8 979 läst · 58 svar
9k läst
58 svar
Har Vattenfall rätt?
Ett litet hus har nog större massa per volym. Men mindre massa per ytter yta, det är det som är av intresse.
När jag fått och installerat de nya radiator termostaterna/ventilerna vore det intressant att göra en genomlysning av "eventuella" inbesparingar av partiell dygnssänkning.
Som jag ser det behöver jag först etablera en bas för att se eventuella effekter vägt mot motsvarande månad, som viktas med gradtal. Det tar i praktiken 12 månader och först därefter kom jag implementera partiell dygnsänkning för att jämföra det med utfallet av första året med "smarta" termostater.
För att få en bra och hyfsat gedigen utvärderingen tar det omkring 24 månader.
Tänker jag rätt?
Går det att göra på annat sätt?
Som jag ser det behöver jag först etablera en bas för att se eventuella effekter vägt mot motsvarande månad, som viktas med gradtal. Det tar i praktiken 12 månader och först därefter kom jag implementera partiell dygnsänkning för att jämföra det med utfallet av första året med "smarta" termostater.
Tänker jag rätt?
Skaffa realtidsmätning på energin. Oftast finns en liten blinkande lampa på mätaren (även fjärrvärme) som du kan läsa av och rapportera till en dator. Med hjälp av denna och temperatur/väder-övervakning utomhus så bör de på bara några veckor ha kunnat hittat två likvärdiga dagar att jämföra. Att bygga energimätare och temperaturmätare med Arduino är ett roligt litet projekt för den intresserade...S Senior skrev:När jag fått och installerat de nya radiator termostaterna/ventilerna vore det intressant att göra en genomlysning av "eventuella" inbesparingar av partiell dygnssänkning.
Tänker jag rätt?
...jag har detta på plats hemma, vilket gjort att jag hittat flera energitjuvar och relativt lätt kan se vad som faktiskt gör skillnad. Jag övervakar nästan allt i huset (elpannan har debug via serieport), rörelsedetektering, temperaturer i alla rum, luftfuktighet, om någon i familjen är hemma eller inte utifrån om mobiltelefonerna är hemma eller inte osv.
Edit: jag kan berätta hur många som har duschat, när de duschat, om man lagat mat hemma eller köpt hämtmat, kört tvättmaskin eller torktumlare, gått på toaletten på natten osv. Familjen känner sig lite övervakad, men jag brukar kontra med att de ger likvärdig information till Google också utan att fundera...
Ja, det är mängden yttervägg per volym luft som skiljer stor byggnad från liten. Mitt prat om massa stämmer inte (tror jag). Oavsett är ett större hus värmetrögare än ett mindre.stefancrs skrev:Jag hade slagit av värmen när jag kom hem och slog på den igen på morgonen, så ca 12h. Vi har trähus från 1938, MEN, desto mindre byggnad desto mer vägg per kbm luft, väl, utöver det du säger om massa? Dvs små byggnader borde hålla värme mycket sämre även om det vore tomma byggnader man jämförde.
Men oavsett, jag tror att ett någorlunda välisolerat hus knappt tappar temperatur alls om man slår av värmen i 12h, men "värmemagasinen" måste ju fyllas igen när värmen går igång. Går medeltemperaturen inne inte ner nämnvärt så sker heller ingen besparning.
Ändock finner jag det märkligt att ert hus endast sjunker 1-2 grader på 12 timmar. Det är väldigt lite. Lite snabb extrapolering i huvudet så betyder det att det skulle ta minst 1 månad innan det går under 0:an inomhus.
Det är ju massan av luft, möbler och byggmaterial som är av intresse. Även materialens specifika värmekapacitet om man ska vara petig. Luften är inte en stor del av det.
Kanske får göra ett bättre, mer kontrollerat experiment. Det var säkert någon golvvärme igång i duschen i källaren eller nåt. Och en blåsig dag går nog temperaturen ner märkbart på en timme.V vectrex skrev:Ja, det är mängden yttervägg per volym luft som skiljer stor byggnad från liten. Mitt prat om massa stämmer inte (tror jag). Oavsett är ett större hus värmetrögare än ett mindre.
Ändock finner jag det märkligt att ert hus endast sjunker 1-2 grader på 12 timmar. Det är väldigt lite. Lite snabb extrapolering i huvudet så betyder det att det skulle ta minst 1 månad innan det går under 0:an inomhus.
Med det sagt, om man tittar på värmekurvor för hus uppvärmda med massugn så verkar det räcka att elda en gång om dagen och då med rätt stabil temperatur. Ett extremt exempel, men ändå.
Du tänker helt rätt, funderar på om två år i en vanlig familj ändå är lite för okontrollerat.S Senior skrev:
Någon flytta in eller ut under tiden, ni skaffar er nya prylar eller vanor.
Vill man testa detta borde en labbmiljö fungera.
En-två baracker med möbler och hela tjilevippen inuti en större hall som håller konstant temperatur eller simulering av dygnvariation. Sen får man prova en vecka med konstant temperatur i baracken och en vecka med nattsänkning.
Man kan göra det så realistiskt man vill, som att man öppnar ytterdörren ett kontrollerat antal gånger, samma tider varje gång.
Mängdestefancrs skrev:Kanske får göra ett bättre, mer kontrollerat experiment. Det var säkert någon golvvärme igång i duschen i källaren eller nåt. Och en blåsig dag går nog temperaturen ner märkbart på en timme.
Med det sagt, om man tittar på värmekurvor för hus uppvärmda med massugn så verkar det räcka att elda en gång om dagen och då med rätt stabil temperatur. Ett extremt exempel, men ändå.
Och detta är skälet till att mätningarna skall göras under kort tid och väldigt detaljerade. Titta på väderprognoserna och försök få till likartade förhållanden under två dagar, en dag med temperatursänkning och en dag utan. Gör gärna om försöket några gånger också under olika väderförhållanden. Med energimätning och temperaturmätning utomhus så får man ändå en rätt bra koll på nyttan.T tompaah7503 skrev:Du tänker helt rätt, funderar på om två år i en vanlig familj ändå är lite för okontrollerat.
Någon flytta in eller ut under tiden, ni skaffar er nya prylar eller vanor.
Vill man testa detta borde en labbmiljö fungera.
En-två baracker med möbler och hela tjilevippen inuti en större hall som håller konstant temperatur eller simulering av dygnvariation. Sen får man prova en vecka med konstant temperatur i baracken och en vecka med nattsänkning.
Man kan göra det så realistiskt man vill, som att man öppnar ytterdörren ett kontrollerat antal gånger, samma tider varje gång.
Som du ser på den bifogade grafen så varierar inte temperaturerna så mycket under en månad där jag bor i alla fall...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan prova. Men om nyttan med dagsänkning skulle ligga i häradet 1-5% då tror jag att man har svårt att se det på grafer med så okontrollerade experiment. Säg att man (helt orealistiskt) skulle spara 50% energi, då skulle man naturligtvis kunna se det tydligt. Om besparingen är bara 1-5% kanske det ändå kan vara lönsamt på årsbasis men väldigt svårt att se i egna mätningar.pacman42 skrev:
Men större delen av sänkningen på årsbasis skall ju komma under så lite som 90 dagar (vintern). Om vi då gissar på en besparing på 5% och att denna skall göras under 1/4 av året så bör det synas som en besparing på ca 20% under en enda dag under vintern.T tompaah7503 skrev:Man kan prova. Men om nyttan med dagsänkning skulle ligga i häradet 1-5% då tror jag att man har svårt att se det på grafer med så okontrollerade experiment. Säg att man (helt orealistiskt) skulle spara 50% energi, då skulle man naturligtvis kunna se det tydligt. Om besparingen är bara 1-5% kanske det ändå kan vara lönsamt på årsbasis men väldigt svårt att se i egna mätningar.
Poängen med att mäta på detta sättet är at man snabbt får en uppfattning om det gör någon skillnad. I mitt fall så ser jag dessutom väldigt tydligt timme för timme hur mycket uppvärmningen kostar, så jag kan till och med jämföra samma timme från två olika dagar och se skillnaden i uppvärmningskostnad.
Men som jag skrivit tidigare så har inte många av mina försök att "aktivt" spara energi lyckats särskilt väl. Det bästa jag gjort var när jag isolerade garaget. Det märks väldigt tydligt skillnad på nedkylningen av de två sovrum som ligger närmast. De är inte alls lika golvkalla som de var innan. Jag skulle iofs kunna mäta temperaturerna i sovrummen med öppen respektive stängd garagedörr, att jag inte tänkt på det tidigare... :-D
Nej, nu tänker du fel. Det är en väldigt stor del av energiförbrukningen flr värme som går åt på vintern. Så det behövs definitivt inte några 20% för att nå upp i 5% årsbesparing.
Det är ganska lätt att göra uppskattningar. Energiflödet genom en vägg är iprincip proportionellt mot temperaturen över den. Det behövs inga avancerade mätningar för att få en bra uppfattning om hur mycket man kan spara.
Det är ganska lätt att göra uppskattningar. Energiflödet genom en vägg är iprincip proportionellt mot temperaturen över den. Det behövs inga avancerade mätningar för att få en bra uppfattning om hur mycket man kan spara.
Tidigare när jag eldade pellets sänkte jag tempen 8-10grader för spara pellets över en långhelg och var borta så det räckte i magasinet men när man kom hem fick man köra ut minst 70grader i rad i 3dagar innan golv och väggar var varma igen.ytterst få vill vakna i kallt rum eller kök på morgonen.
Nu jobbar jag med värme. I vissa fall gasar man på sennatten för magasinera värme i stomme till morgonen när folk duschar och fjärrvärmen värmer då vattnet i stället. Max effekt uttag hålls nere då. Samtidigt som det normalt är som kallast i gryningen och större avkylning sker. . Men fungerande termostater som stryper när solen värmer ett rum spar givervis.
Sänker man temp så spar man energi där finns ingen tvekan. Men klassiska natt sänkningar är jag tveksam till.iaf om man skall ha komfort..
Nu jobbar jag med värme. I vissa fall gasar man på sennatten för magasinera värme i stomme till morgonen när folk duschar och fjärrvärmen värmer då vattnet i stället. Max effekt uttag hålls nere då. Samtidigt som det normalt är som kallast i gryningen och större avkylning sker. . Men fungerande termostater som stryper när solen värmer ett rum spar givervis.
Sänker man temp så spar man energi där finns ingen tvekan. Men klassiska natt sänkningar är jag tveksam till.iaf om man skall ha komfort..
Liknande trådar
-
Välja rätt längd på panelbrädor
Byggmaterial & Byggteknik -
Vattenfall - rätt dimensioner?
Trädgård allmänt -
Vattenfall har grävt ner stöd på min fastighet utan ledningsrätt
Juridik -
Vattenfalls nya avtal gäller direkt, rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Husägare fick rätt mot Vattenfall - anslutningsavgiften sänks
Artikelkommentarer