Jag har råkat ut för dyra svenska "hantverkare" som är riktiga klåpare. Enligt vad en del menar här så skall det i princip vara omöjligt, eller?

Synd om TS. Jag hoppas att det löser sig.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Nej kan inte påstå att det är så ovanligt
Ovanligt vad??

Problemet är att man kallar "allt i allo snabb fixare" utan kompetens för hantverkare.

Bara för att man utger sig för att kunna bygga eller fixa något så är man inte hantverkare. Blir trött på att många här vill göra alla "fixare" och lurendrejare till hantverkare. En hantverkare är någon som lärt sig ett yrke och som tidigare även fick ett gesällbrev som verifierade att han/hon kunde yrket.

Idag verkar det som att hantverkare är alla som köper en hammare och påstår sig kunna allt ifrån att måla, lägga golv, mura, koppla in en kabel, lägga plåt på ett tak etc etc etc.

Det finns inga hantverkare som kan allt och om man vill ha bra utförda arbeten så kostar det mer än en hundralapp i timmen.

Dom som vill ha billigt arbete och få gjort alla moment av samma person får som någon påpeka, skylla sig själv för det borde dom nästan insett, annars får det bli en lärdom för dom.
Detta inte sagt till TS eftersom jag inte vet alla förutsättningarna i deras fall.

Och vad gäller arbetet som TS fått gjort är det rena skiten som jag inte skulle betalt fem öre för dvs rena rama fuskjobben.
 
En fundering, är de verkligen klara med golvet? När jag lägger klickgolv så lägger jag det diktan ena väggen och med dubbelt avstånd mot sista väggen. Slipper distanser som bara lossnar hela tiden och betydligt lättare att klicka i sista raden. Bara att flytta hela golvet med kofot när man är klar. Jag trodde alla seriösa hantverkare gjorde så. Precis som att man kapar brädorna på längden på plats med en sticksåg för att slippa slösa tid på att springa till kapsågen hela tiden.
 
oceanis skrev:
Ovanligt vad??

Problemet är att man kallar "allt i allo snabb fixare" utan kompetens för hantverkare.

Bara för att man utger sig för att kunna bygga eller fixa något så är man inte hantverkare. Blir trött på att många här vill göra alla "fixare" och lurendrejare till hantverkare. En hantverkare är någon som lärt sig ett yrke och som tidigare även fick ett gesällbrev som verifierade att han/hon kunde yrket.

Idag verkar det som att hantverkare är alla som köper en hammare och påstår sig kunna allt ifrån att måla, lägga golv, mura, koppla in en kabel, lägga plåt på ett tak etc etc etc.

Det finns inga hantverkare som kan allt och om man vill ha bra utförda arbeten så kostar det mer än en hundralapp i timmen.

Dom som vill ha billigt arbete och få gjort alla moment av samma person får som någon påpeka, skylla sig själv för det borde dom nästan insett, annars får det bli en lärdom för dom.
Detta inte sagt till TS eftersom jag inte vet alla förutsättningarna i deras fall.

Och vad gäller arbetet som TS fått gjort är det rena skiten som jag inte skulle betalt fem öre för dvs rena rama fuskjobben.
Som sagts tidigare det fuskas från dyra hantverkare med intyg betyg gesällprov också.
Och ja det är mycket mycket vanligare med sämre resultat ju billigare man går.
Men om man påstår att hantverkare inte kan göra olika saker i byggbranchen så har man noll koll på den branchen.
Tvärtom dom bästa hantverkarna jag jobbat med i mina snart 25 år som snickare kan göra många saker och inte bara en.
 
Allt för ofta är hantverkaren en "hund" som ska vara billig, utan rättigheter, kunna allt, vara billig samt felfri i sitt utförande. Dessutom ska denne vara "min", när han nämns i allehanda media. Skulle nu något gå på tok ska denne "hund" ifrågassättas, vara ett medel för fusk och agera "pinatat" för hela branschen.

Hela j-vla baksidan av byggbranchen bygger ju på efterfrågan av skittjänster........å vad får man då? Joo, skittjänster!
Anlita en hantverkare om det nu är en hantverkare som önskas å inget annat.......billig som dyr.
 
  • Gilla
stigsj
  • Laddar…
Hur gick det för TS?
 
Vi sa åt dem att packa ihop och ge sig av. Han blev arg, mkt arg, drog till och med rasistkortet, hotade med att ringa till sambons arbetsplats och säga att hon var rasist. Sen kom en svindyr faktura som vi bestred, han hotade med kronofogden och rättegång men inget hände. Vi fixade en ny hantverkare genom en kontakt istället som var jätteduktig. Allt blev bra till slut
 
  • Gilla
Disneygrisen och 7 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Så ska fler operera :)
 
Hoppas ni skickade en faktura på det förstörda materialet om ni hade köpt in detta!

Så avancerat är inte dessa moment att de flesta duktiga hantverkare inte skulle kunna göra allt av det.
Hemma fixare klarar lixom det.
 
S slobbster skrev:
Vi sa åt dem att packa ihop och ge sig av. Han blev arg, mkt arg, drog till och med rasistkortet, hotade med att ringa till sambons arbetsplats och säga att hon var rasist. Sen kom en svindyr faktura som vi bestred, han hotade med kronofogden och rättegång men inget hände. Vi fixade en ny hantverkare genom en kontakt istället som var jätteduktig. Allt blev bra till slut
Saknar man total ödmjukhet och beter sig på det viset samtidigt som man gjort ett uruselt s.k arbete så är det inget att vara rädd för som kund för de drar till 90% aldrig vidare det ändå...

Problemet är att 90% av Svenssons inte vågar ta steget ni gjorde och där får de in sina pengar och oftast med påslag efter påslag för extra tillkommande saker de påstår sig ha behövt göra eller köpa. Riktigt griseri som svärtar ner oss som kämpar med att vara seriösa.
Ändå är det grisarna som tjänar de stora pengarna för oftast betalar de inte heller in skatter/moms etc. :sick::mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.