Vackert, kämpa på :)
Odlare kanske inte alltid är de bästa byggarna, iaf råder omvända för mig...........

Vad kommer odlas?

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vackert, kämpa på :)
Odlare kanske inte alltid är de bästa byggarna, iaf råder omvända för mig...........

Vad kommer odlas?
Tack.
Inte en aning, det är min bättre hälft som gillar den biten :D allt hon rör vid växer som sjutton.

Just nu finns d äpple på G i massor. Tänkte gör vin o juice av det. Rabarber, vinbär, jordgubbar, krusbär o hallon har jag plockat sista månaden också dessa i massor. Tror hon behåller det o gör gräsmatta av resten ;)

Bäst på att bygga kan jag garantera att vi inte är, detta är första gången vi provar att renovera någon form av boende men har än så länge inte varit så svårt. Kollar här o lite varstans efter tips o trix.
Får se hur det ser ut några år efter vi är klara, då visar sig nog alla missar vi gjort

Helt rätt att byta en bit i taget, annars måste man ha bygglov och då får man oftast inte bygga lika stort, plus att det kostar att få bygglov.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Helt rätt att byta en bit i taget, annars måste man ha bygglov och då får man oftast inte bygga lika stort, plus att det kostar att få bygglov.
Ja det var kommunens förslag också. Jag föreslog att vi skulle riva det o bygga nytt men då hade vi dels fått vänta i evigheter på ett bygglov o hade dessutom behövt ansöka om rivningstillstånd. Dom hade extremt lång väntetid o tyckte då att det var bättre att jag tog del för del. Så här i efterhand kan jag nog hålla med om att det var rätt att följa deras rekommendation.

• Gilla
MiRAnS och 2 till
  • Laddar…
Då har 2 väggar fått papp o spikläkt.
Tid o lära sig hur man monterar dörr o fönster :D
En delvis byggd träkonstruktion med vindskyddspapp och spikläkt på två väggar, bredvid en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såja. Då var sista väggen pappad o läktad.
Tid för panel, målning, dörrar o fönster (y)

• En oisolerad skjulstruktur med isolering under tak och åsar synliga, redo för ytterpanel och fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Sista veckan på Semestern nu...
Min grillkompis skall röntgas på onsdag så börjar känna lite press nu. Har som mål o få utsidan klar.

Sågat till underpanelen till front väggen, spikat upp det o sist men inte minst monterat dit fönsterna.
Karmskruv o plastkilar är f.. fantastiskt.
Ett pågående byggprojekt av en liten byggnad med nymonterade fönster, underpanel och en presenning över taket.
Skapa konto

I morse
Halvfärdig träkonstruktion för uteplats med monterade fönster och uppsatt underpanel.
Skapa konto
Byggprojekt med nyinstallerade fönster och delvis monterad underpanel på en byggnads vägg.
Skapa konto

o nu håller vi kväll... Får bli lite ytterdörr o foder i morgon eller så fortsätter jag med underpanel på sidorna. Får nog bli sidorna tror jag...

• Gilla
MiRAnS och 3 till
  • Laddar…
Hej, bara en undran.. Ska du inte ha överbleck på fönstren? Tänkte det borde vara enklast att sätta dit på spikläkten i ditt fall.

Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Något som är viktigt med låglutande tak är att det blir tätt , är det inte tätt blir resten av huset drabbat , som du ser facit av nu .
Det rekommenderas 2 lager takpapp på taket varav det översta ska vara av typen [länk]
absolut, har ett lager ytpapp för 3 graders lutning som oxå skall på.

• Gilla
MiRAnS och 1 till
  • Laddar…
P per-o skrev:
Hej, bara en undran.. Ska du inte ha överbleck på fönstren? Tänkte det borde vara enklast att sätta dit på spikläkten i ditt fall.
Jo d hade det förmodligen varit. Tänkte inte så långt utan har snöat in på att sätta plåtarna under lockbrädorna. Är än inte överens med mig själv om jag skall ha plåt eller bygga ett tak...

• Gilla
per-o
  • Laddar…
A
Z ZyMoX skrev:
Renoveringen fortgår o semesterdagarna med den.
Stommen helt klar, o lite mer material behöver fixas.
Lite reglar att lägga asfaltboarden på o lite vindpapp o spikläkt för panelen så blir d fina fisken.

[bild]
baksidan utan fönster
[bild]
framsidan med 21x10 dörr o 10x10 fönster som för övrigt verkar omöjliga att få tag i. 8 veckors leveranstid för vanliga 2 glas fönster... får bli plexiglas så länge...
[bild]
andra kortsidan med uttag för 12x5 fönster som turligt nog fanns hemma.

I morgon blir d vindpapp o spikläkt (y)
Kolla om Villafönster i Varberg om du har möjlighet ta dig dit. Dom hade en hel del fönster på lager. Bra service också, fick byta storlek när jag hade mätt/köpt fel.

A Alfons3301 skrev:
Kolla om Villafönster i Varberg om du har möjlighet ta dig dit. Dom hade en hel del fönster på lager. Bra service också, fick byta storlek när jag hade mätt/köpt fel.
Tack för tipset (y)
Fick tag i helt fabriksnya fönster i trä som är på upp.

Då fick jag i ytterdörr o långfönster på kortsidan samt en sida till som fått nyoljad panel. En sida kvar sen blir det lite grundfärg på hela rasket. Snart tid för foder o lock
Nyoljad träpanel på hus, stor ytterdörr och långt fönster under installation.
Skapa konto

Fullstor dörr... 21x10, kanske lite överdrivet men men. Fick den av en god vän för 150:- så inget o tveka på. Får se vad vi gör ovan dörren. Liggande panel kanske för o bryta av.
Hörnet av ett trähus under renovering med öppen dörr och nyinstallerat långfönster, omgivet av nyoljad panel.
Skapa konto

långfönstret isatt o nyoljad panel.
Renoverad fasad med ny ytterdörr, långfönster och nyoljad träpanel under soligt väder.
Skapa konto

Kan bli bra när d blir klart.

• Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
P
Kul att se detta med att först bygga ta och sen bygga vägg...
Men men.. När byråkratin står i vägen så finns det alltid genvägar.. Nice

Men varför valde du vinkeljärn till alla väggreglar?. Det har jag nog aldrig sett någon göra.
Skråspika har jag alltid gjort. I några fall skruvat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.