Jag kan hålla en lägre temperatur på bottenvåningen än på ovanvåningen genom att vi bara har sovrum där. Mattor på golven i sovrummen gör att man inte lider av det heller. Man sover så mycket bättre när det är svalt, så det är värt de omak som finns.

Jag räknade lite på hur mycket värme 1m2 mycket varm luft innehåller (60 grader på min inglasning) och det handlade inte om några större mängder alls. Så det som sägs angående att det som lönar sig är konstant temperatursänkning, det håller jag med om. Detta märktes också tydligt när jag sänkte inomhustemperaturen till 15 grader när jag var bortrest före jul. Det tog nästan två dygn att komma upp till 21 grader igen (automatiskt innan jag kom hem). Detta då allt möblemang mm kyler ned varmluften.

VIll man sänka temperaturen så är eldning i kamin lösningen för att få upp den igen, att göra det med husets energiförsörjning fungerar inte bra (om man nu inte har fjärrvärme som TS har, för då finns ju "oändliga" energiresurser. Men ändå...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Senior skrev:
Flera, de flesta av tillverkarna av "smarta" radiatorventiler, visar beräkningar baserat på sänkningar under delar av dygnet.
Det brukar dessutom stå att man kan tjäna 'upp till xx%' för att man enligt någon teoretisk modell eller i ett visst försök som inte har med verkligheten att göra har uppnått en viss besparing.
 
T Thörre skrev:
Jag tror att det är bättre att ha samma temp i hela huset och därav lägre kostnad i långa loppet.
Förstår inte riktigt hur du resonerar.
Om det inte lönar sig att sänka temperaturen i vissa rum, så bör det inte heller löna sig att ha varken isolering eller väggar över huvud taget. Då kan man väl lika gärna sträva efter att ha samma temperatur både utomhus och inomhus. Inga temperaturskillnader - ingen kostnad för att upprätthålla en temperaturskillnad.
 
C cpalm skrev:
Men det kan rimligtvis aldrig bli dyrare att sänka temperaturen som vissa här verkar vara inne på.
Nej, inte om man har fjärrvärme och betalar lika mycket per kWh alla timmar på dygnet. Sen kan ju såklart den hårdvara som behövs för att sänka temperaturen periodvis vara så dyr att eventuell besparing äts upp, men det är kanske en annan sak... Nattsänkning brukar ju vara inbyggt i varje shuntregulator, så det ska inte behövas några WiFi- och appstyrda termostater för att uppnå det.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T
T tompaah7503 skrev:
Förstår inte riktigt hur du resonerar.
Om det inte lönar sig att sänka temperaturen i vissa rum, så bör det inte heller löna sig att ha varken isolering eller väggar över huvud taget. Då kan man väl lika gärna sträva efter att ha samma temperatur både utomhus och inomhus. Inga temperaturskillnader - ingen kostnad för att upprätthålla en temperaturskillnad.
Förstår inte ditt resonemang heller. Om alla rum håller samma temp så behöver inte elementen värma upp kallare luft som kommer från ett annat rum. Om jag tex hemma öppnar dörren till garaget som är 17 grader så känner jag draget av kall luft och det gör väl förmodligen elementen i närheten också. Så en konstant jämn temp tror jag ger mer belöning i långa loppet. Men det är som sagt min tanke som jag inte har några belägg för. Oavsett så skulle jag uppleva det obekvämt att ha temperaturskillnad mellan rummen men det är ju offtopic och olika tyckande.
 
Ämnet är på väg att spåra ur.

Det är ett komplext ämne med åsikter och tyckande. Mina barn har hört följande ett stort antal gånger och uppskattar det inte. Fakta har en trist inverkan på den fria debatten!
 
  • Gilla
OXYD och 2 till
  • Laddar…
Fakta är att husets energiförluster blir lägre om man sänker medeltemperaturen inomhus (antingen genom att periodiskt sänka, eller genom att alltid ha kallare i vissa eller alla rum).

Sen kommer det svåra; Dels att räkna ut hur stor den minskade energiförlusten blir, men framför allt att räkna ut hur mycket det påverkar mängden köpt energi.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fakta är att husets energiförluster blir lägre om man sänker medeltemperaturen inomhus (antingen genom att periodiskt sänka, eller genom att alltid ha kallare i vissa eller alla rum).

Sen kommer det svåra; Dels att räkna ut hur stor den minskade energiförlusten blir, men framför allt att räkna ut hur mycket det påverkar mängden köpt energi.
Det är just därför som jag skrev att min modell är en enkel uppskattning av förtjänsten. Man kan se kurvan som linjär så länge som man bara rör sig en kort bit längs med den. Tittar man på de beräkningar som huskonstruktörer använder sig av så brukar de anta att kurvan är linjär oberoende av temperatur. Men det är klart, de räknar inte med ventilation och andra förluster som inte är linjära. Värmeförlusten genom isolering brukar alltid antas vara linjär.
 
Jag håller med de flesta här inne. I praktiken lönar det sig inte att sänka när man inte är hemma.
Dock finns det ett stort OM. Normalt menar man med inte hemma, ca 10h varje dag (arbetstid). Kan man istället (som jag haft det under ett drygt år) vara borta 1 vecka och hemma 1 vecka så tjänar man ganska mycket på att sänka temperaturen när man inte är hemma. Jag mer än halverar min värmekostnad under de veckor jag inte är hemma.

