7 867 läst · 31 svar
8k läst
31 svar
handöverfräs köptips
På fråga två så beror det på frässtålet, men i princip ja (de kan mata sig ner i materialet) för nästa alla frässtål. Exempelvis få funkar notfräs bra till att mata sig ner samt fräsa spår.T turbo100 skrev:Hej,
Ska ta tag i fräsbordet till Silverlien-fräsen nu och då jag aldrig fräst innan eller är speciellt duktig (vad jag vet) på finsnickeri blir det en enkel prototyp som jag hittade här [media]Här fräser man ner bordet för fräsens fot men har oxå sett nån film där man monterade fräsen på akrylatskiva typ denna [länk]
Vilken lösning är att föredra? med plastskivan kan jag lufta upp fräsen uppifrån.
Jag har 2 basic frågor till:
Ang Silverlibe-fräsen:
Är det i dessa skruvhål fräsen ska hänga under bordet?
[bild]
Skruvarna är inte genomgående men jag får väl tro att det håller med rätt skruvlängd.. eller?.
Fråga 2 från en som adrig fräst, om man ska fräsa ut ett fäste (urgröpning) enligt filmen, börjar man alltid med ett borrat hål eller kan ett fräshuvud mata sig ner i materialet, om ni fattar frågan.
I mitt prvisoriska test är den en gammal stavlimmad bordskiva på 27mm i furu.
Tacksam för tips
Jag har fräst ut i min skiva till plattan. Du ser hur mycket som är kvar av skivan. Min fräs sitter horisontalt monterad. 4 skruvar håller den på plats.T turbo100 skrev:Hej,
Ska ta tag i fräsbordet till Silverlien-fräsen nu och då jag aldrig fräst innan eller är speciellt duktig (vad jag vet) på finsnickeri blir det en enkel prototyp som jag hittade här [media]Här fräser man ner bordet för fräsens fot men har oxå sett nån film där man monterade fräsen på akrylatskiva typ denna [länk]
Vilken lösning är att föredra? med plastskivan kan jag lufta upp fräsen uppifrån.
Jag har 2 basic frågor till:
Ang Silverlibe-fräsen:
Är det i dessa skruvhål fräsen ska hänga under bordet?
[bild]
Skruvarna är inte genomgående men jag får väl tro att det håller med rätt skruvlängd.. eller?.
Fråga 2 från en som adrig fräst, om man ska fräsa ut ett fäste (urgröpning) enligt filmen, börjar man alltid med ett borrat hål eller kan ett fräshuvud mata sig ner i materialet, om ni fattar frågan.
I mitt prvisoriska test är den en gammal stavlimmad bordskiva på 27mm i furu.
Tacksam för tips
Lycka till! Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Val av handöverfräs ? Metabo OF E 1229
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur stark handöverfräs?
Verktyg, Maskiner & Fordon -