Mikael_L skrev:
OK, silverfärgad plastchuck kan jag acceptera, men inte att den vibrerar loss hela tiden. q(;^;)p

Däremot blev jag positivt överraskad av längden på sladden, jag glömde mäta men den kändes som en fyrameters, och inte av sämsta sortens plast heller, OK ingen gummikabel men ändå ...
Så man kan väl köpa en sån B&D om man behöver en sladd till nån annan maskin då. :)
Så byter man chuck så är den ok för hobbypul?
 
T
Pingler skrev:
Har hört att B&D aldrig tillverkat något annat än motorer. Resten har alltid gjorts av underleverantörer. Nån som vet om det stämmer?

Detta stämmer inte , man utvecklar allt själv!

Slutanvändar tester görs alltid på nya produkter.
 
toolgirl skrev:
Detta stämmer inte , man utvecklar allt själv!

Slutanvändar tester görs alltid på nya produkter.
Nu gällde ju inte påstående produktutveckling och testning utan in-house produktion.

Alla vet ju att B&D har egen utveckling och tester.... sedan om det är en fördel eller inte är väl vad som tvistas i denna tråd.

Jag är övertygad om att B&D har en jättestor fabrik som tillverkar orangt pigment och en annan som tillverkar gele.:D
 
T
Det intressanta är att så många skriver och "vet" hur saker ligger till!!

Kombinationen B&D & DW till exempel.
 
Sjukaste tråden.

Instämmer på att B&D är skit hur som helst. Alldeles för dyrt för den kvaliteten. Borde kosta som ferm, besttool, cotech, mm. (eller hur de stavas)
 
toolgirl skrev:
Det intressanta är att så många skriver och "vet" hur saker ligger till!!

Kombinationen B&D & DW till exempel.
Om du "vet" bättre så får du gärna upplysa oss.
 
Nytt inlägg i gammal tråd... :)

Jag har ett Black and Decker BDL170 laserpass som jag har varit väldigt nöjd med. Funkat hur bra som helst, och överlevt ett antal tapp i golvet. När jag nu skall lägga nytt innergolv i källaren köpte jag därför ett Black and Decker LZR4 360° självnivellerande laserpass för 1.100:-.

Mitt misstag var att jag litade på att B&D har kvalitetskontroll i sin fabrik. Jag hade fäst tre Nivellreglar (och mätt och mätt och mätt för att få det vågrätt) i betonggolvet innan jag, bara för säkerhets skull, tog fram det gamla hederliga 120cm vattenpasset. Helt plötsligt var ena regeln 25mm för hög.

Mycket huvudbry och mätande senare upptäcker jag att en av de tre laser-dioderna i LZR4:an är skev. 10mm per meter lutar dess "vågräta" linje. Jag måste bryta loss reglarna jag monterat, och det kommer att kosta mig 1.200:- att köpa ersättning. :@

Att jag får en ny enhet, utan detta grava tillverkningsfel, är jag övertygad om. Men att det kostar mig 1.200:- eftersom jag litade på B&D är svårt att svälja. Black & Deckers svar? "Du måste kontrollmäta instrumentet innan du använder det, vi tar inget ansvar för att du förbrukat material".

Så för att köpa ett Black and Decker laserpass måste man redan äga ett laserpass, så att man kan kontrollera funktionen på det man köpt från Black and Decker. Dessutom säger de ju därmed själva att man inte kan lita på dem.

Hade det varit ett Rusta-special för 49:90 så hade jag försökt kolla extra, men ett Black and Decker för 1.100:-? Det föll mig inte in att behöva verifiera kvalitet på något i den prisklassen. Synd att jag inte såg den här tråden förrän det var försent.
 
viktordt skrev:
Nytt inlägg i gammal tråd... :)

Jag har ett Black and Decker BDL170 laserpass som jag har varit väldigt nöjd med. Funkat hur bra som helst, och överlevt ett antal tapp i golvet. När jag nu skall lägga nytt innergolv i källaren köpte jag därför ett Black and Decker LZR4 360° självnivellerande laserpass för 1.100:-.

Mitt misstag var att jag litade på att B&D har kvalitetskontroll i sin fabrik. Jag hade fäst tre Nivellreglar (och mätt och mätt och mätt för att få det vågrätt) i betonggolvet innan jag, bara för säkerhets skull, tog fram det gamla hederliga 120cm vattenpasset. Helt plötsligt var ena regeln 25mm för hög.

