Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
BirgitS
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Jag bor strax norr om Borgholm på Öland och fick info om vaccinering runt påsk. Tog kontakt med vårdcentralen i Borgholm men där meddelade de att eftersom jag inte FYLLT 70 så fick jag inte vaccineras i Borgholm utan det var Kalmar sjukhus som gällde. Beställde i vart fall en tid och fick tid i Kalmar någon vecka senare. Men vaccineringen hade flyttats från Kalmar sjukhus till gamla biblioteket på Norra Vägen. Fick tid till klockan 10:15 men köerna som ringlade sig hundratals meter utanför biblioteket avskräckte mig och säkerhetsvakterna upplyste mig klart och tydligt att jag tidigast skulle få komma in 11:40. Men var det så att det gick snabbare och jag kom in för sent så skulle jag förlora min plats eftersom alla togs i den ordning som stod på bokningslistan. Så jag lade ner det hela.

Nu har högsommaren passerat och bortåt en halv miljon turister har man trängts med i sommar i butiker och badstränder. Men jag vill mycket noga påpeka att jag DEFINITIVT INTE är kritisk till turismen. Vi är mycket beroende av turismen och utan turismen skulle det vara rena landet i Borgholm och troligen skulle vi varken ha några livsmedelsbutiker eller banker över huvud taget. Så vi har väldigt mycket att tacka turismen för.

Men jag är en aktiv 70-åring och försöker vandra 5 km - 10 km varje dag när vädret så tillåter. Stormiga dagar, regniga dagar samt dagar med snöstorm och/eller halka går självklart bort. Har faktiskt varken varit förkyld eller haft någon influensa detta årtusende så jag får väl hoppas att jag även står pall mot Covid-19.

Men jag nonchalera definitivt inte bort detta fasansfulla virus!!!

Uppdateringen för en stund sedan ger 1.109.112 smittade, 7.646 intensivvårdade och 14.658 döda och det är väl siffror som talar för sig själv. :(

Källa: Folkhälsomyndigheten
Har du pratat med andra som har vaccinerat sig senare för att få veta om det har blivit bättre med tiden?
I början så var det säkert lite inkörningsproblem på många håll men det brukar ju bättre med tiden.

Smittspridningen ökar på många håll i landet och det är ju risk för att den går upp ändå mer nu när folk börjar jobba och träffas i andra grupper så du skulle ju verkligen behöva bli vaccinerad.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du pratat med andra som har vaccinerat sig senare för att få veta om det har blivit bättre med tiden?
I början så var det säkert lite inkörningsproblem på många håll men det brukar ju bättre med tiden.

Smittspridningen ökar på många håll i landet och det är ju risk för att den går upp ändå mer nu när folk börjar jobba och träffas i andra grupper så du skulle ju verkligen behöva bli vaccinerad.
Jag har snackat med lite vänner här i Borgholm och på Öland rent allmänt och det har blivit bättre. Det är ju inget snack om det. Och jag ska ta sprutorna vartefter... garanterat.

Är du i "branschen" kan jag ju passa på och fråga om du känner till vilket vaccin av de tre mest frekventa som ger minst biverkningar och som är säkrast och störst sannolikhet att man inte blir smittad av Covid-19? Hörde på SVT1 nyheterna i kväll att det var ett visst antal som blivit smittade som ändå hade tagit de två sprutorna. Minns dock inte hur många det var.
 
BirgitS
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Jag har snackat med lite vänner här i Borgholm och på Öland rent allmänt och det har blivit bättre. Det är ju inget snack om det. Och jag ska ta sprutorna vartefter... garanterat.

Är du i "branschen" kan jag ju passa på och fråga om du känner till vilket vaccin av de tre mest frekventa som ger minst biverkningar och som är säkrast och störst sannolikhet att man inte blir smittad av Covid-19? Hörde på SVT1 nyheterna i kväll att det var ett visst antal som blivit smittade som ändå hade tagit de två sprutorna. Minns dock inte hur många det var.
Bra! :)

Jag är inte i branschen men har följt med i det som har sagts och skrivits under tiden som gått.

Det verkar inte vara någon nämnvärd skillnad på Pfizers och Modernas vaccin när det gäller skyddseffekt men de två ger något bättre skydd mot deltavarianten än Astra Zeneacs. Deltavarianten är ju vanligast varianten nu. Astra Zenecas vaccin är utgående så alla regioner har inte kvar det.

Ingen särskild skillnad när det gäller biverkningar så vitt jag minns men Läkemedelsverket har mer information om det på sin webbplats.

Ja, inget vaccin skyddar alla personer och de senaste uppgifterna jag såg gällde Pfizers vaccin och det var ungefär så här:
Det skyddar till ungefär 80 % mot att bli smittad, 90 % eller lite mer mot att bli sjuk och 95 % eller lite mer mot all bli så allvarligt sjuk att man behöver läggas in på sjukhus eller avlida.

Det är skydd som är mycket bättre än de vanliga influensavaccinerna.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
K
halper halper skrev:
Ja, så klart. Man försöker ju inbilla sig att man baserar sina beslut delvis på fakta i alla fall.
Det som är svårt är bara att sortera ut fakta och hitta bra källor att våga tro på i allt detta runt vaccinet och sjukdomen. Men som ni säger man får försöka basera sina beslut på så god fakta man kan och även hur man själv känner kring saker och ting.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bra! :)

Jag är inte i branschen men har följt med i det som har sagts och skrivits under tiden som gått.

