Mikael_L
Jag tänkte att vinkelslipen får man försöka få ner mitt i brunnen. Snittet blir förvisso ganska snett, men det är inget som syns när det är ingjutet.
Skulle plasmaskärare fungera tro? :thinking:
 
Krilleman
H HSP skrev:
Vet att i en brf jag bodde i tidigare relinade de köksavloppen men gjorde stambyte i badrum, 10år senare fick de iallafall byta köksavloppen...
Med ny etablering, nytt byggstök...

Man byter det som är dåligt det är det långsiktigt bästa.
Jag undrar fortfarande var relining-vurmarna är i denna tråden.

Många andra trådar så är ju relining guds gåva till rörmokeriet...
 
Krilleman
Sittställning Forlowt skrev:
Vad är det är så fruktansvärt fel i denna lägenheten ?
Hur säkerställer man fuktsäkerheten i en releinad brunn kontra en ny plastbrunn (som är dokumenterat godkänd från -91 och framåt) med modern godkänd klämring?

Svaret på den frågan är att det inte går att utföra försäkringsmässigt korrekt.

Jag väntar fortfarande på alla "förståsigpåare" som tidigare hävdat att relining är framtiden!

:thinking::thinking::thinking:
 
Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Jag väntar fortfarande på alla "förståsigpåare" som tidigare hävdat att relining är framtiden!
Jag läser nog inte trådar i VA-avdelningen lika mycket som dig, men jag kan ju dock inte komma ihåg att jag läst något direkt vurmande för relining.
Säkert finns det, dvs så länge det finns utförare och köpare som tar till metoden så måste det ju finnas någon som gillar tanken, men är du säker på att det är så vanligt här på BH?

Själv är jag ingenjör, och därmed faller alla fusksätt att fixa saker platt mot att göra det korrekt. Så jag har aldrig uttalat mig positivt om relining. Jag fattar dock att det säkert kan finnas tillfällen då det är motiverat, ett par skrev du själv om nyss.


Optimisten säger att glaset är halvfullt medan pessimisten säger att det är halvtomt.
Men vad säger ingenjören?













Men vad tokigt, det är ett för stort glas !!!
 
  • Gilla
Marija92 och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Krilleman Krilleman skrev:
Hur säkerställer man fuktsäkerheten i en releinad brunn kontra en ny plastbrunn (som är dokumenterat godkänd från -91 och framåt) med modern godkänd klämring?

Svaret på den frågan är att det inte går att utföra försäkringsmässigt korrekt.

Jag väntar fortfarande på alla "förståsigpåare" som tidigare hävdat att relining är framtiden!

:thinking::thinking::thinking:

Det spelar väl ingen roll ?

Om Ulla inte vill renovera sitt badrum men stammen ska relinas så får väl Ulla skita i sitt tätskikt som ändå är på tok för gammalt för att ens kallas tätskikt ?

Man använder inte relining som tätskikt så vitt jag vet.. men jag håller med om att relining är lite knäppt.

Men det sägs ju att brawoliner 3d tror jag det är kan stå på egen hand också så på en skala hur mycket sämre är det än att göra ett traditionellt stambyte ?
Det fuskas en hel del med grenförstärkningar bla för det är riskfyllt men annars så tja ja jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.


Min åsikt är lite att det är en super bra idé men det finns mycket som kan gå fel ..ett jobb på en vecka kan helt plötsligt ta 2 månader.
 
M Marija92 skrev:
Jag tror att de la kakel på kakel under ca 80-talet. Golvet är upphöjt och kaklet ser supertjockt ut på sidorna. Det är kakel halvvägs upp på väggarna.

Relining utfört ca 2013-2014.

Bilder så ni förstår lite hur det ser ut. Ursäkta stöket!
Är det en gammal hyresrätt som ombildats till Brf?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är det en gammal hyresrätt som ombildats till Brf?
Nej, har alltid varit bostadsrätter!
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Det spelar väl ingen roll ?

Om Ulla inte vill renovera sitt badrum men stammen ska relinas så får väl Ulla skita i sitt tätskikt som ändå är på tok för gammalt för att ens kallas tätskikt ?

Man använder inte relining som tätskikt så vitt jag vet.. men jag håller med om att relining är lite knäppt.

Men det sägs ju att brawoliner 3d tror jag det är kan stå på egen hand också så på en skala hur mycket sämre är det än att göra ett traditionellt stambyte ?
Det fuskas en hel del med grenförstärkningar bla för det är riskfyllt men annars så tja ja jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.


