H hakan_o skrev:
Jag är helt med på hur du menar.

Men om vi leker med tanken att styrelsen i sin helhet inte vill/har lust med detta som det verkar nu så är det ju enkelt för dom att enas i förväg om deras ståndpunkt då motionen måste skickas in i god tid.
Då är dom 7-9 personer redan som röstar på sin sak vid en ev. omröstning. Om det sedan är ett rejält bottennapp vad gäller övriga medlemmars medverkan på årsmötet så kan det bli svårt att få gehör för en sådan motion. Jag har varit medlem i föreningen i "evigheter" och varit på många årsmöten tidigare men nu är det några år sedan senast. Bottennappet en gång på ett årsmöte var när styrelsen var fler än antalet vanliga medlemmar på årsmötet. Har så klart varit årsmöten med betydligt fler deltagare än så också. Men i såna lägen gäller det ju att få majoritet för sin motion.
Om du vill ha en förändring så måste du ju börja någonstans...

Går det inte igenom får du väl kolla runt med lite medlemmar om du är ensam om din åsikt, om flera / många tycker som du så får ni kraftsamla till nästkommande årsmöte igen med motioner och se till att många kommer på årsmötet.
Största risken är väl att befintlig styrelse tycker det är för besvärligt med det extra arbetet detta kommer att medföra och att dom avgår.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har det redan gått sju månader hade jag siktat på att reda ut rättigheterna enligt stadgarna och satsa på att få rätt information i samband med nästa årsmöte istället.
Första svaret jag fick i våras när protokollet inte var med i medlemstidningen var att det inte hade justerats i tid och hunnit komma med i tryckningen. Jag tyckte då att man kunde tagit med det ojusterat med en fotnot om att det inte var justerat. Men det gick inte för sig utan jag uppmanades att ta en Valium och ta det lugnt till hösten då nästa medlemstidning kommer. Nu när den kom efterfrågade jag återigen protokollet och undrade om det inte hade justerats till den här tidningen.
Då blev svaret att protokoll och sådant aldrig någonsin har publicerats i medlemstidningen tidigare och inte kommer att göras nu heller. Vilket bara är dravel så klart...det svaret raderades bort en stund senare då författaren troligen kommit underfund med att det som påstods var felaktigt. När jag då undrade varför inlägget raderats och om påståendet inte var aktuellt längre så blev jag blockad istället.
Jag har själv jobbat med medlemstidningen tidigare, även om det också var "evigheter" sedan, så vet jag ju att årsmötesprotokollen presenterats i medlemstidningen.

Zixten Zixten skrev:
Största risken är väl att befintlig styrelse tycker det är för besvärligt med det extra arbetet detta kommer att medföra och att dom avgår.
Fast det är ju bara en skitsak i sammanhanget att maila över redan färdiga protokoll till tidningsredaktören som tar med det i nästa nummer av tidningen...knappt något extra arbete och knappt något att avgå för...

H hakan_o skrev:
Fast det är ju bara en skitsak i sammanhanget att maila över redan färdiga protokoll till tidningsredaktören som tar med det i nästa nummer av tidningen...knappt något extra arbete och knappt något att avgå för...
Håller med, har man ändå en medlemstidning så är det ju en enkel sak att få med, och skickas den bara till medlemmar så kommer den ju inte till utomstående heller.

Tänkte mer på att om dom måste erbjuda medlemmar att delta digitalt på årsmötet och även kunna rösta digitalt i någon form kan upplevas extra jobbigt, speciellt om det är lite äldre folk i styrelsen som inte är så vana vid digitla lösningar.

J jonaserik skrev:
Ett årmötesprotokoll ska anslås på föreningens anslagstavla efter ett antal dagar och går att läsa på plats. sen det med att ta det därifrån och kopiera är väl tveksamt. Men vad vet jag, det tar inte så lång tid att kopiera det.
Fast det låter mer som ekonomisk förening det?

Här är det ideell förening som gäller och det är väl lite annorlunda enl. tidigare länk i tråden.
Föreningens stadgar bestämmer väl mycket av detta i en ideell förening men även om stadgarna inte reglerar något om just den här biten känns det märkligt att en ideell förening kan göra verksamheten så svårtillgänglig och i praktiken dold för medlemmarna.

Tycker det låter märkligt att inte göra protokollet tillgängligt för medlemmarna att ta del av på ett enkelt sätt. Att som enda sätt behöva ta sig till föreningslokalen för att exempelvis få reda på vilka som valts till ny styrelse om man var förhindrad att delta låter verklgen verkligen märkligt. Att skicka ut protokollet till samtliga medlemmar via epost är knappast för mycket begärt av av en sekreterare/kassör.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Håller med, har man ändå en medlemstidning så är det ju en enkel sak att få med, och skickas den bara till medlemmar så kommer den ju inte till utomstående heller.

