Du får gärna fylla på med mer info. Jag har bara testat dragaren på ett sätt liknande det du beskrev Skruvnisse. Hade varit intressant med info om hur du upplever batteritider, laddtider, balans/viktfördelning, chucken etc...

som sagt fick jag maskinen igår men jag har dragit ca 250 skruv kanske, och är på första batteriet än! har ju inte laddat något batteri än. (det var bara att köra på när jag fick maskinen) så jag vet inte om dom var fulladade eller inte... men det bra balans tycker jag och sen finns det ju en bälteshållare på den men! Funkar perfekt om men klättrar på en stege el liknande... en bra chuck är det med, man behöver inte ta i något man skruvar tills det klickar till sen sitter borret/bitset där... inte svårt alls... som sagt laddningstider vet jag inget om men det borde gå rätt fort för det är inbyggd kylning i laddaren... har hört att i tester och sådant att hitachis laddare är de bästa så det är nog inga problem... är det något mer du undrar så bara skriv... sen finns det ju med ett "batterisparar läge" eller vad man ska kalla det... men trycker på en knapp så maskinen blir hälften så stark, men den är riktigt stark så det är inga problem att dra i skruv då heller... som sagt bara skriv om du undrar mer...

Jag har inhandlat en sån här maskin för bara någon vecka sedan och jag är otroligt nöjd med maskinen!
Jag kunde för mitt liv inte inse att det kunde vara en sån skillnad på en 800kronors-maskin och den här??

Hitachi har jag kört några gånger och varit riktigt nöjd med prestandan med dessa, men nu när dom nya modellerna med framförallt nya batterier har kommit fram så ville jag investera i en egen maskin till slut.
DS 14DL är som bekant med Litium-Jon (LiOn) batterier och inte bara är batterierna lättare än Nickel-Metall Hydrid (NiMH), dom presterar MAX ända tills det är några ynka procent kvar så börjar maskinen slacka en aning, sedan är det tvärnyp. Det är väl så pass att man får in den dom där sista 2-3 skruvarna, sedan är det bara att byta.
Laddaren presterar verkligen på topp och laddar en full acc på väldigt kort tid. Du hinner garanterat inte dra slut på batteriet förrän ett nytt är laddat och färdigt att använda.

Jag köpte även på mig en lampa UB 18DL som passar som handen-i-handsken i lådan. Även om den inte går att jämföra med bygg-halogen, så är den ändå till en hjälp när det verkligen är bäcksvart och man ska göra ett mindre jobb. Att den går 5h på ett fullt batteri är ju också positivt.

För att räkna upp lite plus & minus...

+ Vridstyrkan på 52Nm är verkligen välkommet! Kombinera med ett torx-bit och reglarna har ingen chans
+ Gummigreppet sitter verkligen jätteskönt i handen utan att glida
+ Balansen i maskinen
+ Lådan med extra batteri, laddare och plats för lite bits/borr här & där
+ Kvalitén!

+/- Storleken - kanske inget att gnälla på i den här kategorin, egentligen...
+/- Vikten på 2kg är mer än min andra maskin, men balansen i maskinen gör att man glömmer detta

- Laddarens fläkt-(o)ljud gör sig lätt påmint inomhus!

Återigen, det finns inte tillräckligt med ord för vad jag tycker om maskinen. :) :D
Att jämföra med DeWalt, Makita, Festool och andra lirare så känns den här helt riktig. DeWalt känns för tung/klumpig och dom andra bara... annorlunda = inte min typ.

Härlig balans, stark, bra laddare, bälteshållare m.m. en kanonmaskin. Har använt min till skruvar, borr, dosborr o.s.v. under ca 4 veckor i sommar och jag är helnöjd. Köpte även en cirkelsåg C7BU2 och det är svårt att såga snett t.o.m. om man försöker...

Drogen skrev:
Härlig balans, stark, bra laddare, bälteshållare m.m. en kanonmaskin. Har använt min till skruvar, borr, dosborr o.s.v. under ca 4 veckor i sommar och jag är helnöjd.
Vilken? Hitachi eller Panasonic.

Har precis varit i Spanien och jobbat och borrat upp 50 12.5mm hål i metall med en sådan Hitachi. Maskinen fungerade väl men det som inte imponerade särskilt var skyddskretsen som slog till lite väl tidigt. Kan detta ha med batteritypen att göra?

Sen att maskinen blev jäkligt varm är väl nåt man får räkna med. Fick dra på handskar för att inte bränna mig på kylluften den sprutade ut.

Bätträffande laddtiden för batterierna är detta helt proportionellt mot värmen. Batterierna blev stekheta när jag körde så det var bara att kyla dom i bilkupén med full AC föst för att kunna ladda över huvud taget.

Kör med en Hilti-dragare hemma som jag tycker bättre om; lättare, bättre balans och segare.

Om jag får rangordna dom maskiner jag har plågat så
i toppen så har jag DeWalt 18V NiMh maskin 4-5 år gamal när jag lämnade ifrån mig den
Jag bytte regulatorkretsen i den 1 gång. Men gud va jag plogade den. Allt från Slipstift till 43 mm hålsågar i metall, vissa fall upp till 6 mm tjocklek. Betongskruv normalt nått som dödar klena maskiner.. Visst den blev varm, den lät lite i växelådan Men den svek aldrig.

Efter den kommer en Hitachi 12 voltare. model tja säg 5 år sen. Funkade kanon, med riktig kvalitékänsla.
Gick inte lika tuft utan mer för att dra skruv i trä å plugg. Ett å annat hål i metall.

Sen den jag kör med nu är Hiltis 12A, skulle inte kalla det mer än skruvdragare. Den har vad jag har märkt på flera maskiner problem med att väljaren för höger vänstervrid har en vana att låsa sig när man skall gå från höger till vänstervrid.

Sämst av allt är nog Panasonics 12 voltare.. Sen nog lika dan ut idag som för 6 år sen.. Svart med gulorage färg.
Plastigare maskin får man nog leta efter. Gillade den inte alls.

Bäst ergonomi och balans är det Hilti, Hitachi, DeWalt och panasonic. I den ordningen.

Har kört med Hitachi i 2 år nu och har fått byta ut den 4 gånger på grund
av att avtryckarn har hängt sej eller bara slutat fungera.... Har gått över till Hilti nu!

olni65 skrev:
Vilken? Hitachi eller Panasonic.
Det är Hitachin jag tänker på.

Vi har en Hitachi gipsdragare på jobbet, en bra maskin men de jäkla fartränderna lossnar ju precis under tumgreppet vilket är mer än irriterande, läs skavande *S*

/Kent

vilka fartränder??

vad är det för fartränder som all tjatar om??

Titta högst upp i tråden på bilden. Det är de svarta figurerna på den gröna bakgrunden. De kan tydligen lossna, men har inte gjort det på min.

Okej, de fartränderna... de har inte lossnat på min i alla fall....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.