K
T turbo100 skrev:
Hej,
Ska ta tag i fräsbordet till Silverlien-fräsen nu och då jag aldrig fräst innan eller är speciellt duktig (vad jag vet) på finsnickeri blir det en enkel prototyp som jag hittade här [media]Här fräser man ner bordet för fräsens fot men har oxå sett nån film där man monterade fräsen på akrylatskiva typ denna [länk]
Vilken lösning är att föredra? med plastskivan kan jag lufta upp fräsen uppifrån.

Jag har 2 basic frågor till:
Ang Silverlibe-fräsen:
Är det i dessa skruvhål fräsen ska hänga under bordet?

[bild]
Skruvarna är inte genomgående men jag får väl tro att det håller med rätt skruvlängd.. eller?.

Fråga 2 från en som adrig fräst, om man ska fräsa ut ett fäste (urgröpning) enligt filmen, börjar man alltid med ett borrat hål eller kan ett fräshuvud mata sig ner i materialet, om ni fattar frågan.
I mitt prvisoriska test är den en gammal stavlimmad bordskiva på 27mm i furu.
Tacksam för tips
På fråga två så beror det på frässtålet, men i princip ja (de kan mata sig ner i materialet) för nästa alla frässtål. Exempelvis få funkar notfräs bra till att mata sig ner samt fräsa spår.

• Gilla
turbo100
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Hej,
Ska ta tag i fräsbordet till Silverlien-fräsen nu och då jag aldrig fräst innan eller är speciellt duktig (vad jag vet) på finsnickeri blir det en enkel prototyp som jag hittade här [media]Här fräser man ner bordet för fräsens fot men har oxå sett nån film där man monterade fräsen på akrylatskiva typ denna [länk]
Vilken lösning är att föredra? med plastskivan kan jag lufta upp fräsen uppifrån.

Jag har 2 basic frågor till:
Ang Silverlibe-fräsen:
Är det i dessa skruvhål fräsen ska hänga under bordet?

[bild]
Skruvarna är inte genomgående men jag får väl tro att det håller med rätt skruvlängd.. eller?.

Fråga 2 från en som adrig fräst, om man ska fräsa ut ett fäste (urgröpning) enligt filmen, börjar man alltid med ett borrat hål eller kan ett fräshuvud mata sig ner i materialet, om ni fattar frågan.
I mitt prvisoriska test är den en gammal stavlimmad bordskiva på 27mm i furu.
Tacksam för tips
Jag har fräst ut i min skiva till plattan. Du ser hur mycket som är kvar av skivan. Min fräs sitter horisontalt monterad. 4 skruvar håller den på plats.
Lycka till! Dag

Horisontellt monterad fräs med 4 skruvar i träskiva och fräst utrymme för platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.