har en enhetlig design som tydligen attraherar någon del i hjärnan. Jag tror tom att WAF (WifeAcceptanceFactor) skulle bli mycket högre för BlåBosch, Festool etc (Hitachi ej inräknad) kunde få lite attraktivare design.
Apropå B&D attraherar kvinnorNimajneb skrev:Jag vet inte men kanske fler har sett samma fenomen.... är det inte så att B&D av någon anledning attraherar kvinnor???
Redigerat:
Äsch,hårda pojkar kallsmider jag menade att man inte ska jämföra billigt med dyrt.För någonstans måste dom kapa kostnaden på det billiga.Och i detta fallet blev det i råmaterialet.Ursäkta offtopic / Mats
raveper skrev:
Det där med tjejer och maskiner. En gång för ganska många år sen när jag och min flickvän nyss hade träffats och vi gick inne på en järnaffär, och tjejen kollade på en ruggigt spacead B&D skruvdragare med vattenpass, display och fan vet om det inte var miniräknare och espressobryggare i den också.
i alla fall den såg väldigt överarbetad ut och tjejen fick ögonen på den och i samma stund som jag muttrade om att det borde vara straffbart att sälja sån skit så frågade hon, är inte det där en riktig värstingmaskin för byggare? Den ser ju så himla Hitech ut. Så det kan ligga mycket i att designen tilltalar tjejer och att tjejer kanske ser lite annorlunda på såna krejjer än vi grabbar, inget konstigt med det. = )
i alla fall den såg väldigt överarbetad ut och tjejen fick ögonen på den och i samma stund som jag muttrade om att det borde vara straffbart att sälja sån skit så frågade hon, är inte det där en riktig värstingmaskin för byggare? Den ser ju så himla Hitech ut. Så det kan ligga mycket i att designen tilltalar tjejer och att tjejer kanske ser lite annorlunda på såna krejjer än vi grabbar, inget konstigt med det. = )
Att det skulle sitta i X-kromosomen att gilla Black&Decker ställer jag mig mycket tveksam till....jag har nämligen en sådan och jag är rejält negativ till B&D....mekar-anders skrev:Det där med tjejer och maskiner. En gång för ganska många år sen när jag och min flickvän nyss hade träffats och vi gick inne på en järnaffär, och tjejen kollade på en ruggigt spacead B&D skruvdragare med vattenpass, display och fan vet om det inte var miniräknare och espressobryggare i den också.
Men däremot så tror jag att en skruvdragare som har en massa funktioner (ett vattenpass i dragaren kan ju verka smart vid första ögonkastet) kombinerat med till synes ergonomiska gelkuddar och dessutom heter något flashigt a la "Gel-Tech-Ultra" kan verka proffsigt för den som inte använder verktyg/är insatt i verktygssvängen. Och om vi använder byggahus som referens så lutar det nog i och för sig åt att många tjejer hamnar i just den gruppen....men som tur är så går det ju att ta sig ur denna grupp, och möta ljuset! Mina fd flickvänner och ons har koll på verktyg...flickvänner för att de inte kan undgå tjatet, ons för att de oftast har följt med hem för att kolla in min festool TS55a
Det är väl onödigt att idiotförklara alla som köper B&D.
"De är inte insatta."
"De vet inte vad de talar om."
Alla vet väl att det finns mycket bättre och mycket DYRARE maskiner än B&D?
Man är väl inte dum i huvudet bara för att man köper en B&D?
"De är inte insatta."
"De vet inte vad de talar om."
Alla vet väl att det finns mycket bättre och mycket DYRARE maskiner än B&D?
Man är väl inte dum i huvudet bara för att man köper en B&D?
Om det är mitt inlägg som du refererar till så tror jag inte att du läste det riktigt noga, alternativt så uttryckte jag mig något slarvigt.
"..tror jag att en skruvdragare som har en massa funktioner (ett vattenpass i dragaren kan ju verka smart vid första ögonkastet) kombinerat med till synes ergonomiska gelkuddar och dessutom heter något flashigt a la "Gel-Tech-Ultra" kan verka proffsigt för den som inte använder verktyg/är insatt i verktygssvängen"
Alltså, jag tror att den person som tror att B&D är proffsig inte är så insatt i verktygssvängen. Vilket naturligtvis inte betyder att de som köper B&D är dumma i huvudet.
"..tror jag att en skruvdragare som har en massa funktioner (ett vattenpass i dragaren kan ju verka smart vid första ögonkastet) kombinerat med till synes ergonomiska gelkuddar och dessutom heter något flashigt a la "Gel-Tech-Ultra" kan verka proffsigt för den som inte använder verktyg/är insatt i verktygssvängen"
Alltså, jag tror att den person som tror att B&D är proffsig inte är så insatt i verktygssvängen. Vilket naturligtvis inte betyder att de som köper B&D är dumma i huvudet.