Min åsikt är lite att det är en super bra idé men det finns mycket som kan gå fel ..ett jobb på en vecka kan helt plötsligt ta 2 månader.
De som inte ville renovera badrummet, gjorde inte det vid reliningen.
Bodde en äldre man här som gick bort (dödsbo) som inte ens använde badrummet sina sista år..
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Krilleman
Sittställning Forlowt skrev:
Man använder inte relining som tätskikt så vitt jag vet.. men jag håller med om att relining är lite knäppt.
Tätskiktet mot golvbrunnen är en av dom stora svaga punkterna i ett badrum.
Även försäkringsbolagen anser det.

Hur utför man tätskiktet mot en golvbrunn av gjutjärn?

Det är just därför dom flesta företagen som utför relining numera även byter golvgrunnen till en modern i plast.
Men det kräver mer av tätskiktet.

Anser du annat?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Tätskiktet mot golvbrunnen är en av dom stora svaga punkterna i ett badrum.
Även försäkringsbolagen anser det.

Hur utför man tätskiktet mot en golvbrunn av gjutjärn?

Det är just därför dom flesta företagen som utför relining numera även byter golvgrunnen till en modern i plast.
Men det kräver mer av tätskiktet.

Anser du annat?
Läste att det sedan 1988 inte var tillåter TT behålla gjutjärnsbrunn vid renovering. Alltså gjorde föreningen/reliningsfirman fel. Och nu har vi fuktskada som beror på brunnen helt enkelt..
 
Sittställning
Krilleman Krilleman skrev:
Tätskiktet mot golvbrunnen är en av dom stora svaga punkterna i ett badrum.
Även försäkringsbolagen anser det.

Hur utför man tätskiktet mot en golvbrunn av gjutjärn?

Det är just därför dom flesta företagen som utför relining numera även byter golvgrunnen till en modern i plast.
Men det kräver mer av tätskiktet.

Anser du annat?

Jag anser att du tror jag älskar relining och att du gärna vill bråka på internet.


Nej relining är inte en badrumsrenovering med nytt tätskikt så jag fattar inte vad det har med saken att göra ?

Dom fastigheter jag varit imed relinad stam har man bytt golvbrunnen på senare vid renovering av badrum, allt annat är att fuska så du har rätt, släppa av.
 
Krilleman
Sittställning Forlowt skrev:
Dom fastigheter med relinad stam har man bytt golvbrunnen på, allt annat är att fuska så du har rätt, släppa av.
Fast det är ju här kärnfrågan landar. Jag är inte ute efter att bråka, jag är ute efter vad som är korrekt precis som vanligt inom all VVS. Inget ovanligt med just relining, utan VVS generellt.

Hur många har köpt sin bostadsrätt med tron om att den är "stamrenoverad" med gammal gjutjärnsbrunn likt TS??? Mäklarna vill ju gärna locka med fina ord trots att det är ruskigt kasst utfört i verkligheten.

Där ligger kärnfrågan och det är just den du inte vill diskutera tråkigt nog...

Jag har inget emot relining där den kärvs och behövs.
I en lägenhet är det sällan så dock.
 
Krilleman
Sittställning Forlowt skrev:
Dom fastigheter jag varit imed relinad stam har man bytt golvbrunnen på senare vid renovering av badrum, allt annat är att fuska så du har rätt, släppa av.
Precis det jag menar, jobbar du med relining? Tydligen en het potatis!
:thinking::thinking::thinking:


Vad gjorde men med dom tidigare?

Så det du menar med ditt inlägg är att man blåste alla som utförde det i första ledet?
 
Sittställning
Krilleman Krilleman skrev:
Precis det jag menar, jobbar du med relining? Tydligen en het potatis!
:thinking::thinking::thinking:


Vad gjorde men med dom tidigare?

Så det du menar med ditt inlägg är att man blåste alla som utförde det i första ledet?

Du får hitta någon annan att diskutera med, du är tråkig :)
 
Krilleman
Sittställning Forlowt skrev:
Du får hitta någon annan att diskutera med, du är tråkig
Ytterligare ett bevis att du jobbar med relining och är medveten om problemen.

Dessutom skriver du på ett diskussionsforum!

Men du är ju som sagt, enligt egen utsago, inte villig att diskutera saken...

Så jag antar att frågan är utagerad med tanke på din subjektiva tystnad?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.