Robinvvs Robinvvs skrev:
Problemet är om slangarna är i PEX och gjutna rakt. Då kan de i värsta fall lyfta radiatorn du hänger pga expansion.
Menar du att de centimetrar PEX mellan golv och radiator kan expandera såpass att det skulle kunna märkas vid infästningen av radiator/handdukstork? Eller missuppfattade jag?

O OlaF skrev:
Menar du att de centimetrar PEX mellan golv och radiator kan expandera såpass att det skulle kunna märkas vid infästningen av radiator/handdukstork? Eller missuppfattade jag?
Ja, beroende på hur det är gjort i underlaget. Därför jag alltid drar alupex. Har varit med om ett flerbostadshus där alla radiatorer reste sig snett flera centimetrar.

Behöver ju inte bli så hos dig men kanske därför rörfirman tvekar? Angående rör i golvet är det bara att skriva avvikelse på.

Alupex är ju samma material förutom en aluminiumfolie. Den borde utvidga sig exakt lika mycket...
Men att ett rör på max en meter ska utvidgas så mycket att radiatorn hamnar snett är en omöjlighet.

Redigerat:
F FRS05 skrev:
Verkar vara en seriöst firma om de inte bara kopplar på rören utan säger att det är något fel. Jag hade försökt hålla fast vid denna firma. Fråga om de inte kan koppla in de och avskriva sig ansvar för det. Du kan ju inte räkna med att få något från försäkringsbolaget vid skada. Men om du ska göra det rätt så får du ändå riva upp hela badrummet så jag ser inte riktigt problemet.
Seriös firma så lagom heller. Dom försökte ju lura TS på ett helt nytt badrum för en smärre avvikelse. Nej anställ någon annan istället.

Dra genom ett rör som ligger utanpå röret. Medför ju lite jobb men borde vara fullt möjligt att göra själv.
Är det på nedervåningen eller ovanvåningen?

Fast genomföringen i golvet blir ju inte mer OK ur regelsynpunkt för det.

H hempularen skrev:
Fast genomföringen i golvet blir ju inte mer OK ur regelsynpunkt för det.
Ok. Vad säger reglerna?
Är det inte ok att dra ett rör i ett rör?
(Har inte läst hela tråden)

Det får inte finnas genomföringar i golvet.

H hempularen skrev:
Det får inte finnas genomföringar i golvet.
Ok. Men hur gör man då om man ha badrum på ovanvåningen?

useless useless skrev:
Alupex är ju samma material förutom en aluminiumfolie. Den borde utvidga sig exakt lika mycket...
Men att ett rör på max en meter ska utvidgas så mycket att radiatorn hamnar snett är en omöjlighet.
Aluminiumfolien är till för värmesystem men är även godkänd för tappvatten. Alupex expanderar avsevärt mindre än pex.

Är det bara 1 meter så borde det vara lugnt med vanlig pex.

Robinvvs Robinvvs skrev:
Alupex expanderar avsevärt mindre än pex.
Enligt LK's datablad är det exakt samma längdutvidgningskoefficient på Pex och Alupex (1,4-2 * 10^-4 beroende på temperatur).

P Pappa1986 skrev:
Ok. Men hur gör man då om man ha badrum på ovanvåningen?
Då drar man rören in i väggen och ut genom väggen till radiatorn, eller vad det är som skall kopplas in. Enligt reglerna får det bara finnas golvbrunn och toalettavlopp genom golvet.

Man kan också ha rör som kommer ut ur väggen på ett ställe, och utanpåliggande rör till de olika blandarna i rummet.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt LK's datablad är det exakt samma längdutvidgningskoefficient på Pex och Alupex (1,4-2 * 10^-4 beroende på temperatur).
Lustigt med tanke på att jag har pratat med dom många gånger och de säger något helt annat.

Robinvvs Robinvvs skrev:
Lustigt med tanke på att jag har pratat med dom många gånger och de säger något helt annat.
useless useless skrev:
För att förtydliga, det stämmer inte att de har samma, ringde precis LK systems.
40 grader så utvidgas pex 7,2mm per meter och alupex 1,2mm per meter. Så just därför kör jag AX :)

H hempularen skrev:
Då drar man rören in i väggen och ut genom väggen till radiatorn, eller vad det är som skall kopplas in. Enligt reglerna får det bara finnas golvbrunn och toalettavlopp genom golvet.

Man kan också ha rör som kommer ut ur väggen på ett ställe, och utanpåliggande rör till de olika blandarna i rummet.
Men varför är det så? Konstigt att man inte få drar rör upp ur golvet utan måste gå genom väggen.
Man kan ju låta det utanpåliggande röret gå upp 2 cm från golvet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.