9 275 läst · 49 svar
9k läst
49 svar
Har hantverkarna gjort ett jättefel när de färdigställde badrummet 2012?
Jag får lov att fråga aktuella rörfirman om avvikelserapport helt enkelt. Och kolla runt på fler ställen. Offerta gav inget mer än snackare så jag får testa annat ställe.
Jag utgår från att det finns två möjliga scenario där det kan bli problem:
1. Vid försäljning kan köpare pruta. Vi har inga planer på att flytta så detta blir ett om-utifall-att som det är svårt att ta höjd för. Extra plattor finns, väggen är yttervägg så man kan "attackera" från andra hållet och säkert dra ny slang utan att riva halva huset. Billigt blir det inte men inte omöjligt. Känns snarare som något man vill göra om mäklaren säger att prutning på en kvarts miljon är rimlig för avvikelsen. Detta förutsatt att tätskiktet, LIP, går att lappa i golv på godkänt sätt.
2. Om det blir en vattenskada som *bevisas* bero på denna genomföring. Det är väl inte så att hela badrummet är att räkna som oförsäkrat bara för att det finns en avvikelse? Så om golvbrunnen i duschen läcker så är det sak samma med detta fel flera meter bort?
Kan firman som gjorde det från början tvingas bekosta/utföra gratis den nya dragningen? 6 år sedan som sagt men jag har inte kunnat förstå att det är fel eftersom jag inte kan branschregler utan anlitat proffs.
Jag utgår från att det finns två möjliga scenario där det kan bli problem:
1. Vid försäljning kan köpare pruta. Vi har inga planer på att flytta så detta blir ett om-utifall-att som det är svårt att ta höjd för. Extra plattor finns, väggen är yttervägg så man kan "attackera" från andra hållet och säkert dra ny slang utan att riva halva huset. Billigt blir det inte men inte omöjligt. Känns snarare som något man vill göra om mäklaren säger att prutning på en kvarts miljon är rimlig för avvikelsen. Detta förutsatt att tätskiktet, LIP, går att lappa i golv på godkänt sätt.
2. Om det blir en vattenskada som *bevisas* bero på denna genomföring. Det är väl inte så att hela badrummet är att räkna som oförsäkrat bara för att det finns en avvikelse? Så om golvbrunnen i duschen läcker så är det sak samma med detta fel flera meter bort?
Kan firman som gjorde det från början tvingas bekosta/utföra gratis den nya dragningen? 6 år sedan som sagt men jag har inte kunnat förstå att det är fel eftersom jag inte kan branschregler utan anlitat proffs.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Precis. Försäkringsbolaget kan inte neka till att betala ut försäkring om det inte bevisligen handlar om en vattenskada orsakad av den felaktiga genomföringen. Däremot kommer dom garanterat att försöka göra det, att köra på försäkringstagarens osäkerhet för att slippa betala är lite av försäkringsbolagens trademark.O OlaF skrev:
Därför är det bra om det finns ett protokoll från en godkänd firma med exakt de avvikelser som finns.
Har du något våtrumsintyg eller motsvarande från renoveringen som gjordes för 6 år sen? Avvikelsen kanske finns med där redan?
Har du något våtrumsintyg eller motsvarande från renoveringen som gjordes för 6 år sen? Avvikelsen kanske finns med där redan?
H hempularen skrev:
Du har fel. Det får inte finns tappvattengenomföringar i golvet men för radiatorrör finns det undantag. Enligt "Säker vatten" är det tillåtet utanför duschzonen:H hempularen skrev:
"3.3.1 Rörgenomföring i golv med tätskikt
I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar finnas i golv med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn. I plats för bad eller dusch får det endast finnas golvbrunn.
Rörgenomföringar i golv i tvättstuga, apparatrum eller i annat utrymme med vattenvärmare, värmepump eller liknande
kan utföras med en genomföringshylsa. I småhus som inte har tvättstuga eller annat apparatrum kan rörgenomföringar till vattenvärmare, värmepump eller liknande göras med en genomföringshylsa i bad- eller duschrumsgolv, dock inte i plats för bad eller dusch. Se g. 3.3.1b."
Edit: Tittar man i reglerna ifrån BKR/GVK finns liknande undantag. Medan Säker Vatten godkänner genomföring med enbart hylsa och manschett så kräver de t.ex, att det byggs en upphöjd klack runt rören. Flesta företag noterar det dock troligtvis ändå som en avvikelse i protokollet för att vara på den säkra sidan.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Hur har ni gjort med eran kolfilterfläkt?
Kök -
Flytspackel - Har hantverkarna gjort fel?
Golv -
Vägghängd WC - Vad har hantverkarna gjort?
Badrum -
Byggmäklarna Sverige AB (Trygg Offert AB) - hantverkarna gjort det mesta fel
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vanligt handspackel i badrumstak, har hantverkarna gjort rätt?!
Badrum