Jag har ca 22 grader i snitttemperatur i huset när jag är hemma, väldigt liten skillnad på temperatur i olika delar av huset. Huset värms med en kombination av luft/luft värmepump och direktverkande elradiatorer och direktverkande elgolvvärme.
De veckor jag är borta sänker jag till 17 grader i medeltemperatur men med en betydligt större tolerans för skillnader i olika delar av huset. Vid värmepumpen är det ca 20 grader men längst bort från den bara ca 15 grader. Detta genom att jag enbart tillför värme med luft/luft värmepumpen när jag inte är hemma. Detta sparar man som sagt väldigt mycket på.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Såhär ser det förresten ut om man råkar slå av värmen (av misstag) i en 15 kvadratmeter stor snickarbod (efter ca 36h kom jag på mitt misstag och slog på värmen igen). Där håller jag ca 17-18 grader normalt. Skalan på y-axeln är temperaturen/10. Utomhustemperaturen under tiden låg kring -4 i snitt. Boden är byggd med isolerad trästomme och med betonggolv, innehåller en del tunga gjutjärnsmaskiner som såklart ackumulerar en hel del energi.

Temperaturgraf för en snickarbod som visar en nedgång när värmen är av och återhämtning när den slås på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V vectrex skrev:
Såhär ser det förresten ut om man råkar slå av värmen (av misstag) i en 15 kvadratmeter stor snickarbod (efter ca 36h kom jag på mitt misstag och slog på värmen igen). Där håller jag ca 17-18 grader normalt. Skalan på y-axeln är temperaturen/10. Utomhustemperaturen under tiden låg kring -4 i snitt. Boden är byggd med isolerad trästomme och med betonggolv, innehåller en del tunga gjutjärnsmaskiner som såklart ackumulerar en hel del energi.

[bild]
Vi har jättehög värmekostnad, men det har hänt att vi missat att ha värmen på över natten någon gång. Då har temperaturen inne i villan sjunkit 1-2 grader. Känns som att din snickarbod är väldigt dåligt isolerad?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Vi har jättehög värmekostnad, men det har hänt att vi missat att ha värmen på över natten någon gång. Då har temperaturen inne i villan sjunkit 1-2 grader. Känns som att din snickarbod är väldigt dåligt isolerad?
Eller för bra ventilerad.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Vi har jättehög värmekostnad, men det har hänt att vi missat att ha värmen på över natten någon gång. Då har temperaturen inne i villan sjunkit 1-2 grader. Känns som att din snickarbod är väldigt dåligt isolerad?
På 12h sjönk det (i fallet ovan) drygt 4 grader. Jag vet inte hur lång tid du anser att en natt är och sen har det väldigt stor betydelse vilken temperaturdifferens det är mellan ute och inne så det blir svårt att jämföra.
Oavsett är det ju väldigt olika för olika hus. Ett tungt hus (sten och betongplatta) sjunker mycket långsammare än ett lätt hus (trästomme) med samma isoleringsmängd.

Värmetröghet och isolering är två helt skilda saker.

Ett mindre hus har mindre massa per uppvärmd luftvolym. Ju större huset är desto värmetrögare, allt annat lika.

Sen är det ju en friggebod som dock är relativt välisolerad för att vara en friggebod, dock inte som ett modernt hus. 15 cm XPS i golvet, 95+45 i väggarna och 120+45 i taket.
 
V vectrex skrev:
På 12h sjönk det (i fallet ovan) drygt 4 grader. Jag vet inte hur lång tid du anser att en natt är och sen har det väldigt stor betydelse vilken temperaturdifferens det är mellan ute och inne så det blir svårt att jämföra.
Oavsett är det ju väldigt olika för olika hus. Ett tungt hus (sten och betongplatta) sjunker mycket långsammare än ett lätt hus (trästomme) med samma isoleringsmängd.

Värmetröghet och isolering är två helt skilda saker.

Ett mindre hus har mindre massa per uppvärmd luftvolym. Ju större huset är desto värmetrögare, allt annat lika.

Sen är det ju en friggebod som dock är relativt välisolerad för att vara en friggebod, dock inte som ett modernt hus. 15 cm XPS i golvet, 95+45 i väggarna och 120+45 i taket.
Jag hade slagit av värmen när jag kom hem och slog på den igen på morgonen, så ca 12h. Vi har trähus från 1938, MEN, desto mindre byggnad desto mer vägg per kbm luft, väl, utöver det du säger om massa? Dvs små byggnader borde hålla värme mycket sämre även om det vore tomma byggnader man jämförde.

Men oavsett, jag tror att ett någorlunda välisolerat hus knappt tappar temperatur alls om man slår av värmen i 12h, men "värmemagasinen" måste ju fyllas igen när värmen går igång. Går medeltemperaturen inne inte ner nämnvärt så sker heller ingen besparning.
 
Ska man sänka under natten så blir det ju inga 12 timmar. Efter halva natten måste man ju slå på värmen igen så att det är lagom varmt på morgonen.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.