51 263 läst · 88 svar
51k läst
88 svar
Har tydligen byns största kattlåda
förstår hur du menar. När det gäller risk för sprickbildning och skador på avlopp och vatten så var det inget jag brydde mig om då allt ändå skulle bytas.L Linuspinus skrev:Bor i hus med oisolerad betongplatta, vill också förbättra källaren men arbetar rum för rum.
Vill göra badrum i ett rum (redan befintligt vattenlopp in) och är sugen på att bila ur golv och riva innervägg men "min" besiktningsman avrådde mig och menade att med vibrationerna kan de gamla gjutjärnsrören spricka samt att riva väggar innebar flera betydande risker det också (ök om att det inte är bärande väggar)
Hur gick dina tankar/resonemang angående ev risker, vad såg du som riskmoment? Några moment som gjorde dig särskilt aktsam eller oaktsam? Hade du gjort likadant om du gjort om det idag?
men har inte sett att något tagit skada ändå.
när det gäller att gräva ur så får man ta sig en ordentligt funderare. Kanske konsultera on konstruktör.
i mitt fall visste jag vad marken bestod av tack vare att jag nyss grävt upp utvändigt. Och i mitt fall är det stenhård lera. Har inte haft någon huvudvärk alls över att jag grävt under sulan.
men man måste se helheten. Vad marken består av, tjocklek på sula, vad väggarna är gjorda av.
skulle huset ha stått på mer uppluckrad mark hade jag nog övervägt mindre isolering. Eller förlänga väggarna neråt.
sunt förnuft kommer man långt på, och det innefattar även att man ska ha koll på sina egna begränsningar!
Kul att se, jag håller typ på med ett liknande projekt , jag har dränerat och isolerat utvändigt och bilat ur golvet i tvättstugan och börjat gräva ur för isolering (också stenhård lera) men åt mig har det stannat av lite då jag fastnat lite i funderingar var avloppet skall dras, jag kan eventuellt tänka mig att flytta köket och en toalett i framtiden och då bör jag förberett avloppet.
ja, det blir en par funderingar fram och tillbaka..P Per Mattsson skrev:Kul att se, jag håller typ på med ett liknande projekt , jag har dränerat och isolerat utvändigt och bilat ur golvet i tvättstugan och börjat gräva ur för isolering (också stenhård lera) men åt mig har det stannat av lite då jag fastnat lite i funderingar var avloppet skall dras, jag kan eventuellt tänka mig att flytta köket och en toalett i framtiden och då bör jag förberett avloppet.
Jag lever med lyxen att kök och bad inte ska flyttas i huset..
Toaletten är av typen att man får dra ner byxorna utanför och den är placerad emellan två murstockar….men flyttar jag den så blir det att bygga om hela köket från 90 talet (börjar bli slitet så det bör ju ändå renoveras) ….så då kom tanken på att flytta in köket i vardagsrummet då det ändå är onödigt stort (ca 60 kvm) ….men som ensamstående till 3 ungdomar så ligger det på is litepontuskarlsson skrev:
låter som en solid plan i alla fall!P Per Mattsson skrev:Toaletten är av typen att man får dra ner byxorna utanför och den är placerad emellan två murstockar….men flyttar jag den så blir det att bygga om hela köket från 90 talet (börjar bli slitet så det bör ju ändå renoveras) ….så då kom tanken på att flytta in köket i vardagsrummet då det ändå är onödigt stort (ca 60 kvm) ….men som ensamstående till 3 ungdomar så ligger det på is lite
Och för den som är nyfiken på hur ett gammalt köksavlopp ser ut invändigt..
Det är alltså den inringade stående gjutjärnsledningen. Enbart från köket..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså den inringade stående gjutjärnsledningen. Enbart från köket..
Det ser fantastiskt bra ut!pontuskarlsson skrev:
Tipps till nästa projekt helst inga röda rör på väggen och helst inte inne men det håller i 100 år så?
Lägg gärna i slang för framtida grund golv temperatur höjning att höja tempen någon grad kan vara rätt och man måste naturligtvis ha koll på daggpunkten.
Jättekul att se framstegen när man själv har liknande planer i bakhuvudet! Hoppas att uppdateringarna fortsätter, de är till stor hjälp när man ska övertala sin partner med motiveringen ”hur svårt kan det vara?”
Spännande projekt! Vi kommer så småningom att göra liknande manöver i vår 30-talskällare, men vi lär hyra in folk till det.
I förra huset tog vi in snickare för att bila ut en gammal bastu i källaren och bygga badrum istället. När dom hade bilat upp golvet ”tipsade” dom oss att vi kan spara pengar genom att bära ut krosset själva. Sedan tog dom helg
I förra huset tog vi in snickare för att bila ut en gammal bastu i källaren och bygga badrum istället. När dom hade bilat upp golvet ”tipsade” dom oss att vi kan spara pengar genom att bära ut krosset själva. Sedan tog dom helg
leja bort utgrävningen låter som en fantastiskt trevlig lösning..M mrsnhp skrev:Spännande projekt! Vi kommer så småningom att göra liknande manöver i vår 30-talskällare, men vi lär hyra in folk till det.