Det verkar inte vara någon nämnvärd skillnad på Pfizers och Modernas vaccin när det gäller skyddseffekt men de två ger något bättre skydd mot deltavarianten än Astra Zeneacs. Deltavarianten är ju vanligast varianten nu. Astra Zenecas vaccin är utgående så alla regioner har inte kvar det.

Ingen särskild skillnad när det gäller biverkningar så vitt jag minns men Läkemedelsverket har mer information om det på sin webbplats.

Ja, inget vaccin skyddar alla personer och de senaste uppgifterna jag såg gällde Pfizers vaccin och det var ungefär så här:
Det skyddar till ungefär 80 % mot att bli smittad, 90 % eller lite mer mot att bli sjuk och 95 % eller lite mer mot all bli så allvarligt sjuk att man behöver läggas in på sjukhus eller avlida.

Det är skydd som är mycket bättre än de vanliga influensavaccinerna.
Stort TACK för bra info! :)

Ska väl kanske tillägga att jag "vanligtvis" inte är speciellt rädd för att ta just vacciner. Jag har rest jorden runt och besökt många länder där det krävs massa olika vacciner både för att resa in i landet liksom för att kunna återvända till Sverige utan problem, Så jag är inte rädd för själva vaccinerna. Som är väl beprövade. Vi får väl skylla narkolepsin som drabbade många efter svininfluensan på att vaccinet (möjligtvis) stressades fram. Har faktiskt en nära kär vän som drabbades av narkolepsi och hon lider fortfarande idag drygt 10 år av dessa effekter.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag är vaccinerad med två doser. Fick en hel del biverkningar men de gick över inom tre dygn båda gångerna. Tolkar dem som ett synligt bevis på att immunsystemet fick träning.

Vill uppmana alla som kan att låta sig vaccineras så snart som möjligt!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Rätt märkligt att du fortfarande skryter över att du stod i rökrutan med de tuffa pojkarna och tiggde fimpar, när de andra hade svenskalektion. En vana du uppenbarligen upprepade på engelskalektionerna.

Vilken vaccinskräck syftar du på?
Är det när jag skriver att: jag mycket väl kan ändra mig ifall förutsättningarna ändras?
Eller, när jag säger att jag nyligen vaccinerat mig flera gånger.
Kom gärna med några egna exempel.

Hur vet du att: "Alla vet att ..."? Nissens hittepåfakta igen?

Staffans
Fattar inte vad du yrar om. Jag är absolut inte rökare.
Och du har många likheter med ”kavlaner” anhängarna. En massa konspirationsteorier kring vaccinen mot Covid-19.

Ni är haverister helt enkelt.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Tvekade inte en sekund när "erbjudandet" om att boka tid skickades. Känner man sjukhuspersonal som kan beskriva hur situationen varit under hela denna tid och framför allt om man känner två personer vars liv hängde på en tråd pga. corona så finns inte i ens sinnevärd att inte vaccinet.
 
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag är vaccinerad med två doser. Fick en hel del biverkningar men de gick över inom tre dygn båda gångerna. Tolkar dem som ett synligt bevis på att immunsystemet fick träning.

Vill uppmana alla som kan att låta sig vaccineras så snart som möjligt!
Vilket vaccin fick du och vilka var biverkningarna?
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så att se det som högst sannolikt att det någonstans på jorden finns någon som djupt ångrar vaccineringen, är statistiskt sätt så nära en sanning man kan komma, som i mitt exempel ovan.
Varför är det högst sannolikt att det finns någon som ångrar vaccineringen på sin dödsbädd?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Min italienska kontakt i Vicenza lät vaccinera sin gamle far, för en vecka sedan. Sedan dess har han haft hög feber och inga tecken på bättring synes än.
Hur stor del av alla vaccineringar i Italien är han?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Min italienska kontakt i Vicenza lät vaccinera sin gamle far, för en vecka sedan. Sedan dess har han haft hög feber och inga tecken på bättring synes än.
Jag vaccinerade mig i våras och i början av sommaren. Jag kände inga biverkningar alls. Inga tecken på försämring synes än.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
P
K Krille_90_ skrev:
Det som är svårt är bara att sortera ut fakta och hitta bra källor att våga tro på i allt detta runt vaccinet och sjukdomen. Men som ni säger man får försöka basera sina beslut på så god fakta man kan och även hur man själv känner kring saker och ting.
Om man håller sig till välrenommerade källor så har man störst chans att få tillförlitlig information. Läkemedelsverket, Folkhälsomyndigheten, The New England Journal of Medicine (speciellt avdelningen om covid-19), The Lancet (speciellt avdelningen om covid-19), ourworldindata.org (speciellt ourworldindata.org/coronavirus och ourworldindata.org/covid-vaccinations) är några bra informationskällor.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Patrik440
.
Skärmdump från NU-sjukvården med text om en epidemi bland ovaccinerade och vikten av vaccination.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.