Finns det ingen som har en professionell laser (gärna DW) som kan, som jämförelse, kontrollera om det står något om kalibrering i manualen till den?

Jag tycker att det som är upprörande i detta fallet är att manualen inte nämner kontrollmätning som första steg och ändå hävdar tillverkaren att kunden ska förstå det. Det rimmar illa med B&D profilering som användarvänlig (tex. borrmaskiner och sticksågar med små "bilder" istället för siffror).

J
Har 2 st B&D maskiner, en slipmus och en elektriskfogsvans, båda har ren skitkvalité och är nu trasiga.

Har skickat ett mail till service-kontakten på Black & Decker nu. Förklarade att om jag köper en tumstock så kontrollerar jag inte att den är två meter, köper jag en voltmeter kontrollerar jag inte att den mäter rätt, för mig som vanlig konsument och hemmafixare är det inte alls uppenbart att man måste kontrollera att ett instrument gör rätt - jag räknar med att tumstocken verkligen _är_ två meter lång och inte 1.90m.

Hade jag varit proffs på sånt här så hade jag säkert tänkt "kontrollera och kalibrera" som första tanke med ett nytt instrument. Men hade jag varit proffs så hade jag inte köpt Black & Decker... Så om de inte vill göra kunderna förbannade tycker jag att de måste ha kontroll som första punkt i manualen. Tillsammans med en beskrivning hur man gör det utan att ha ett andra instrument att jämföra med.

Som ett litet plus i eländet så var Jula-butiken i alla fall underbara att reklamera hos. Jag fick en ny direkt. Hurra för Jula, bu för Black & Decker! :)

viktordt skrev:
Som ett litet plus i eländet så var Jula-butiken i alla fall underbara att reklamera hos. Jag fick en ny direkt. Hurra för Jula, bu för Black & Decker! :)
En ny B&D? Inte mycket att glädjas åt alltså... ;)

Lider med viktordt... Inte ska man behöva kalibrera sin nyinköpta pryl. Att man få göra det efter en längre tids användande kan ja köpa men inte direkt från kartongen. Illa B&D!

Näe,
Det ska väl följa med ett protokoll som är spårbart till NIST eller något liknande.

huga ja,,,,

STANLEY AND BLACK & DECKER COMPLETE MERGER

New Britain, Connecticut, March 12, 2010 – The Stanley Works (NYSE: SWK) announced today that it has completed its merger with The Black & Decker Corporation (NYSE: BDK).

“We are extremely pleased to announce the combination of these two companies and are both prepared and excited for our future as Stanley Black & Decker,” said President and CEO John F. Lundgren. “We have made significant strides to this point in laying the foundation for a successful integration and feel certain we have the talent, experience and strategy to achieve our goals.”

The combined company will be known as Stanley Black & Decker. Under the merger agreement, each outstanding share of Black & Decker common stock will be converted into 1.275 shares of Stanley Works common stock. The existing Stanley Works shares will remain outstanding and will represent approximately 50.5% of the shares outstanding after the merger. The combined company will trade on the NYSE under the symbol “SWK”.

Stanley Black & Decker, an S&P 500 company, is a diversified global provider of hand tools, power tools and related accessories, mechanical access solutions and electronic security solutions, engineered fastening systems, and more.

Även om jag generellt sett ogillar B&D så har de sina höjdpunkter.

Jag köpte tex en borrhammare, mest därför att jag bara behövde den för ett jobb och den var halva priset jämfört med de seriösa märkena. Den hade en barnsjukdom, men det var bara att byta, och den nya har verkligen fått jobba häcken av sig i betong, med grova hålsågar, som skruvdragare, för att skala bort hårt limmad plastmatta, för att hacka is och på det hela taget fått slita hund, och den har funkat utmärkt. Numera kör jag den som min standardborrmaskin, istället för min Bosch, för att den är brutalstark, även på låga varv, och även som skruvdragare om skruvarna går tungt, eftersom den är rejäl och det är lätt att få sådant tryck på skruven att den inte hoppar ens om skruven är dålig.

Så, det finns mycket skit från B&D, men när det gäller min borrhammare så gäller "out of my cold, dead hands" om någon vill ha den. Helt klart ett av mina favoritverktyg!

Även jag har lite erfarenheter från B&D - men inga positiva, har haft flertalet slip grejer som gått sönder innan jag hann slipa utemöblerna klara. Har ägt deras tvivelaktiga design mate eller vad den där kombinations maskinen hette, fick den gratis från min far och den höll i ungefär 3veckor innan den rasade.

Här om dagen fick jag chansen att få ett 10m måttband gratis med inbyggd laser - måttbandet åkte inte in av sig självt utan man var tvungen att hjälpa till, lasern kalibreras genom att man fäller ut små tassar - som åker in av sig själva eller minsta vibration. Jag struntade i erbjudandet och besparade mig en resa till elekronik återvinningen.

B&D "Sandstorm" slipmaskin med olikformade slipsulor varav den runda aldrig fungerade. Maskinen dog häromkvällen, irriterande men kanske lika bra det. Jag misstänker någon typ av glappkontakt men eftersom den inte är direkt servisvänlig tänker jag inte försöka laga den.
Det enda B&D-"verktyg" jag nu har kvar är en själv-nivellerande linjelaser (som jag dock gillar) men fler lär det inte bli.

B&D "Sandstorm", ja, det är en märklig konstruktion. Jag har också en som är mitt sämsta elverktyg, och det säger en hel del med tanke på att jag också är "stolt" ägare till en Hercules bordssåg.
På min Sandstorm funkar visserligen alla skivorna men vad hjälper det när skivan är det som vibrerar minst på hela maskinen? Plus att den låter värre än någon annan slip jag hört (undantaget en rejäl golvslip), att kardborreytan på skivorna är så dålig att även bra papper lossnar hela tiden och att filtret ideligen ramlar av.

Farzan skrev:
B&D "Sandstorm", ja, det är en märklig konstruktion. Jag har också en som är mitt sämsta elverktyg, och det säger en hel del med tanke på att jag också är "stolt" ägare till en Hercules bordssåg.
På min Sandstorm funkar visserligen alla skivorna men vad hjälper det när skivan är det som vibrerar minst på hela maskinen? Plus att den låter värre än någon annan slip jag hört (undantaget en rejäl golvslip), att kardborreytan på skivorna är så dålig att även bra papper lossnar hela tiden och att filtret ideligen ramlar av.
Dessutom går det inte att ansluta dammsugare vilket kan anses som en nackdel... om den fungerat.

nanowire skrev:
Dessutom går det inte att ansluta dammsugare vilket kan anses som en nackdel... om den fungerat.
Dammsugare är väl lite overkill. Den har ju inte mycket till avverkning ens när den funkar.

Bauhaus kör 25% rea på alla Black & Deckermaskiner. :rolleyes:

Kanske en anledning att hålla sig därifrån? :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.