2 622 läst · 29 svar
3k läst
29 svar
Hantverkare under Covid
Sida 1 av 2
Tjena, ni som jobbade som hantverkare under pandemin 2020-2023, hur var det?
Påverkades ni något med restriktioner, antal uppdrag, lön mm?
Med vänlig hälsning,
Torbjärn
Påverkades ni något med restriktioner, antal uppdrag, lön mm?
Med vänlig hälsning,
Torbjärn
Han som gjöt mitt källargolv 2021 (tror jag det var) jobbade egentligen inte mot privatpersoner, men eftersom alla byggen hade stängt ner så var han tvungen att ta sådana jobb också. Men han kanske var ett undantagsfall, eller så var det bara att det var precis när det var som värst med nedstängningarna.
Tjaa, nu ingår det inte i mitt uppdrag att få in nya jobb men jag/vi har haft fullt upp hela tiden. Bytte arbetsgivare för lite drygt 2 år sen men det hade inget med arbetsbrist att göra.Torbjärn skrev:
Jag vet inte viruset men räntehöjningarna och inflationen har såklart märkts av.
Det är väl ändå rätt svårt att försöka förutspå, vad riktigt är du ute efter?
Det jag tagit med mig från pandemin är att precis allt har blivit dyrare men jag är ju bara en dum hantis så vad vet jag.
Jag har svårt att se att politikerna runt om i världen skulle reagera lika starkt på ett nytt coronavirus eller motsvarande men blir det en ny pest med där 1 av 3 dör blir det en total sammhällskollaps.
Det jag tagit med mig från pandemin är att precis allt har blivit dyrare men jag är ju bara en dum hantis så vad vet jag.
Jag har svårt att se att politikerna runt om i världen skulle reagera lika starkt på ett nytt coronavirus eller motsvarande men blir det en ny pest med där 1 av 3 dör blir det en total sammhällskollaps.
Tänker på ifall det blir fler eller färre uppdrag för hantverkarna. Tex så fick folk inte resa, vilket resulterade i att man kanske renoverade eller byggde en altan/pool istället, vilket borde öka antalet uppdrag. Men sen så blev ju allt dyrare, vilket borde minska antalet projekt.
Nyfiken mest, nu när det gått några år kanske man kan lära sig något inför framtida pandemier.
Nyfiken mest, nu när det gått några år kanske man kan lära sig något inför framtida pandemier.
Sånt där beror ju på vad för sorts pandemi det blir, olika virus och bakterier slår ut olika grupper av människor. Med svininfluensan var det ju mest barn som blev allvarligt sjuka, med covid mest äldre, med pest som sprids av råttor och deras loppor så är det kanske utomhusjobbare som är värst utsatta.
När covid började var det väl många hantverkare och byggjobbare från andra länder som åkte hem för det kändes säkrare den första våren.
När covid började var det väl många hantverkare och byggjobbare från andra länder som åkte hem för det kändes säkrare den första våren.
Men i början av pandemin var det många i övre medelåldern och äldre som ställde in renoveringar utförda av hantverkare eftersom det var så osäkert hur det smittade och vilka som riskerade att bli svårt sjuka.
Är det i stället barn som blir svårt sjuka så kan man tänka sig att barnfamiljer inte vill ha främmande människor hos sig, och då kanske inte hantverkare från andra länder åker hem.
Är det i stället barn som blir svårt sjuka så kan man tänka sig att barnfamiljer inte vill ha främmande människor hos sig, och då kanske inte hantverkare från andra länder åker hem.
Besserwisser
· östergötland
· 2 270 inlägg