Krilleman
Var är alla förespråkare för att "relinging är framtiden" i denna tråden?

Det enda rätta är att byta brunnen, redan 2013-2014 fanns det faktumet tråkigt nog.

Jag väntar med spänning...
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Krilleman Krilleman skrev:
Var är alla förespråkare för att "relinging är framtiden" i denna tråden?

Det enda rätta är att byta brunnen, redan 2013-2014 fanns det faktumet tråkigt nog.

Jag väntar med spänning...

Haha vart vill du komma ? Ingen förespråkar väl att behålla brunnen ? Vill du ha en oändlig diskussion så finns krille72 här.
 
Krilleman
Det jag menade är att så fort jag yppat minsta negativitet MOT relining på byggahus så har många vurmat om dess förträfflighet.

Relining har allt för ofta förespråkats som framtidens renoveringar. Både för tappvatten! och avlopp.

Jag har alltid sagt att det är bäst att bekosta hela stambytet direkt med nya rör/brunnar både för avlopp, värme och vatten. Att följa aktuella föreskrifter blir en dans på rosor. Aldrig har det varit ett ett kompetent val att använda relining i vanliga bostäder just med största fokus på golvbrunnar och vattensäkerhet.

Och nu när vi har facit hur "riktiga stambyten" med relining utförts. Var är förespråkarna nu?

För som denna golbrunn ser ut är helt knasigt.
Förespråkarna för reliningens förträfflighet får gärna kommentera detta faktumet!

Jag väntar fortfarande på positiva kommentarer från förespråkarna att relining är framtiden i denna tråden! :cool: :thinking::cool::thinking:
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Pass på vid bilning av brunnen, det brukar inte vara mycken betong mellan botten på brunnen och undersida tak hos grannen under, ofta så hoppar en kaka ur i taket där.
Fast tar man en seriös firma bör detta undvikas?
 
Krilleman
M Marija92 skrev:
Fast tar man en seriös firma bör detta undvikas?
Nej, det är oerhört svårt att veta hur mycket material det är kvar till grannens undertak. Ofta är det bara någon ynka centimeter. Ibland mer. Men det är ingen standard, snarare tvärt om.

Det enda rätta är att föranmäla att bilning kommer att ske och stämpa upp skivor mot taket på våningen under för att undvika problem med nedfallande betong...

Men det kommer endast att ske på grannen unders goda välvilja. För ingen får gå in i dennes lägenhet utan deras vilja.
 
  • Gilla
Marija92
  • Laddar…
Tackar för svar! Mycket att ta hänsyn till som jag inte visste.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det jag menade är att så fort jag yppat minsta negativitet MOT relining på byggahus så har många vurmat om dess förträfflighet.

Relining har allt för ofta förespråkats som framtidens renoveringar. Både för tappvatten! och avlopp.

Jag har alltid sagt att det är bäst att bekosta hela stambytet direkt med nya rör/brunnar både för avlopp, värme och vatten. Att följa aktuella föreskrifter blir en dans på rosor. Aldrig har det varit ett ett kompetent val att använda relining i vanliga bostäder just med största fokus på golvbrunnar och vattensäkerhet.

Och nu när vi har facit hur "riktiga stambyten" med relining utförts. Var är förespråkarna nu?
För som denna golbrunn ser ut är helt knasigt!

Jag väntar fortfarande på förespråkarnas kommentarer i denna tråden! :cool: :thinking:
Jag hatar mitt badrum och än mer golvbrunnen :rofl:, så säger inget emot dig!
Vill gärna veta alla "fel" som är gjorda på min golvbrunn, för jag ser ju att den är hemsk, men vad som är knasigt vet jag ej!
Lgh är köpt 2019, så inget jag kunnat påverka till dess!
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om relingen är gjord bör du prata med föreningen igen. Det finns en gällande garanti om relingen är gjord 2013-2014. Då ska instruktioner vid byte av brunn följas så att garantin fortsätter att gälla.

Dina bilder tyder på att du har en gjutjärnsbrunn.
Jag ska absolut göra det när det är dags för renovering. Vi har inte lagt upp en budget än, men är relativt bråttom att renovera pga väldigt gammalt och i dåligt skick med sprickor i kakel osv.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det enklaste är kanske att prova med en magnet.
Magneten fastnar i brunnen (y)
 
  • Magnet fastnar på insidan av en brunnskant nära dess avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman Krilleman skrev:
Här har du facit:

[länk]

Varför bytte man inte din brunn redan 2013/2014?
Det kan man ju fråga sig varför den inte byttes :thinking:
Men är på sätt och vis glad att jag har gjutjärn för jag får 25 000 kr från föreningen för att byta ut den. :crysmile:
Badrum är dyrt att renovera..
 
Sittställning Forlowt skrev:
Det ser ut att vara gjutjärn med som är penslad med något som vi kallar ballt där jag jobbade innan.. pluggen är av gummi ? Är fastigheten relinad ?
Och glömde svara att pluggen är av gummi! Antar att det är pga reliningen?
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Krilleman
M Marija92 skrev:
Och glömde svara att pluggen är av gummi! Antar att det är pga reliningen?
Antagligen ja...
 
  • Gilla
Marija92
  • Laddar…
Krilleman
Det mest intressanta i denna frågan är ju hur tätskiktet utfördes 2013/2014 mot gjutjärnsbrunnen...

Och det vet vi ju alla svaret på det tråkigt nog:
Felaktigt.
 
  • Gilla
salkin85 och 1 till
  • Laddar…
Inte undra på att kaklet börjat spricka lite varstans. När renoveringen är klar blir det kul att sälja och flytta in i en helt ny besiktigad kåk.  det här med renovering är inte min grej :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.