Värmekälla pålagen

• Antal röster
    1 188
  • Omröstningen stängd .
2023 ska jag starta värmen

• Haha
  • Gilla
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Förhoppningen är att inte behöva starta eldriven värme förrän i december.
Haha, om jag bara kunde säga detsamma hade -35 i november förra vintern

F
Nej för helvete. Trots såld el på över 7000kr för Augusti så förblir cirkulationen och värmen avstängd. Känner att det är lite kallare inne på morgonen eller om det är mulet och regnar hela dagen men långt ifrån kallt. Har just nu 24,4 grader i vardagsrummet. Tänkte tidigast månadsskiftet men ännu hellre mitten av Oktober.

Lite smått. Har startat cirkulationspumpen igen, och ställt in måltemp på 19 grader. Än har inte elementen varit varma. Frun har kört en säck pellets i kaminen när hon jobbat hemma senaste veckan, mest för slippa tofflor tänker jag.

Det har varit frost, så nog har jordvärmepumpen gått nån timme!

F
Nä, i skåne brukar jag vänta till oktober. Har fortfarande fönstren öppna, gillar kylan.

Redigerat:
J Jaggatagga skrev:
Vi har fortfarande sovrumsfönstret på glänt, så, nej.
Samma här.

Bor i Östergötland vid Vättern. Temperaturen inne håller sig mellan 19 och 21 utan någon värmekälla så än väntar jag med att slå på llvp. Elementen åker sällan på alls mer än i badrummet under vintern.

Nej inte än

lite roligt att innertemperaturerna är som lägst vid lunchtid när normalt ingen är hemma. Lösningen på att spara värme är att bjuda på fest

• Temperaturgraf som visar variationer i kökets temperatur över en vecka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Handukstorken i badrummet är den enda värmekälla som är på i huset. I snickeriet är llvp (3st) på året runt på 20 grader.

S stigarn skrev:
Bergvärmepumpen går lite på nätterna nu när de sjunker. Annars är den still på dagarna.
samma här, vp startar automatiskt och hittills har den matat ut värme vid tre tillfällen under veckan.

Vad kallt många verkar ha det hemma. När tempen gick under 21 grader så startade jag värmen.

• Gilla
hulingen och 3 till
  • Laddar…
Inte startat värmen.
Ca 18 grader inomhus, kommer försöka vänta så långt det går med att ställa om pannan till höst/vinter.

Sthlm, 160m2 hus Fr 1967

Många gillar kyla ser jag, tycker det blir så t äckligt klimat inne när det blir runt 18 och neråt. Känns oftast så fuktigt och rått.

FLVPn har varit på hela sommaren. Har nog bara levererar värme nu i september. Har sänkt kurvan något (haft cirka 24-25 grader innan) nu för att att spara på lite el.

Har även minskat mängden varmvatten som finns tillgänglig. Får se hur "kallt" det blir i huset i vinter, under 20 grader går jag inte. Då får det kosta istället.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Bergvärmepumpen är på samma läge som alltid. Den får sköta sig själv.
Känner att elementen är lite småvarma på morgonen, så uppenbarligen värmer jag huset. Oklart hur länge det pågått. Kanske har jag värmt lite nattetid även i juli, jag vet inte.

/C

• Gilla
Aechlas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.