SamiHus SamiHus skrev:
Kolla in Rutlands nya!! Den är nog bra och ha i bord.

[länk]
Såg intressant ut, den med 8 och 12mm spännhylsor. :cool:
 
Jag gick nog lite i samma tankar som du för många år sen. Ville ha en fräs till något projekt men trodde inte den skulle bli så använd. Köpte till slut en begagnad DeWalt.
Gått mycket bra i motor och varit stabil men med mycket dålig djupjustering då den var skadad och låsningen på strömbrytaren släpper ibland.
Dock visat sig under åren att jag nyttjat fräsen väldigt mycket, alltid tänkt att jag bara ska "genomlida" ett projekt till och ett till osv.

Så finns en "risk" att du ser det som ett mycket användbart verktyg. Så beroende på hur du bor "framtid" ålder etc fundera på vad du behöver i framtiden. Själv köpte jag en festool också för något år sen, som dock i princip inte blivit använd än, men är lite projekt på gång. Lättare att montera frässtål, bättre djupjustering och kanske framförallt mycket mindre damm.

Kan inte säga det blir bättre resultat med nya, men den är roligare att jobba med glider bättre på ytan på arbetsstycket. Det är alltid trist att behöva köpa om vad man köpt, samtidigt kanske det är bra tänkt att köpa något att testa om man gillar det.

En idé kan ju vara att köpa begagnat och sälja vidare om det inte kommer till användning.
 
T
Hej,
ni glömmer att jag är nybörjare - offset hit och dit, 1/4" eller 8mm ..
vag vet ihte hur viktigt något av detta är är.
Jag ät på nivå bikupa/fågelholk/odlingslåda...
Vill kinna sintra men det är nog enda kravet - är det bosch eller silver som gäller?
 
Välj en med hylsor passar de frässtål du ska ha, jag har främst 8mm.

Kan tyckas precision på 10-delar inte spelar någon roll, men när man kantfräser radier etc. är det väldigt viktigt att få precis rätt djup för att det ska bli bra, en tiondel för djupt gör en väldigt tydlig kant.
 
Hej igen turbo100!

Jag förstår om du känner dig förvirrad efter alla god råd från oss.
Det är inte lätt att välja men jag tror att du blir nöjd oavsett vilken du väljer.
Köpa dyrt eller billigt bestämmer du.
Silverline är komplett med alla olika spännhylsor och har mycket kraft. Men den kör man inte på enhand. En mindre fräs är smidigare och kan köras med en hand. Det underlättar att ha några olika fräsar. Att kantfräsa med en stor är ganska bökigt. Då är en liten mycket smidigare.
Så min rekommendation är att du köper efter dina behov och kassa.
Dag
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Jag kollade lite på specarna på pof1400. Den har ju ”konstant-elektronik” och hyfsat precision på höjdinställningarna. Grön bosch är lite ”både och”. Vissa grejjer jag haft, kap och gersåg som exempel, var av tveksam kvalitet. Har dock en pelarborr i grön bosch på lån, och den är över förväntan måste jag säga.
Bikupor skall pof1400 nog räcka fint till :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag kollade lite på specarna på pof1400. Den har ju ”konstant-elektronik” och hyfsat precision på höjdinställningarna. Grön bosch är lite ”både och”. Vissa grejjer jag haft, kap och gersåg som exempel, var av tveksam kvalitet. Har dock en pelarborr i grön bosch på lån, och den är över förväntan måste jag säga.
Bikupor skall pof1400 nog räcka fint till :)
"Pelar-grön" och fräsarna känns närmre blå än tex kap&ger mm. (y)
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
T
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Kolla in Rutlands nya!! Den är nog bra och ha i bord.

[länk]
Den där såg ju lite spännande ut att sätta i ett bord kanske, men det fanns inte höjdjustering genom basen va?
 
T
Nej - det får nog göras underifrån men man kanske kan leva med det som hobbyfräsare.
tänkte köpa ikväll så fler kommentarer mottages tacksamt.
 
T
Köpte en silverline till slut.
Ska nu försöka mig på ett fräsbord :)
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Det är samma som Handöverfräs från biltema. Jag har precis returnerad ett. Biltema och Silverline.. vad betalat du för handöverfräset från Silverline?
 
T
Betalade 500 för en knappt använd begagnad med lite olika frässtål.
Inte testat den ännu dock..
 
  • Gilla
rand althor
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
Hej igen turbo100!

Jag förstår om du känner dig förvirrad efter alla god råd från oss.
Det är inte lätt att välja men jag tror att du blir nöjd oavsett vilken du väljer.
Köpa dyrt eller billigt bestämmer du.
Silverline är komplett med alla olika spännhylsor och har mycket kraft. Men den kör man inte på enhand. En mindre fräs är smidigare och kan köras med en hand. Det underlättar att ha några olika fräsar. Att kantfräsa med en stor är ganska bökigt. Då är en liten mycket smidigare.
Så min rekommendation är att du köper efter dina behov och kassa.
Dag
Hej,
Ska ta tag i fräsbordet till Silverlien-fräsen nu och då jag aldrig fräst innan eller är speciellt duktig (vad jag vet) på finsnickeri blir det en enkel prototyp som jag hittade här
Här fräser man ner bordet för fräsens fot men har oxå sett nån film där man monterade fräsen på akrylatskiva typ denna https://www.biltema.se/bygg/skivmaterial/plastglas/plastglas-2000030030
Vilken lösning är att föredra? med plastskivan kan jag lufta upp fräsen uppifrån.


Jag har 2 basic frågor till:
Ang Silverlibe-fräsen:
Är det i dessa skruvhål fräsen ska hänga under bordet?

Fräsbord med fräsens fot synlig genom urtag, omgiven av skruvhål markerade med blåa cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvarna är inte genomgående men jag får väl tro att det håller med rätt skruvlängd.. eller?.

Fråga 2 från en som adrig fräst, om man ska fräsa ut ett fäste (urgröpning) enligt filmen, börjar man alltid med ett borrat hål eller kan ett fräshuvud mata sig ner i materialet, om ni fattar frågan.
I mitt prvisoriska test är den en gammal stavlimmad bordskiva på 27mm i furu.
Tacksam för tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.