9 275 läst · 49 svar
9k läst
49 svar
Har hantverkarna gjort ett jättefel när de färdigställde badrummet 2012?
Menar du att de centimetrar PEX mellan golv och radiator kan expandera såpass att det skulle kunna märkas vid infästningen av radiator/handdukstork? Eller missuppfattade jag?Robinvvs skrev:
Ja, beroende på hur det är gjort i underlaget. Därför jag alltid drar alupex. Har varit med om ett flerbostadshus där alla radiatorer reste sig snett flera centimetrar.O OlaF skrev:
Behöver ju inte bli så hos dig men kanske därför rörfirman tvekar? Angående rör i golvet är det bara att skriva avvikelse på.
Alupex är ju samma material förutom en aluminiumfolie. Den borde utvidga sig exakt lika mycket...
Men att ett rör på max en meter ska utvidgas så mycket att radiatorn hamnar snett är en omöjlighet.
Men att ett rör på max en meter ska utvidgas så mycket att radiatorn hamnar snett är en omöjlighet.
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Seriös firma så lagom heller. Dom försökte ju lura TS på ett helt nytt badrum för en smärre avvikelse. Nej anställ någon annan istället.F FRS05 skrev:Verkar vara en seriöst firma om de inte bara kopplar på rören utan säger att det är något fel. Jag hade försökt hålla fast vid denna firma. Fråga om de inte kan koppla in de och avskriva sig ansvar för det. Du kan ju inte räkna med att få något från försäkringsbolaget vid skada. Men om du ska göra det rätt så får du ändå riva upp hela badrummet så jag ser inte riktigt problemet.
Moderator
· Stockholm
· 52 422 inlägg
Fast genomföringen i golvet blir ju inte mer OK ur regelsynpunkt för det.
Moderator
· Stockholm
· 52 422 inlägg
Det får inte finnas genomföringar i golvet.
Aluminiumfolien är till för värmesystem men är även godkänd för tappvatten. Alupex expanderar avsevärt mindre än pex.useless skrev:
Är det bara 1 meter så borde det vara lugnt med vanlig pex.
Moderator
· Stockholm
· 52 422 inlägg
Då drar man rören in i väggen och ut genom väggen till radiatorn, eller vad det är som skall kopplas in. Enligt reglerna får det bara finnas golvbrunn och toalettavlopp genom golvet.P Pappa1986 skrev:
Man kan också ha rör som kommer ut ur väggen på ett ställe, och utanpåliggande rör till de olika blandarna i rummet.
Robinvvs skrev:
För att förtydliga, det stämmer inte att de har samma, ringde precis LK systems.useless skrev:
40 grader så utvidgas pex 7,2mm per meter och alupex 1,2mm per meter. Så just därför kör jag AX
Men varför är det så? Konstigt att man inte få drar rör upp ur golvet utan måste gå genom väggen.H hempularen skrev:
Man kan ju låta det utanpåliggande röret gå upp 2 cm från golvet