R RoAd skrev:
Förvisso bra att de på något plan erkänner att kompatibilitet med andra system är en god idé. Men med deras track record att implementera saker skulle jag inte hålla andan tills det är klart :)
Lite som att jag inte skulle hålla andan i väntan på Matter från... Matter heller. Plejd kan inte bli klara innan Matter är klara. Men helt korrekt, Plejd lär inte vara först ut i start. Dom säger själva att implementation av stöd är kraftigt avhängt hur väl Matter tar sig. De för fortfarande dialog med bland annat Homey.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
B Bloomington skrev:
Lite som att jag inte skulle hålla andan i väntan på Matter från... Matter heller. Plejd kan inte bli klara innan Matter är klara. Men helt korrekt, Plejd lär inte vara först ut i start. Dom säger själva att implementation av stöd är kraftigt avhängt hur väl Matter tar sig. De för fortfarande dialog med bland annat Homey.
Jag menade förstås att även om de gått med i gruppen som utvecklar matter så betyder det inte att det NÅGONSIN kommer något stöd för det. De har ju lovat stöd för homekit i några år nu utan att infria det löftet.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D
R RoAd skrev:
Jag menade förstås att även om de gått med i gruppen som utvecklar matter så betyder det inte att det NÅGONSIN kommer något stöd för det. De har ju lovat stöd för homekit i några år nu utan att infria det löftet.
Frågan är om de kommer kunna uppgradera sålda enheter eller om alla de kunderna kan se sig blåsta..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Frågan är om de kommer kunna uppgradera sålda enheter eller om alla de kunderna kan se sig blåsta..
"The first specification release of the Matter protocol will run on Wi-Fi and Thread network layers and will use Bluetooth Low Energy for commissioning." enligt Matters hemsida. Så, puckarna löser blåtand (antar jag), och Gateway löser Wi-Fi.
 
R
D djac skrev:
Frågan är om de kommer kunna uppgradera sålda enheter eller om alla de kunderna kan se sig blåsta..
Rent tekniskt gissar jag att det går. Någon postade specen på processorn de använder och jag har för mig att den var hyfsat kompetent.

Sedan kan man ju som sagt fundera på om de kommer erbjuda möjligheten att uppgradera befintliga system. Där är jag mer osäker.

Men jag tycker det är onödigt att spekulera om det just nu. Allt de sagt är att de gått med i en grupp. Det betyder som sagt inte att det någonsin blir mer än så. Troligtvis blir det inte det.
 
pdov
D djac skrev:
Frågan är om de kommer kunna uppgradera sålda enheter eller om alla de kunderna kan se sig blåsta..
Plejd behöver nog inte uppdatera enheterna om de inte vill/kan utan det räcker med att de gör anpassningen i mjukvaran på deras Gateway. Bilden nedan är från Thread Groups hemsida och om ni kollar längst upp till vänster så finns där ett alternativ att koppla in befintliga system med egna bryggor så som zigbee (Hue, IKEA etc) och kanske Plejd.
Smart-Homes-with-Matter1.png
 
  • Gilla
alfista och 2 till
  • Laddar…
pdov
R RoAd skrev:
Sedan kan man ju som sagt fundera på om de kommer erbjuda möjligheten att uppgradera befintliga system. Där är jag mer osäker.
Med all rätt. Jag har sökt information om att uppgradera firmware i mina Plejd-enheter men det är inget de vill att man ska göra även om det finns nyare. De ska enbart uppdateras om man har problem och då görs det genom att man (eller helst ens elektriker) kontaktar Plejds kundtjänt.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D
pdov pdov skrev:
Med all rätt. Jag har sökt information om att uppgradera firmware i mina Plejd-enheter men det är inget de vill att man ska göra även om det finns nyare. De ska enbart uppdateras om man har problem och då görs det genom att man (eller helst ens elektriker) kontaktar Plejds kundtjänt.
Det är verkligen en parallel verklighet de lever i.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
henke-henke henke-henke skrev:
Å herre gud vilken tråd! Det ser ut som att det sitter ett gäng överålders gubbar å är bittra över livet som har blivit blåsta av någon elektriker en gång i livet å inte kan släppa det å gå vidare. Standard kommer å standard går… hur var skriet när DVD ersatte VHS kassetten som nu för tiden nästan bara är streaming?
Och dina konstruktiva argument angående vad som skrivits här i tråden är....?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bloomington skrev:
Det har kommunicerats lite om det i samma Facebookgrupp, och det är närmare än någonsin nu.

Skulle inte förvåna mig om det nämns något om det i samband med rapport den 4:e februari, alternativt att det kommer/kommer mer information nu i februari.
Det där låter precis som sekterna som går och längtar och väntar efter att rymdvarelserna ska komma och föra bort dem. Varje gång rymdvarelserna inte kommer på utsatt datum så blir känslan inte besvikelse utan ännu mer hopp och övertygelse - "okej de kom inte den här gången heller, men det är närmare än någonsin nu"

Lycka till med din väntan. Inte mycket som de lovat tidigare har någonsin blivit av. Men det är nog annorlunda nu. Och närmare än någonsin.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Plejd -10% på börsen idag.
 
pdov
P Pin skrev:
Plejd -10% på börsen idag.
Blev det här precis en aktietråd? Förstår inte riktigt vad ditt inlägg tillför i denna tråden? Känns lite off topic.

Plejd-aktien verkar mest ha följt med i det allmänna fallet även om en del av det nog också beror på den till synes svagare tillväxten på den svenska marknaden som presenterades i gårdagens rapport. Tror man på Plejd och deras produkter ska man nog se det som ett köpläge. Är man däremot anti deras produkter och tänk kring smart belysning så kan man hålla sig borta från bägge.
 
pdov pdov skrev:
Blev det här precis en aktietråd? Förstår inte riktigt vad ditt inlägg tillför i denna tråden? Känns lite off topic.

Plejd-aktien verkar mest ha följt med i det allmänna fallet även om en del av det nog också beror på den till synes svagare tillväxten på den svenska marknaden som presenterades i gårdagens rapport. Tror man på Plejd och deras produkter ska man nog se det som ett köpläge. Är man däremot anti deras produkter och tänk kring smart belysning så kan man hålla sig borta från bägge.
Nej det skedde inte plötsligt nu, aktien har diskuterats flera ggr tidigare i tråden.

Jag är emot eftersom de som du själv skriver begränsar sig till smart belysning.

Om det är köp eller säljläge får var och en bedöma.
 
D
P Pin skrev:
Plejd -10% på börsen idag.
Svårt med så små aktier, räcker med att en småsparare säljer eller köper så får du effekter, lägger ingen vikt vid vare sig upp eller nergång i såna papper. Även om de går upp kommer du inte ur osv.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Blev det här precis en aktietråd? Förstår inte riktigt vad ditt inlägg tillför i denna tråden? Känns lite off topic.
...
Är man däremot anti deras produkter och tänk kring smart belysning så kan man hålla sig borta från bägge.
Aktien kommer upp då och då eftersom vissa som har lite otur när de tänker hävdar att Plejds system måste vara bra eftersom aktien har stigit så mycket.

Att köpa in sig i en aktiebubbla även om man inte tror på bolaget är inte alltid en dålig idé, att spekulera i andras galna spekulationer och felaktiga analyser kan bli ett riktigt bra klipp om man vet vad man håller på med och går ut i tid innan allt brister.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.