galento galento skrev:
Nä man får ju skaffa utrustning så man inte behöver skotta 1 timme och har man inte
det så får man svettas och skylla sej själv. ( Istället för att lägga pengar på mc eller nåt
annat nöje 😉 , det funkar dock alldeles utmärkt att ha båda sakerna 😀😜)
Javisst. Står snart en snöslunga i garaget ;) Men den fick jag köpa själv.
(2023 fanns inga slungor att få tag på mitt i värsta snön)

Ungefär som att få sätta elstängsel själv för att skydda sig mot vildsvin/grävlingar eller hönsnät runt äppelträden mot rådjur ;)
galento galento skrev:
Det är flera som trott det varit vildsvin men vi har sett grävlingen och den finns på
bild också. En del skriver att man ska pinka på gräsmattan och att den skyggar för
ljus , stämmer inte med våra erfarenheter iallafall 🤔 Vi har gryt på våran mark så
man ser att det är aktivitet där men det har varit lugnt här runt huset en tid 👍.
En f.d. Grannen skaffade en elak grythund/tax som gav grävlingen ett rent helvete så den aldrig vågade sig tillbaka ;)
 
Claes Sörmland
Och det är ju just kulturmark vi älskar så mycket att ta en promenad i.

Den typ av ogenomtränglig mygginfekterad snår- och sumpskog som troligen skulle vara det naturliga om vi kontrafaktiskt hade tänkt bort människan från vårt land är inte så mysig. Å andra sidan skulle det utan människan brinna i skogen någon eller par gånger per hundra år och det röjer ju bort en del av undervegetationen och granen. Så vem vet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I PBL kan man planlägga för t ex allmän plats natur och man syftar då på ett område som endast omfattas av mindre eller mindre frekventa skötselåtgärder.
Tycker du har en ganska bra definition där. Det betyder ju även att natur och kultur inte är ömsesidigt uteslutande. Ett kulturlandskap kan vara natur...t.ex en skog ämnad för skogsbruk. Eller i extremfallet, Sarek.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Tycker du har en ganska bra definition där. Det betyder ju även att natur och kultur inte är ömsesidigt uteslutande. Ett kulturlandskap kan vara natur...t.ex en skog ämnad för skogsbruk. Eller i extremfallet, Sarek.
Beror på kontexten skulle jag säga. Vad man vill syfta på med när man använder begreppet natur. I t ex fritidslagstiftningen, det som idag refereras till i "allemansrätten" så menar man ju med natur skog och mark. Alltså även den skog som brukas och den mark som brukas.

(Rent generellt är ordet natur så värdeladdad och mångtydigt att jag föreslår att man inte alls använder det. Det försvårar snarare än underlättar kommunikation.)
 
Redigerat:
D
Vill tipsa om Ledningskollen, så det är utmärkt för grävlingarna var som eller gräva med stor försiktighet.
 
  • Haha
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vill tipsa om Ledningskollen, så det är utmärkt för grävlingarna var som eller gräva med stor försiktighet.
Skrev med telefonen. Kan inte editera. Skulle stå:

Vill tipsa om Ledningskollen, så det är utmärkt för grävlingarna var dom behöver gräva med stor försiktighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.