A AndersS skrev:
Satte en blodfläder förra året och ska bli kontrast till guldschersmin, men guldschersmin blir nog lite för stor för dig.
[bild]
Kan vara så men fina är de

Och skulle jag plantera idag hade det blivit säkra kort som fungerar.
För nu efter 15-20 år har näsduksträdet blommat för första gången, tulpanträdet inga blommor trots sina 6m och och ginkgon har nu börjat klara vårens frostnätter. Men visst var det kul att ge sig på det exotiska, men vi bor i norden;)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och skulle jag plantera idag hade det blivit säkra kort som fungerar.
För nu efter 15-20 år har näsduksträdet blommat för första gången, tulpanträdet inga blommor trots sina 6m och och ginkgon har nu börjat klara vårens frostnätter. Men visst var det kul att ge sig på det exotiska, men vi bor i norden;)
Säkra kort är ju aldrig fel. Oj, ja det är ett tag att vänta! Den som väntar på något gott…

Guldschersmin också från förra året.
Buskar som fått ersätta två ekar som inte gick att behålla då tidigare ägare hamlat och med röta som följd.
Ljust gröna guldschersminbuskar framför en stenmur med ljusrosa blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AndersS skrev:
Guldschersmin också från förra året.
Buskar som fått ersätta två ekar som inte gick att behålla då tidigare ägare hamlat och med röta som följd.
[bild]
Vad fin

Välbrunnen hästgödsel och täckning av rester från kvistkvarn, gör susen.

A AndersS skrev:
Välbrunnen hästgödsel och täckning av rester från kvistkvarn, gör susen.
Det kan jag tänka mig. Gödsel är viktigt och särskilt om man har tillgång till riktigt bra gödsel

Jag skulle säga att om man gallrar ut äldre ved regelbundet skulle en guldschersmin fungera. De växer fontänformat, så en förutsättning är självfallet att "kronan" får sticka utanför kanten.

Rent generellt är det bra om odlingsytorna är bredare än den rabatt ni anlagt. Nu förstår jag att det kan finnas saker som har med framkomlighet etc som begränsar utrymmet här. Men något att tänka på till resten av trädgården kanske. Var inte heller rädd för att plantera träd. Träd bidrar med rumslighet och höjd. Höjd i en trädgård skapar volym. Välj hellre ett träd som kommer upp i höjd lite snabbt än något som bara är en liten pinne med en kvast på. Om trädet blir för högt är det bättre att man tar ner det och sätter ett nytt. Då har man kanske haft 25 år med ett vackert träd istället för en pinne.

Själv brukar jag plocka groddade kastanjer eller ekar på våren och odla i kruka. När de blir förstora slänger jag dem och plockar en ny. Alldeles gratis. Det är dessutom roligt och tämligen okomplicerat att "föda upp" en liten hästkastanj.

• Gilla
Miian91 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Miian91 Miian91 skrev:
Jag är så dålig på växter men tycker det är så roligt men svårt! Har dock inte bott i hus så länge och har inte hunnit börja forma trädgården ännu(har bara en gräsmatta på baksidan.) Men framsidan med de få växer vi har försöker jag ta hand om!
Första vintern med hus satt jag med näsan i olika trädgårdsböcker för att planera rabatter så fort jag fick en stund över. En del böcker lånade jag på biblioteket.

Jiji Jiji skrev:
Jag skulle säga att om man gallrar ut äldre ved regelbundet skulle en guldschersmin fungera. De växer fontänformat, så en förutsättning är självfallet att "kronan" får sticka utanför kanten.

Rent generellt är det bra om odlingsytorna är bredare än den rabatt ni anlagt. Nu förstår jag att det kan finnas saker som har med framkomlighet etc som begränsar utrymmet här. Men något att tänka på till resten av trädgården kanske. Var inte heller rädd för att plantera träd. Träd bidrar med rumslighet och höjd. Höjd i en trädgård skapar volym. Välj hellre ett träd som kommer upp i höjd lite snabbt än något som bara är en liten pinne med en kvast på. Om trädet blir för högt är det bättre att man tar ner det och sätter ett nytt. Då har man kanske haft 25 år med ett vackert träd istället för en pinne.

Själv brukar jag plocka groddade kastanjer eller ekar på våren och odla i kruka. När de blir förstora slänger jag dem och plockar en ny. Alldeles gratis. Det är dessutom roligt och tämligen okomplicerat att "föda upp" en liten hästkastanj.
T.ex. en frisk Ask som jag flyttat och som fanns frösådd i trädgården.;):cool:
Stor frisk ask omgiven av frodig trädgårdsvegetation under en blå himmel med vita moln.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Från uteplats, kanske lite för "ombonat" med ask, cypress, näsduksträd och elefantgräs:cool:
Lummig trädgård med näsduksträd, cypress, elefantgräs och ask synlig från en uteplats.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Första vintern med hus satt jag med näsan i olika trädgårdsböcker för att planera rabatter så fort jag fick en stund över. En del böcker lånade jag på biblioteket.
Tro mig, jag läser och läser men varje växt har liksom 100 saker att ta hänsyn till känns det som. Det är väl bara att fortsätta läsa! Jag lyckas i alla fall döda mer växter än hålla dem vid liv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:

Träd ger ju verkligen en annan känsla. Har en baksida som i framtiden ska få sig kanske 2 träd och bara det tror jag kommer göra hur mycket som helst för känslan. Men en sak i taget

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Blev verkligen sugen på silverpäron, häggmispel eller möjligen blodfläder. Ligger sjuk just nu annars hade jag åkt till blomsterhandeln med en gång och köpt lite kul.

Häggmispel tillhör nog de växter man ska undvika då den klassas som riskväxt i trädgård, men finns kanske förädlad. (har en gammal sådan :worried:)
Och av en tillfällighet har jag också ett silverpäron (olivträdsersättare) med en vanlig hassel i bakgrunden.
Gillar hasseln bättre än silverpäronet, härdig och inga bladlöss.;)
Silverpäronträd i förgrunden med grågröna blad och vanlig grön hassel i bakgrunden.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.