R Rejäl skrev:
Ja man kan tycka att det är fel, men enda sättet för dig är att närvara på mötet för att ta del av informationen samt att kunna påverka hur du tycker att dessa saker sköts, antingen får du stöd av flera som tycker lika eller inte och det kommer att påverka om någon ändring sker..
Men första steget är ju att engagera sig och närvara på möten..
Man kan vara engagerad på olika sätt. Första steget är väl att se på vilket sätt föreningen sköts och det kan man få veta genom att läsa protokollen.
Närvara på möten kan man inte alltid. Styrelsemedlemmar får milersättning för att ta sig till möten. Jag får bekosta mina egna 50 mil för att ta mig dit.

H hakan_o skrev:
Det bör finnas någon praxis eller skyldighet som gäller ideella föreningar för medlemmarna att få insyn i föreningens verksamhet.
Det kan man tycka, men det gör det inte. Föreningsformen är extremt öppen och i princip allt lämnas åt föreningen att styra själv, genom sina stadgar.
H hakan_o skrev:
Föreningen är ju skyldig att vara öppen för alla som delar intresset och vill vara med och som betalar sin medlemsavgift.
Det finns ingen sådan skyldighet. En förening kan ta på sig en sådan öppenhet själv (genom stadgarna), men det finns ingen generell rätt att gå med i de föreningar man vill vara med i.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R
H hakan_o skrev:
Man kan vara engagerad på olika sätt. Första steget är väl att se på vilket sätt föreningen sköts och det kan man få veta genom att läsa protokollen.
Närvara på möten kan man inte alltid. Styrelsemedlemmar får milersättning för att ta sig till möten. Jag får bekosta mina egna 50 mil för att ta mig dit.
Låter mer och mer att detta inte är en förening för dig..

O [old rusty] skrev:
[länk]

Beskriver väl det ganska bra.
Läs vad som står i stadgarna. Står det inget där får du engagera dig och åka till årsmötet.
Är du och flera missnöjda med styrelsens jobb så byter ni ut denna.
Tack för länken. Frågan är ju då vad som anses vara offentligt....är det offentligt att delge de egna medlemmarna verksamhetsberättelser t.ex...

Men du vägras väl inget?
Dokumenten finns i klubblokalen lätt det som?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan man tycka, men det gör det inte. Föreningsformen är extremt öppen och i princip allt lämnas åt föreningen att styra själv, genom sina stadgar.

Det finns ingen sådan skyldighet. En förening kan ta på sig en sådan öppenhet själv (genom stadgarna), men det finns ingen generell rätt att gå med i de föreningar man vill vara med i.
Defintion av ideell förening från nätet:

Det finns ingen specifik lag som bestämmer hur en ideell förening ska vara utformad eller hur den ska verka. Det finns dock en stark tradition och praxis i Sverige om hur en ideell förening bör vara uppbyggd. Det som främst kännetecknar denna tradition är att föreningen ska vara uppbyggd i enlighet med demokratiska principer. Detta innebär att årsmötet är det högst beslutande organet som väljer en styrelse som leder arbetet mellan föreningsstämmorna. En annan central princip är att föreningen ska vara öppen. Personer som delar föreningens intresse ska ha möjlighet att bli medlem, delta i och påverka föreningens verksamhet.

O [old rusty] skrev:
Men du vägras väl inget?
Dokumenten finns i klubblokalen lätt det som?
I praktiken förvägras ju många medlemmar dokumenten. Medlemmar finns i hela Sverige, Europa och världen. Klubblokalen på ett ställe. Teoretiskt blir det 160 mil enkel väg för en medlem längst uppe i norra Sverige om klubblokalen ligger längst ner i söder.
Är det att främja medlemmarnas och föreningens intressen att göra detta till enda sättet att få läsa protokollen?

Jag skulle be att få se stadgarna om jag bemöttes som du, TS. Tittar man exempelvis på Riksidrottsförbundets normalstadgar för idrottsföreningar ser man både skrivningar och ton som uppmuntrar till att göra det lätt för medlemmarna att ta del av information. Se exempelvis 3 kap. 1 § om kallelse till årsmöte.

Nu är det inte nödvändigtvis en idrottsförening (avståndet talar emot det), men fler kan förstås ha liknande inställning. För egen del tycker jag som föreningsaktiv att man ska göra det lätt för medlemmarna att vara engagerade. Jag skulle skämmas över att sitta i en styrelse där man försvårar för de intresserade, även om man ofta kan uppleva sådana personer som påfrestande av olika skäl.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Du får väl tala med någon som är närmare och be dom skicka en kopia, du har nog någon kontakt med någon som gåt på årsmötena, enklara kan det inte bli.

