Värmekälla pålagen

• Antal röster
    1 188
  • Omröstningen stängd .
Stockholm - Hus byggt 63, 300m2 har 22-23 grader inne.

Värme vart på sen i början september.

R
Ftx utan värme påslagen ännu. 20-21grader på dagen. Sjunker till 18-19 på natten.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Absolut i stugan.
Där har ju tempen gått nedåt nollan ett par nätter, så utan värme hade det blviit ordentligt kyligt.
Har elementen i rum där vi inte är på ca 15 och värmepumpen på 18....sätter ned det till 10 på element och 15 på LLVP när inte är i stugan.

Jodå, har fått köra värme av olika slag då nattemperaturen varit nere på 3+ under veckan. Tyvärr gick min Luft/vatten sönder förra helgen så blev utan både värme och varmvatten från den. Delen jag söker var svår att få tag på men kommer till veckan !

Annars har jag kört luftvärmepumpen i källaren på 18c under nätterna och eldat några kvällar. Är det soliga dagar värmer det upp huset bra, annars blir det väldigt rått redan .

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad är det för passivhus ni bor i, eller är ni skåningar hela bunten? :rofl:
Här har värmen varit igång hela september (mälardalen) och det är inte särskilt varmt inne (kör 18 som måltemp).
Nej, men på Tjörn som har de för- och nackdelar som innebär att bo på en ö, milda höstar och blåsigt och regnigt som bövelen på vintern.
Huset är ett fd fritidshus med direktel. Vi köpte det i våras och förra ägaren har gjort typ ingenting med huset sen dess det byggdes. Alltså rent bedrövligt energimässigt vilket märks på vintern då det blåser mycket.

Det jag gör är att försöka fostra gubben till att förstå att 18C är behagligt vintertid. :rolleyes: Det innebar förra vintern att han satte på elementen på max och jag sprang och stängde av dem. Nu har jag satt in honom i energipriser och varför han kommer att vara tvungen att acceptera en innetemp på 16C när vi kommer hem från jobbet. [Etid] Vi hyrde huset i två år innan vi fick köpa loss det, därav min uppfostran av gubben och hur vi slagit om termostaterna på elementen förra vintern.[/]

Vi kommer att renovera, bygga ut och om med start till våren. Det var därför jag sökte mig till detta forum för att börja förstå vad som behöver göras, hur och varför. Just nu försöker jag mig på att fatta det där med ventilation och tycker det verkar vara hur krångligt som helst...

Redigerat:
  • Gilla
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
Llvp i kyl-läge går ännu ibland nån gång per dag och elementen är kalla ännu... Men snart nog får nog vi ändra pumpen till värme när frånluften börjar få fart på elementen..

Bor i Gävleborg.

Vet inte, det sköter sig själv. FLVP.
Brukar vara 21 när jag kommer hem, 22-23 i vardagsrummet när jag släcker för kvällen.
Sovrummet är svalt för där är elementet avstängt.

Ja men den står på 18 grader så den har bara stödvärmt lite. Fram tills nu har det varit så pass varmt på dagen och tidvis sol som värmt upp genom fönstren att det inte behövts värma mer på dagen.

Sedan någon dag har den värmt lite mer men som tur är verkar timpristyrningen fungera som den ska. Jag har också eldat 1-2h vid två tillfällen. Men det var mer för att jag ville bli av med den fuktiga ruggiga luften än för den faktiska temperaturen.

• Gilla
Toentoen och 1 till
  • Laddar…
Har kanske 20 grader inomhus men är frusen så jag eldar lite om kvällarna. LLVP på övre plan är på och är inställd på 20 grader som backup.

C cpalm skrev:
Vad är det för passivhus ni bor i, eller är ni skåningar hela bunten? :rofl:
Här har värmen varit igång hela september (mälardalen) och det är inte särskilt varmt inne (kör 18 som måltemp).
Här i södra Skåne är det kallt, 13° mitt på dagen!

• Ledsen
Hullefar
  • Laddar…
Nope, inte än. Var lite kallt en morgon när det var mulet men då fick jag stänga igen de flesta fönstren.
Här brukar det vara början av oktober, ute vid havet strax norr om Göteborg

Kört LLVP kanske totalt 3 timmar i september och de va nån morgon de va rått och nån kall natt..
Just nu är de 22grader inne.. ingen kamin och så.

Jag tänker lite såhär. Klarar jag inte av 18 grader inne nu, så kommer jag inte klara av 18 grader i vinter (eller ännu lägre).

Värmen står på att värma upp till 15 grader i hela huset när det kryper ner till dessa grader ute. Finjusterar senare när jag vet hur kallt jag kan klara av inne.

• Gilla
Bylow och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
J Jonasdzm skrev:
Jag tänker lite såhär. Klarar jag inte av 18 grader inne nu, så kommer jag inte klara av 18 grader i vinter (eller ännu lägre).

Värmen står på att värma upp till 15 grader i hela huset när det kryper ner till dessa grader ute. Finjusterar senare när jag vet hur kallt jag kan klara av inne.
Kör du timmätt så kan du lyxa till det med 20grader på morgonen o ändå spara på totalen...

Bor i ett i princip oisolerat tegelhus från 1921 på Österlen. LVVP är avstängd, jag sa nöjt till sambon idag att det vore lite härligt om vi kunde vänta till oktober med att slå på den igen, varpå hon svarade att hon hade tänkt be mig sätta igång den idag för hon frös under duntäcket i natt. Jag svarade inte utan drog på mig skygglapparna och gick därifrån.

Med avstängd värme gjorde vi av med i snitt 26 kWh om dagen förra veckan, cirka 800 kWh i månaden. Tycker själv det låter högt och jag har börjat undersöka diverse energitjuvar.

TV-prylarna (~7 år gammal TV, Chromecast, gammal Sonos bar, liten switch) drog 30-35 W i standby, så nu stänger vi av med förgreningsdosan (besparing på kanske 0,8 kWh om dagen/25 kWh i månaden).

Vi har en äldre frys ute i uthuset som vi har börjat tömma för att förhoppningsvis kunna stänga av, den mätte jag upp till 0,9 kWh om dagen (28 kWh/månad).

LLVP värmer gamla oljepannan som ackumulatortank och sen har vi en spetsberedare för varmvattnet. På sommaren har källaren varit en bastu när jag lämnat LLVP igång för att värma varmvatten. I juli var månadsförbrukningen 791 kWh. Sen stängde jag av LLVP i augusti och då får spetsberedaren stå för all uppvärmning, och förbrukningen i augusti blev 769 kWh. Marginal skillnad, kan vara värt att ha en varm källare på sommaren med den lilla differensen. Att bara använda spetsberedaren för att värma varmvatten drog igår (enda dagen jag mätt dess förbrukning) 4 kWh.

Jag jobbar hemifrån till i princip 100% så bärbar dator + skärm som är igång 9 timmar om dagen borde ju dra en del, men har inte vågat mäta ännu.

EDIT: bara för att bränna av lite extra Wh så körde jag precis en kanna kaffe och glömde lägga i pulver...

• Gilla
hulingen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.