När jag tittade på bilderna igen, du har inte funderat på spaljé eller någon form av minipergola ut mot gatan, för att skärma av och få det mera ombonat?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är den i handeln vanliga prakthäggmispeln som får mjöldagg och kanske inte ska planteras så rikligt av det skälet. Det är en europeisk hybrid.

Kopparhäggmispeln som har fått spridning senare i handeln och är en art från Nordamerika är en värdig ersättare. Jag odlar den och den är väldigt trevlig.

Den vanliga häggmispeln är rätt invasiv genom att den frösår sig på all öppen jord. Men den är ju värdefull just för att den utvecklas väl på nästan alla jordar. Och snabbt växer den.
 
A AndersS skrev:
Häggmispel tillhör nog de växter man ska undvika då den klassas som riskväxt i trädgård, men finns kanske förädlad. (har en gammal sådan :worried:)
Och av en tillfällighet har jag också ett silverpäron (olivträdsersättare) med en vanlig hassel i bakgrunden.
Gillar hasseln bättre än silverpäronet, härdig och inga bladlöss.;)
[bild]
Det är a. lamarkii som får mjöldagg. Den sorten som jag nämnde får inte mjöldagg. Om man dessutom köper den namnsorter jag skrev om är det en E-planta. Dvs den sprider sig inte är frisk och ordentligt provodlad.
Det fanns en lamarkii som hade E-status men det har den inte längre.
Det är trist att lamarkii får mjöldagg nu för tiden för den har ett väldigt trevligt växtsätt. Till de som har den: misströsta inte alla får inte mjöldagg. Men om den får, ta bort den.
 
A AndersS skrev:
Häggmispel tillhör nog de växter man ska undvika då den klassas som riskväxt i trädgård, men finns kanske förädlad. (har en gammal sådan :worried:)
Och av en tillfällighet har jag också ett silverpäron (olivträdsersättare) med en vanlig hassel i bakgrunden.
Gillar hasseln bättre än silverpäronet, härdig och inga bladlöss.;)
[bild]
Sprider den sig väldigt häggmispel? Silverpäronen är så fina! Men det får inte sprida ut sig för mycket. Har ju begränsad plats där på framsidan. Gatan precis framför och en gång bakom så inget får sticka ut för mycket!
 
Miian91 Miian91 skrev:
Sprider den sig väldigt häggmispel? Silverpäronen är så fina! Men det får inte sprida ut sig för mycket. Har ju begränsad plats där på framsidan. Gatan precis framför och en gång bakom så inget får sticka ut för mycket!
Den sort jag tipsade om sprider sig inte.
(Jag hade inte tipsat om något som sprider sig i ditt läge. Över huvudtaget tipsar jag inte om spridningsbenägna växter utan att tala om det. Ibland vill man ju ha spridning på perenner tex.)
 
Alla lignoser går att beskära om man gör det på rätt sätt. I en trädgård vill man ju styra hur ljuset faller och hur växterna samspelar så även på stora träd behöver man höja kronan ibland eller ta bort en gren för balansen eller ljusets skull. Det är ju utveckling och förändring som är roligt med trädgård. Trädgården är inget man gör klart. Det är en pågående process.
 
Jiji Jiji skrev:
Den sort jag tipsade om sprider sig inte.
(Jag hade inte tipsat om något som sprider sig i ditt läge. Över huvudtaget tipsar jag inte om spridningsbenägna växter utan att tala om det. Ibland vill man ju ha spridning på perenner tex.)
Okej, då gäller det bara att hitta den sorten just. Är det en vanlig sort som man ”brukar” hitta i blomsterhandeln?
 
Skriv gärna in i din profil var du finns, påverkar en del av lämpliga växter.
Jag har en del växter som kommit från Uppland där de inte trivdes men här nere har de funnits sig tilltätta, bl.a. Ginkgo.
Så plats i landet och även förutsättning lokalt påverkar hur du ska lyckas.
 
A AndersS skrev:
Skriv gärna in i din profil var du finns, påverkar en del av lämpliga växter.
Jag har en del växter som kommit från Uppland där de inte trivdes men här nere har de funnits sig tilltätta, bl.a. Ginkgo.
Så plats i landet och även förutsättning lokalt påverkar hur du ska lyckas.
Jag bor i Blekinge.
 
Miian91 Miian91 skrev:
Okej, då gäller det bara att hitta den sorten just. Är det en vanlig sort som man ”brukar” hitta i blomsterhandeln?
Du kan beställa, kolla på nätet. Det är oftast bättre då kommer den direkt från plantskolan och har inte stått i något gardencenter emellan.

I Blekinge kan ni i princip odla vad som helst om ni inte bor alldeles vid havet.

Är huset nybyggt?
 
Jiji Jiji skrev:
Du kan beställa, kolla på nätet. Det är oftast bättre då kommer den direkt från plantskolan och har inte stått i något gardencenter emellan.

I Blekinge kan ni i princip odla vad som helst om ni inte bor alldeles vid havet.

Är huset nybyggt?
Jag har faktiskt en plantskola precis i närheten så det är inte så dumt Det låter ju bra

Nja, vi byggde det för 3 år sedan och har hållt på sedan dess med att måla hus, bygga altan, anlägga mur, pergula osv och nu garage. Trädgården kommer förhoppningsvis börja ta form nästa vår. Har inte varit prio.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Miian91 Miian91 skrev:
Jag har faktiskt en plantskola precis i närheten så det är inte så dumt Det låter ju bra

Nja, vi byggde det för 3 år sedan och har hållt på sedan dess med att måla hus, bygga altan, anlägga mur, pergula osv och nu garage. Trädgården kommer förhoppningsvis börja ta form nästa vår. Har inte varit prio.
Vid ett nybyggt hus är ofta jorden kompakterad så ibland får man tänka att man sätter växter som kan hjälpa till att luckra jorden först och sedan kan man byta ut till andra som man kanske egentligen vill ha.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vid ett nybyggt hus är ofta jorden kompakterad så ibland får man tänka att man sätter växter som kan hjälpa till att luckra jorden först och sedan kan man byta ut till andra som man kanske egentligen vill ha.
Aha, okej. Visste inte att man bör tänka på det. Men det har visst varit kämpigt att få det att ta sig. Har undrat vad det är för fel. Men nu börjar det ge med sig på vissa men det har varit flera som dött.
 
Jag har tillgång till välbrunnen hästgödsel och brukar blanda det i det mesta jag använder jord till.
Många är rädda för att den innehåller ogräsfrö som t.ex. svinmolla, nässlor, etc, men inga problem. Och om ni har plats en kompost.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vad tror ni om svartplommon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.