Tänkte mer på att om dom måste erbjuda medlemmar att delta digitalt på årsmötet och även kunna rösta digitalt i någon form kan upplevas extra jobbigt, speciellt om det är lite äldre folk i styrelsen som inte är så vana vid digitla lösningar.
Det är nog blandat det där. Folk avgår...folk kommer till.
Ibland är det folk med vana från ny teknik och ibland är det inte det. Så det går väl lite upp och ner.

krillek krillek skrev:
Tycker det låter märkligt att inte göra protokollet tillgängligt för medlemmarna att ta del av på ett enkelt sätt. Att som enda sätt behöva ta sig till föreningslokalen för att exempelvis få reda på vilka som valts till ny styrelse om man var förhindrad att delta låter verklgen verkligen märkligt. Att skicka ut protokollet till samtliga medlemmar via epost är knappast för mycket begärt av av en sekreterare/kassör.
Just nytt och avgående styrelsefolk o.dyl. skrivs det om ibland i tidningen. Eller på FB. Kan ju ha varit någon officiell avtackning av någon som varit med länge t.ex.
Efter ett tag så kommer ju kontaktuppgifter in i tidningen också på de nya i styrelsen och då ser man ju vilka som är nya. Så just den biten är lite känd i alla fall.
Men finns ju annat man beslutar om och diskuterar. Ekonomi. Motioner som skickats in och som avslås eller antas t.ex. Kassörens rapport. Revisionsrapport. O.s.v.

H hakan_o skrev:
Det är nog blandat det där. Folk avgår...folk kommer till.
Ibland är det folk med vana från ny teknik och ibland är det inte det. Så det går väl lite upp och ner.
Det är som valigt med allt vad föreningar/ BRF / ochh annar i föreningssammanhang. På möte är det bara som det kallas """ dom närmast sörjande """ som kommer, Styrelsen och ett fåtal medlemmar, ska det vara/bli ordning så måste minst 50 % vara närvarande. Det finns något som heter minoritetsbeslut och då det är dålig anslutning på ett möte, men det får andra svara på, hur det är i en ideell förening.

Fairlane
H hakan_o skrev:
Jag är helt med på hur du menar.

Men om vi leker med tanken att styrelsen i sin helhet inte vill/har lust med detta som det verkar nu så är det ju enkelt för dom att enas i förväg om deras ståndpunkt då motionen måste skickas in i god tid.
Då är dom 7-9 personer redan som röstar på sin sak vid en ev. omröstning. Om det sedan är ett rejält bottennapp vad gäller övriga medlemmars medverkan på årsmötet så kan det bli svårt att få gehör för en sådan motion. Jag har varit medlem i föreningen i "evigheter" och varit på många årsmöten tidigare men nu är det några år sedan senast. Bottennappet en gång på ett årsmöte var när styrelsen var fler än antalet vanliga medlemmar på årsmötet. Har så klart varit årsmöten med betydligt fler deltagare än så också. Men i såna lägen gäller det ju att få majoritet för sin motion.
2500 medlemmar och kanske 15-20 medlemmar på årsmötet varav 7-9 är styrelsen?
Ja då får man anta att minst 2000 är väldigt nöjda med styrelsens arbete, alternativt skiter fullständigt i det.
Men visst kan du lägga en motion om att det ska vara lättare att få tillgång till viss dokumentation. Tycker folk som du att det blivit mycket sämre och de vill ha tillgång till dokumentation sån borde tillräckligt många dyka upp på årsmötet.
Sen är det väl inte givet att styrelsen föreslår att motionen avslås?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
2500 medlemmar och kanske 15-20 medlemmar på årsmötet varav 7-9 är styrelsen?
Ja då får man anta att minst 2000 är väldigt nöjda med styrelsens arbete, alternativt skiter fullständigt i det.
Men visst kan du lägga en motion om att det ska vara lättare att få tillgång till viss dokumentation. Tycker folk som du att det blivit mycket sämre och de vill ha tillgång till dokumentation sån borde tillräckligt många dyka upp på årsmötet.
Sen är det väl inte givet att styrelsen föreslår att motionen avslås?
Ja så illa kan det faktiskt se ut. Men varierar ju upp och ner så klart. Årsmöten är inget som drar de stora skarorna av människor...
Många är säkert nöjda, d.v.s. egentligen skiter i vilket så länge det kommer en medlemstidning i brevlådan. Sen finns det också många som har synpunkter på olika saker, främst på hur föreningen bedriver sitt arbete, eller kanske rättare sagt hur dom inte bedriver det arbete som den som har synpunkterna vill ha utfört. För många är en ideell förening något som man kan önska och beställa olika saker från som man vill ha utfört. Ex.vis om styrelsens sammansättning till stor del är från södra Sverige så kan medlemmar i norra Sverige tycka att det är styrelsens uppgift att ordna det som man vill ha i norra Sverige.

Inte säkert att en sådan motion avslås...men då krävs troligen en stadgeändring med början på årsmötet 2025 med en påföljande omröstning på årsmötet 2026 och som sedan kan vara i drift till 2027...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.