3 181 läst · 34 svar
3k läst
34 svar
Har nu slam i er kammare för UV-ljus?
Jag tror det backspolar ca 20 till 30 liter under ca 2-4 minuter.N nema4837 skrev:
Jag ska se fram över om man kan trigga en extra spolning så ska ja ta tid och försöka uppskatta mängden.
(Normalt går den vid 2-rycket på natten)
Man skulle ju kunna tänka dig att den fårfnatt ibland och backspolar merän så. Men denna har alltså inte varit i drift vid de två gånger jag fått stopp, däremot de två gånger det blivit jordfel.
Okej känns ju inte som att den mängden bör göra någon skillnad. Jag var nere och kollade min uv-brunn precis och jag har också en del slam i den. Jättekonstigt det här, kanske är något inne i verket som pajat. När har du besiktning nästa gång? Man kanske ska lyfta det med dem.F fredand44 skrev:Jag tror det backspolar ca 20 till 30 liter under ca 2-4 minuter.
Jag ska se fram över om man kan trigga en extra spolning så ska ja ta tid och försöka uppskatta mängden.
(Normalt går den vid 2-rycket på natten)
Man skulle ju kunna tänka dig att den fårfnatt ibland och backspolar merän så. Men denna har alltså inte varit i drift vid de två gånger jag fått stopp, däremot de två gånger det blivit jordfel.
Jag tror de kommer i april/maj. Brukar vara straxt före tömning. Har jag huvudet med mig då så ska jag visa bilderna jag lagt upp samt försöka vara med då han kollar i UV-brunnen.
De två ggr det varit översvämning så har det skett precis eftet service, vilket är konstigt. Man kan ju tycka att de borde sett något som skulle indikerat att något var på G. Men det är ju möjligt att det inte syntes något heller förstås. Jag har påtalat det men de är säger att något måste vara fel med infiltrationen.
Trist att höra att du också hade slam i din Uv-brunn. Om du jämför med mina bilder skulle du säga att det var same same, eller hade du mindre?
Mvh
Fredrik
De två ggr det varit översvämning så har det skett precis eftet service, vilket är konstigt. Man kan ju tycka att de borde sett något som skulle indikerat att något var på G. Men det är ju möjligt att det inte syntes något heller förstås. Jag har påtalat det men de är säger att något måste vara fel med infiltrationen.
Trist att höra att du också hade slam i din Uv-brunn. Om du jämför med mina bilder skulle du säga att det var same same, eller hade du mindre?
Mvh
Fredrik
Man brukar inte rekommendera att bakspolningsvatten med salt går in i minireningsverk, mycket vatten på kort tid kan vara en orsak även om jag tycker att 40 liter på kort tid är något som verket borde kunna svälja utan 'magåkommor' och läckage av slam.
Det värre problemet långsiktigt är saltet och att det anrikar infiltreringen/markbädden över tid om det inte är en naturlig genomsköljning från andra yttre källor där och vattnet med högre salthalt avleds i dike eller via grundvattenströmmar och forslas bort från tomten, och problemet är om koncentrationen av torkning etc. i själva infiltreringen/markbädden blir stor så påverkar det reningsprocessen i just infiltreringen, kanske inte så mycket i minireningsverket då vattenmassorna är stora och har omsättning - såvida avsaltningen inte går ofta och saltar upp verket...
Folk köper ju salt säckvis och börja man räkna på mängderna över åren så inser att man håller på att göra om området kring infiltreringen till döda havet och saltöken om man inte ser upp och har tillräcklig bortforsling av det saltare vattnet
Det värre problemet långsiktigt är saltet och att det anrikar infiltreringen/markbädden över tid om det inte är en naturlig genomsköljning från andra yttre källor där och vattnet med högre salthalt avleds i dike eller via grundvattenströmmar och forslas bort från tomten, och problemet är om koncentrationen av torkning etc. i själva infiltreringen/markbädden blir stor så påverkar det reningsprocessen i just infiltreringen, kanske inte så mycket i minireningsverket då vattenmassorna är stora och har omsättning - såvida avsaltningen inte går ofta och saltar upp verket...
Folk köper ju salt säckvis och börja man räkna på mängderna över åren så inser att man håller på att göra om området kring infiltreringen till döda havet och saltöken om man inte ser upp och har tillräcklig bortforsling av det saltare vattnet
Ja, känns inte som att de där besiktningarna berättigar priset. När det krånglar så känns det som att de skyller ifrån sig bara. Till mig sa de att det kan bero på att man har för mycket fett i avloppsvattnet och även att det är stopp i infiltrationen. Men jag kommer åt att spola från båda hållen och kan säga att det absolut varit fritt i röret men ändå så uppkommer problemet igen efter en tid. Sist jag spolade infiltrationen fick jag ut en riktigt propp med slam på cirka 30-40 cm som totalt som totalt stoppat upp allt.F fredand44 skrev:Jag tror de kommer i april/maj. Brukar vara straxt före tömning. Har jag huvudet med mig då så ska jag visa bilderna jag lagt upp samt försöka vara med då han kollar i UV-brunnen.
Mvh
Fredrik
Jag har haft både mer och mindre, nu är det ungefär som på dina bilder. Men det är svårt att säga för det känns som att det spolas bort vidare ut i infiltrationen. Så det varierar säkert.