Mikael_L
Jag har länge hatat det nuvarande köket, och längtar verkligen till att huset ska bli klart och att jag få börja husera i ett bra kök, 100% (nästan) designat efter mina krav och behov.

Det nuvarande har för lite ytor, för trångt till allt annat omkring, såsom matbord osv, får dåligt lyse, för dåligt utsug av matos.
Jag har särskilt länge ogillat att enda matberedningsytan är diskbänken bredvid hon, dvs disk och ren mat är inte ordentligt åtskiljt.

Men nu efter jag läst om LillaMini's kök inser jag att det är ju inte så tokigt i alla fall. :D :cool:

Inte kan jag konkurrera vad gäller värre kök, men ett tröstens ord är att: man vänjer sig!

Till slut tänker man, vaddå lägga besvär och pengar på att göra om allting. Det funkar ju ....!

Fördelen med trånga kök är att man faktiskt inte behöver gå så många steg. Allt finns inom räckhåll bara man vänder sig om. Brist på avställningsytor kan vara irriterande, men på den tiden jag hade ett riktigt litet kök vande jag mig vid att hacka grönsakerna i handen och direkt ner i kastrullen. Brukade sitta på en liten pall lutad mot badrumsdörren omgiven av det jag behövde för matlagningen i pytsar på golvet. Lagade mycket grytor där allt kokar tillsammans.

Vad jag ville säga är att man hittar olika lösningar och sedan funkar det :D

Lycka till med det lilla huset!

Nuförtiden räcker det ju med en micro och en kyl/frys. Mjölk direkt ur förpakningen och en spork.

Redigerat:
Haha, stackars dig Sommartorparn! Fullt så illa har ju inte jag det, men det är knappt funktionellt och inte roligt när svägerskan knappt tar sig in och dessutom inte kan låna toan hos oss... Hon sitter i rullstol, och 45 cm är ju definitivt inte handikappanpassat :(

LillaMini

Vilket utrymme ska ni börja med?

P.s. ångrar du inte flytten?

Badrummet och köket blir nog mer eller mindre i ett svep... Badrummet känns viktigast eftersom det är insatt 1968 och inte renoverat sedan dess, men det går ju fortfarande att använda köket även om det är en ful spånskiva över ett hål i väggen... Vi ska sätta igen gamla badrumsdörren och ta upp ett hål för en större dörr utifrån hallen.

var nu lite kreativ :). Förlängningssladdar och förgreningar är uppfunna och kan fästas halvpermanent och snyggt.
Lådor kan man vaxa , slipa så de går lättare att dra. Lådhandtag skulle jag byta mot något mer bekvämt nu direkt och inte vänta på den stora renoveringen. Ommöblera i alla skåp då man gömmer undan i skafferiet det som används sällan ( fex köksböcker och pynt ? ) och har skafferi i den lättillgängliga vitrinskåpet osv . Krokar och små hyllor?
Hoppas du kan genomföra fler billiga, praktiska lösningar som underlättar livet redan nu när du känner till alla irritationsmoment. Att tävla i elände leder ingenstans
som sagt ... var kreativ och lycka till :)
gaia

LillaMini skrev:
Haha, stackars dig Sommartorparn!
Inte alls! :) Varför är normen att man ska gå och stå när man gör hushållsarbete?

LillaMini skrev:
Hon sitter i rullstol, och 45 cm är ju definitivt inte handikappanpassat :(
Alltså, man kan knappast räkna med att ett gammalt hus är rullstolsanpassat! Eller blev ni förvånade över det?

Vi har alltid lådorna på glänt, så det ger jätteslarvig ut hemma hos oss, och 99% av det jag använder är på de lägre hyllorna... Sedan är som sagt bänken belamrad av sånt vi använder ofta, och min stackars sambo får rycka ut hela tiden och hjälpa till! Så det funkar ju i sin ofunktionalitet...

Tack för tipsen gaia, men det finns inte så mycket mer vi kan göra för att underlätta köket mer för mig. Eftersom vi flyttade in i maj så fick jag ju redan från början placera sakerna där jag ville ha dem, så vaser och pynt står i vardagsrummet och alla tunga förpackningar långt ner i skafferiet, de lättare sakerna upptill. Vi har dessutom ett idiotisk handtag på kylskåpet, där jag måste använda fingertopparna för att öppna dörren, när den byts ut blir det något med riktiga handtag. De sämsta dagarna kan jag inte ens skära min egen mat eller hålla i en mjölkförpackning...

Nej, jag vet att det inte leder någonstans att tävla i elände men det känns ändå bra att veta om det finns någon som har det lika illa - då känner man sig inte som ensam i världen med ett skitkök eller ett idiotiskt badrum :)

Redigerat:
apropå mörka skåp. Det finns små batteridrivna belysningar som kan kan klistra upp i skåpet. Tänds när man trycker på dom. finns hos claes Ohlsson bl.a.. Har satt såna i skafferiet och det har verkligen underlättat.

Sommartorparn: vi visste att det inte var handikappanpassat, men när vi gör i ordning badrummet så kommer vi försöka att göra det anpassat. Men det är ändå inte roligt att svägerskan måste rulla uppför en 200 meter lång uppförsbacke för att komma till en toa hon kan använda!

Bygga där nere torrdass? En handikappanpassat? // Jag skojar inte!
Din svägerska måste vara nåt extra. Eftersom du tänker på henne på detta sättet.

LillaMini skrev:
Vi har dessutom ett idiotisk handtag på kylskåpet, där jag måste använda fingertopparna för att öppna dörren, när den byts ut blir det något med riktiga handtag.
det går säkert att modifiera :) Sätt en bild så får du säkert några tips hur man kan fixa det.
Finns många uppfinningsrika här på forum :).
gaia

Min svärmor bor 200 meter bort, och dit är det en grusväg som lutar svagt uppåt hela vägen = väldigt jobbigt.

Både hon och svärmor har en sjukdom som förmodligen även min sambo har (han vägrar kolla sig), så även de två sistnämnda riskerar att hamna i rullstol. Det kan gå fortare än man tror, så därför vill jag gärna ha ett någorlunda anpassat badrum.

Jag vet hur man skulle kunna modifiera det, men kruxet är att få sambon att gå med på det... Fast än så länge kan jag få upp kylskåpet med handloven om händerna bråkar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.