Jag föreslår att TS närvarar vid nästa årsmöte, och lämnar in två motioner inför detta mötet, och är med och argumenterar för sin sak på årsmötet.

En där TS föreslår att man ger möjlighet att deltaga på mötet digitalt

Och en där TS föreslår att man hittar ett sätt så att intresserade medlemmar kan få ta del av årsmötesprotokoll och ekonomiska rapporter.

En förening som jag är med i började med en digital lösning under pandemin, och nu verkar den vara permanent, så man kan välja att vara med på plats, eller att följa hemma vid datorn.
Man har även en digital lösning för omröstningar om det behövs, där alla även dom som är med på plats logar in med bankid och kan enkelt rösta där.
Nu är detta en stor förening med bra med resurser, men tycker det borde finnas enkla tjänster där man kan få detta, risken är väl att det kostar en del pengar.

Riksidrottsförbundet tycks ha något hjälpmedel... finns säkert fler.
https://www.rf.se/bidrag-och-stod/it-tjanster/digitala-arsmoten

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du får väl tala med någon som är närmare och be dom skicka en kopia, du har nog någon kontakt med någon som gåt på årsmötena, enklara kan det inte bli.
Fast det som är mest intressant är ju årsmötesprotokollet och det fanns ju inte på mötet. Det har ju (ren)skrivits i efterhand så det finns ju bara hos styrelsen i dagsläget.
Kassarapport o.dyl. som bör ha funnits på mötet tog nog knappast någon med sig hem och har kvar tillgängligt idag ca 7 mån senare.

Zixten Zixten skrev:
Jag föreslår att TS närvarar vid nästa årsmöte, och lämnar in två motioner inför detta mötet, och är med och argumenterar för sin sak på årsmötet.

En där TS föreslår att man ger möjlighet att deltaga på mötet digitalt

Och en där TS föreslår att man hittar ett sätt så att intresserade medlemmar kan få ta del av årsmötesprotokoll och ekonomiska rapporter.
Jag är helt med på hur du menar.

Men om vi leker med tanken att styrelsen i sin helhet inte vill/har lust med detta som det verkar nu så är det ju enkelt för dom att enas i förväg om deras ståndpunkt då motionen måste skickas in i god tid.
Då är dom 7-9 personer redan som röstar på sin sak vid en ev. omröstning. Om det sedan är ett rejält bottennapp vad gäller övriga medlemmars medverkan på årsmötet så kan det bli svårt att få gehör för en sådan motion. Jag har varit medlem i föreningen i "evigheter" och varit på många årsmöten tidigare men nu är det några år sedan senast. Bottennappet en gång på ett årsmöte var när styrelsen var fler än antalet vanliga medlemmar på årsmötet. Har så klart varit årsmöten med betydligt fler deltagare än så också. Men i såna lägen gäller det ju att få majoritet för sin motion.

Har det redan gått sju månader hade jag siktat på att reda ut rättigheterna enligt stadgarna och satsa på att få rätt information i samband med nästa årsmöte istället.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle be att få se stadgarna om jag bemöttes som du, TS. Tittar man exempelvis på Riksidrottsförbundets normalstadgar för idrottsföreningar ser man både skrivningar och ton som uppmuntrar till att göra det lätt för medlemmarna att ta del av information. Se exempelvis 3 kap. 1 § om kallelse till årsmöte.

Nu är det inte nödvändigtvis en idrottsförening (avståndet talar emot det), men fler kan förstås ha liknande inställning. För egen del tycker jag som föreningsaktiv att man ska göra det lätt för medlemmarna att vara engagerade. Jag skulle skämmas över att sitta i en styrelse där man försvårar för de intresserade, även om man ofta kan uppleva sådana personer som påfrestande av olika skäl.
Jag har nog stadgarna men inte tillgängliga här och nu. Får hämtas på ett annat ställe. Dom är i och för sig inte helt up to date men å andra sidan har det inte ändrats så värst mycket i dom på senare år. Dom brukar ju bara följa med år efter år till dess att någon hittar något ord eller mening som saknas eller skall tas bort också får man rösta om det på två årsmöten efter varandra.
Ser inte ut att ligga på hemsidan heller.

H hakan_o skrev:
Fast det som är mest intressant är ju årsmötesprotokollet och det fanns ju inte på mötet. Det har ju (ren)skrivits i efterhand så det finns ju bara hos styrelsen i dagsläget.
Kassarapport o.dyl. som bör ha funnits på mötet tog nog knappast någon med sig hem och har kvar tillgängligt idag ca 7 mån senare.
Ett årmötesprotokoll ska anslås på föreningens anslagstavla efter ett antal dagar och går att läsa på plats. sen det med att ta det därifrån och kopiera är väl tveksamt. Men vad vet jag, det tar inte så lång tid att kopiera det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.