17 996 läst · 76 svar
18k läst
76 svar
Har köpt oss en massa jobb (Kolonistuga)
Har du en beskrivning av hur ditt tak är konstruerat.Z ZyMoX skrev:Go kväll gott folk.
Då är man nyrenoverad, även fått första sprutan o livet börjar återgå.
Började så sakteligen idag på fortsättningen o kom igång med takisoleringen. Satsar på o få isoleringen klar denna veckan, sen lite glespanel o nåt trevligt innertak där jag är ambivalent som sjutton.
E sugen på furupanel i taket o gips på väggarna a’la 80 talet.
[bild] [bild]
Från utsidan och innåt.
Tycker det saknas funktioner i taket
ytpapp, underlagspapp, råspont, reglar 145x45, luftspalt mellan råspont o isolering 15mm, isolering 120mm.Tomture61 skrev:
Min tanke med luftspalten är att luften skall kunna vandra via ytterpanelen på utsidan av väggarna, över isoleringen i taket o vidare in orginalstugans tak för att sedan ventileras ut på baksidan där.
Stugan har ingen uppvärmning.
Varför isolerar du din byggnad , när tanken är att inte värma upp denZ ZyMoX skrev:ytpapp, underlagspapp, råspont, reglar 145x45, luftspalt mellan råspont o isolering 15mm, isolering 120mm.
Min tanke med luftspalten är att luften skall kunna vandra via ytterpanelen på utsidan av väggarna, över isoleringen i taket o vidare in orginalstugans tak för att sedan ventileras ut på baksidan där.
Bara för att kunna få ett par veckor extra på hösten o våren genom att tillfälligt värma upp utrymmet med en gasolvärmare när vi är där likt som man gör i ex. en husvagn. Har provat o köra värmaren nu i vinter utan isolering o d funkade inget vidare. Hör lite till saken också att jag har kontakter på Isover/ Saint-Gobain som tillverkar isoleringen så har grymt fördelaktigt pris på den.Tomture61 skrev:
https://www.isover.se/news/ska-fritidshus-isoleras-och-plastasZ ZyMoX skrev:ytpapp, underlagspapp, råspont, reglar 145x45, luftspalt mellan råspont o isolering 15mm, isolering 120mm.
https://www.lfs-web.se/kallstallt-hus-mogel.htm
Läs och begrunda ditt val att inte värma din byggnad under den kalla perioden i vårt klimat .
Ditt första "verktyg" borde bli en fuktmätare .
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tomture61 skrev:
Intressant artikel. Tack.
Det är dock inte mitt val i första hand att inte ha den uppvärmd
Det är en koloni som inte har el och inte tillåter året runt boende. Det blir ganska opraktiskt o bo där på vintern. En fuktmätare har jag och det är som du säger ingen dum idé att hålla koll på det. Har dock byggt så att ventilationen i väggar o tak inte går att stänga.
Min plan är att när ytterväggarna värms upp så stiger luften i lockspalterna på ytterväggarna o går via utrymmet där upp mellan isolering o tak vidare in över undertaket på orginalstugan där det sedan ventileras ut.
Vad jag däremot är mer fundersam över o som jag tror jag måste lösa är ventilationen i bo-delen eftersom den är på ”andra” sidan all isolering o avdelad från skal-ventilationen.
https://www.sunwind.se/product/show/?id=1571&Solventilator-AirPlus-40Z ZyMoX skrev:Intressant artikel. Tack.
Det är dock inte mitt val i första hand att inte ha den uppvärmd
Det är en koloni som inte har el och inte tillåter året runt boende. Det blir ganska opraktiskt o bo där på vintern. En fuktmätare har jag och det är som du säger ingen dum idé att hålla koll på det. Har dock byggt så att ventilationen i väggar o tak inte går att stänga.
Min plan är att när ytterväggarna värms upp så stiger luften i lockspalterna på ytterväggarna o går via utrymmet där upp mellan isolering o tak vidare in över undertaket på orginalstugan där det sedan ventileras ut.
Vad jag däremot är mer fundersam över o som jag tror jag måste lösa är ventilationen i bo-delen eftersom den är på ”andra” sidan all isolering o avdelad från skal-ventilationen.
Jaha, nu får vi väl anta att det mesta man kan råka ut för är över för denna gången. Ett skitår får man väl säga men nu är vi så sakteligen på gång igen.
Efter mitt icke frivilliga ”inte göra nåt” förbud så kom äntligen ytpappen på plats o samtidigt så förbereds för 4*390W solceller.
Frugan kände sig stark o lyfte upp varje rulle på axeln uppför stegen.
Över 300 spik totalt slog hon i också.
40*40 Aluprofiler som skall agera fästen.
C-Krok i A2 rostfritt som skruvats ner 70mm i takreglarna skall hålla för tryck o drag tänker jag. Kommer så småningom att komplettera med manchetter som skall klistras över hela delen som ligger an mot taket för att säkra upp en smula till mot vatten.
Nu tar det väl ett tag till innan vi kommer vidare men mer kommer.
Efter mitt icke frivilliga ”inte göra nåt” förbud så kom äntligen ytpappen på plats o samtidigt så förbereds för 4*390W solceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frugan kände sig stark o lyfte upp varje rulle på axeln uppför stegen.
Logga in
Skapa konto
Över 300 spik totalt slog hon i också.
Logga in
Skapa konto
40*40 Aluprofiler som skall agera fästen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
C-Krok i A2 rostfritt som skruvats ner 70mm i takreglarna skall hålla för tryck o drag tänker jag. Kommer så småningom att komplettera med manchetter som skall klistras över hela delen som ligger an mot taket för att säkra upp en smula till mot vatten.
Nu tar det väl ett tag till innan vi kommer vidare men mer kommer.
Redigerat: