B
D DW79 skrev:
Grävling är undantaget tillsammans med t.ex möss som du får jaga med fälla utan att lösa jaktkort :)
Hur är det tänkt du ska avliva en grävling om man inte har Jaktlicens på ett vapen?
 
J Juanito skrev:
Hej! Nu är det minst sju tomter i närheten där grävlingar förstör gräsmattan och gräver hål och gräver upp stenar. Kommunen säger att de inte har någon jägare. Har jag fel när jag tror att kommunen har ett ansvar att hitta på en lösning och agera i alla fall? När jag ringer säger man att man hör av sig senare. Vilket de inte gör. På mina mejl får jag inget svar.
Tack för synpunkter.
juanito
Ert problem är med största sannolikhet pingborre larver som lever på rötter och gärna gräsrötter om ni får bort dessa så kommer grävlingen inte att vara något problem. Vattna ner nematodlösning på angripna områden och hålla marken fuktig under några veckor så blir ni av med pingborre larverna.
 
P
P Porsibygg skrev:
Bultpistol/slaktmask är nog det dummaste jag hört nämnas gällande avlivning av ett vilt djur i en fälla.
oavsett vad du tycker om det så är det lagligt iaf så länge man ser till att det inte ger onödigt lidande.

lite googlande så hittade jag den här infon som styrker vad jag säger..

Att vem som helst får fälla grävling i godkänd fälla på sin egen villatomt där ingen annan har jakträtten och att med ett djur i fälla så är det inte jakt utan avfångning / avlivning som man håller på med och plötsligt så är det lite mer öppet för att så länge det inte går att få det till djurplågeri utan snabbt och smärtfritt så kan olika metoder vara lovliga.. eller åtminstone inte straffbara
kan slakterier ligga i villområden och använda bultpistol och andra halalslaktar utan att fällas för djurplågeri så är det ändå ett glapp mellan vad som är lovligt och vad som till sist är tillräckligt fel för att bli djurplågeri

Sen finns det såklart lägen där en kommunjägare med rätt tillstånd för att få skjuta i tätbebygt område har det enklare men det finns fler sätt som är lovliga eller icke straffbart

https://jagareforbundet.se/jakt/juridik/artiklar/Vad-sager-lagen-vid-avfangning/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.