Mycket huvudbry och mätande senare upptäcker jag att en av de tre laser-dioderna i LZR4:an är skev. 10mm per meter lutar dess "vågräta" linje. Jag måste bryta loss reglarna jag monterat, och det kommer att kosta mig 1.200:- att köpa ersättning. :@

Att jag får en ny enhet, utan detta grava tillverkningsfel, är jag övertygad om. Men att det kostar mig 1.200:- eftersom jag litade på B&D är svårt att svälja. Black & Deckers svar? "Du måste kontrollmäta instrumentet innan du använder det, vi tar inget ansvar för att du förbrukat material".

Så för att köpa ett Black and Decker laserpass måste man redan äga ett laserpass, så att man kan kontrollera funktionen på det man köpt från Black and Decker. Dessutom säger de ju därmed själva att man inte kan lita på dem.

Hade det varit ett Rusta-special för 49:90 så hade jag försökt kolla extra, men ett Black and Decker för 1.100:-? Det föll mig inte in att behöva verifiera kvalitet på något i den prisklassen. Synd att jag inte såg den här tråden förrän det var försent.
Njae...jag förstår faktiskt B&D lite här - det är inte riktigt rimligt att de ska stå för förbrukat material på en sån här sak tycker jag. Det borde stå beskrivet i deras manual att du dels ska kolla passet, och dels hur du gör det, utan ett annat laserpass.

Med det sagt så skulle jag själv aldrig köpa ett B&D laserpass.
 
Som jag kanske nämnt någon gång tidigare så är jag lite av en mätgubbe. Det är ju det roligaste som finns att kalibrera ett nyinköpt mätinstrument eller annan precisionsgrej.

Grundregeln är -finns det inget kalibreringsprotokoll så kan man inte lita på grejerna. Det spelar ingen roll om det står B&D eller Leica på dem.

Jag tycker inte att det är konstigt att B&D inte vill betala dina extrakostnader.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Egentligen håller jag faktiskt med dig helt. :) Det är orimligt att de skall betala för några stora mängder material.

När B&D nu inte litar på sin egen kvalitetskontroll, så bör manualen som första steg säga att man måste kontrollera kvaliten, och visa hur man kontrollerar att passet är korrekt. Givetvis går det att i alla fall jämföra de tre olika dioderna med varandra och liknande för att minska risken.

Givetvis borde jag ha varit misstänksam och tagit för givet att en Black & Decker-produkt var defekt, (eller, jag menar givetvis "att något kunde hänt i leveransen") och gjort kontrollen även om de inte uppmanade mig.

Men, men. Jag litade faktiskt på Black & Decker, och på att de levererade korrekta och fungerande produkter. 1.200:- är priset jag får betala för att bli av med den naiva verklighetsbilden. :( Med lite tur kommer andra personer med samma naiva inställning söka här på forumet och hitta min miss, så att de köper en annan tillverkare - eller kontrollerar sin LZR4 innan de använder den.

Sedan kunde ju Black & Decker välja att vara extra kundvänliga och försöka lägga lite plåster på såren. Men det är inget jag kan kräva av dem, det är upp till huruvida de vill framstå i god eller dålig dag när de nu levererat en defekt produkt som orsakat utgifter för en konsument. Jag ställer inga krav, och har inga förhoppningar.
 
Står det i manualen att du måste kontrollmäta instrumentet innan du använder det?
 
Nej, manualen nämner ingenting om att man behöver kontrollera något.
 
Når man kjøper et produkt, så må man forvente at det er i den tilstand det skal være og brukbart ut av kartongen. Man kan heller ikke forvente at forbrukeren foretar seg noe annet enn angitt i manualen. Det eneste er om det er synlige skader på embalasje eller produkt at man bør kontrollere. Det skal ikke være kundens oppgave å justere inn og kontrollere at produktet fungerer slik det skal, med mindre dette er spesifikt oppgitt i brukermanualen. Leser man de fleste manualer så stor det at all service og reperasjon skal foretas av godkjent serviceverksted.

Etter norsk lov kan man faktisk innen viss rimelig grense også få dekt følgefeil av dette slaget. Men hvordan det er i Sverige aner jeg ikke noe om.
 
viktordt>Om vi går upp ett steg i prisklass, eller nåja några steg då och tar en DW rotationslaser som man kan använda för att slå upp grunder med. Tror du verkligen att DW skulle ersatt någon med kostnaderna för att mura en ny grund om lasern slår fel?

Finns ingen tillverkare som ersätter för följdskador utan du får ett nytt verktyg/instrument etc.

Klagar du på den policyn så bör du ta en titt på Microsofts policy rörande deras mjukvara *S* Där har du att bita i och jag hade faktiskt förstått dig om du hade klagat på den.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.