Undrar vad EU-reglerna om frihandel säger om detta.....kan dom neka eller? ???

Kanske skulle ringa kommunens konsumentupplysning och höra....

Stena Line har lite info om Polen på sin hemsida.

"I och med Polens medlemskap i EU försvinner allt krångel med tull. Däremot
måste du fortfarande ta med ditt pass. Du handlar det du ska och reser
tillbaka. Men många undrar säkert om det verkligen är så enkelt. För att skingra
alla tvivel frågade vi en polsk och en svensk tullfunktionär om det är några
problem när någon kommer till gränsövergången med ett släp fullt med möbler,
TV-apparater och vitvaror? Svaret var entydigt: Nie ma problemów eller på
svenska: Inga problem. "

På Skatteverkets sidor finns denna info
"För privatpersoner är EG en enda stor marknad. Man betalar moms i det land där säljaren finns. Det här kallas ursprungsprincipen. Du som konsument kan välja att åka till Grekland eller Tyskland och köpa din nya TV, och köra hem med den i bilen, likaväl som du kan åka och köpa den i Alingsås. Skillnaden är att i Sverige betalar du 25% moms, i Grekland 18% och i Tyskland 16% moms."

Vi har precis varit i Polen och kollat lite. Det blir nog en shoppingtur framöver.
//Lisa

Nu håller vi på med att packa, för i morgon (Måndag) bär det iväg mot Polen, via Nynäshamn. Vi skippar Baltikum då det uppkom allt för många frågetecken angående priser och sortiment..... :(

Men biljetter är bokat med färjan Måndag 18.00 från Nynäshamn och så åker vi tillbaka från Polen på Lördag 18.00.

Några sistaminuten-tips att tänka på?
Är det någon som hyrt stuga på campingen i Gdansk och som vet standarden på dessa? Gärna tips på andra billiga boenden i trestadsområdet önskas!

Hur var det med priserna i byggvaruhusen/kakelaffärerna, fanns det prutmån på de angivna prislapparna eller var det fasta priser? (Man är ju snål/fattig) ;D

Jesca_j skrev:
Nu håller vi på med att packa, för i morgon (Måndag) bär det iväg mot Polen, via Nynäshamn. Vi skippar Baltikum då det uppkom allt för många frågetecken angående priser och sortiment..... :(

Men biljetter är bokat med färjan Måndag 18.00 från Nynäshamn och så åker vi tillbaka från Polen på Lördag 18.00.

Några sistaminuten-tips att tänka på?
Är det någon som hyrt stuga på campingen i Gdansk och som vet standarden på dessa? Gärna tips på andra billiga boenden i trestadsområdet önskas!
Hej

Lycka till, men spara lite till mig också :). Jag åker troligen ner i höst/vinter.

Åker ni med lastbil eller skåpbil??

Said

Vi åker med skåpbil, (Folkabuss med bara framstolarna, går som personbil på färjan), och är väl mest ute för att reka och handla verktyg som behövs i början på bygget nu första svängen, plus lite kakel/klinker, badrumsmöbler och annat skoj, är det bra priser så åker vi nog ner en gång till sedan med antingen lastbil eller en stoor släpvagn efter folkan. :D

Vadårå? Man prutar ju på Beijers när man handlar stora partier? ???

Husbyggarn skrev:
jesca: Jo, det kan man göra ibland.. (fast vi har så fina rabatter ändå på just Beijer så prutar inte där heller..:)

Men just "stora partier" känns inte som att köpa några kvadratmeter kakel eller några köksskåp på IKEA heller. Det ska ju bli några tusenlappar innan man ens funderar på att pruta. Eller?    
Förutom köksskåpen köpte vi ju heller inte allt på ett och samma ställe eller vid ett och samma tillfälle...  
Några och några....ett par hundra kvadrat kakel/klinker och 150kvm parkett kallar jag inte lite......

Hursomhelst så är vi tillbaks nu efter nästan en vecka i Gdansk-Gdynia-området.
Vad vi gjorde var att ta ett anteckningsblock och åka runt till Obi, Praktiker, LeroyMerlin och Castorama för att jämföra priserna då dessa kan skilja en hel del.
Vad vi märkte var att Praktiker var dyrast på det mesta, och dom andra var ganska jämna i priserna.
Jag kommer att lägga upp priserna här i tråden senare, när jag hunnit renskriva anteckningarna, och packa ur bilen som står fullastad hos sambons föräldar.

bubaab skrev:
Hejsan!!!!
Alla intresserade av inkop av byggvaror i Polen. Jag sitter har nere i Szczecin och kan garna hjalpa till. Sla ett signal och var lilla samarbetet kan bli nyttig for bagge sidor. :)
Din hemsida går segt som sirap....om du vill ha några kunder kanske det vore idé att snabba upp lite....seeing is believing

Nu är vi tillbaka efter andra budget/inköpssemestern i Gdansk/Gdynia/Sopot. Ungarna har väl nog med material till en Myrdal-/Gyllenhammar-bok vid det här laget.
Denna gång åkte jag inte runt till en massa butiker utan hängde mest på Castorama de flesta dagarna. Trevlig personal där en del pratade relativt bra engelska. Tog tag i en person som fick gå runt med mig i timmar och anteckna vad jag ville ha. Har nog aldrig fått så bra service. En del material kostade typ 1/5-del mot i Sverige. En del var bara lite billigare. Intressant att se att det fanns samma märken på tätskikt etc. som i Sverige. Jag hämtade en massa kataloger på en liten kakelfirma jag handlat av tidigare och sköter nu inköpen hemifrån via mail.
Inte så kul kanske att tillbringa semestern på budgethotell/bilen/byggvaruhus i Polen men kan man tjäna många sköna tusenlappar på det så är det definitivt värt det.
Köpte en 10-15 inredningstidningar med priser och adresser på artiklarna utsatta. Otroligt bra exponering av varorna i tidningarna.

mvh
En trött David

David: Var det du som sprang omkring med Byggmax-tidningen nedstoppad i shortsfickan?

Vilket märke köpte du på tätskikt och vad kostade det?
Skriv gärna ner lite namn på företag som du tycker har bra urval av kakel/klinker då de stora företagen (OBI, Castorama, Praktiker, LeroyMarlin) verkar ha lite tråkigt utval.

Någon som har tittat på HTH-kök i Polen? (Ligger vid IKEA.) Eller annan leverantör som har fina ek-luckor?
Vill också ha tips på någon som säljer granitbänkskivor till bra pris.

Sedan en liten fråga: Varför finns det till 99% bara vita tråkiga badrumsmöbler? Eller vet någon vart det finns badrumsmöbler i trä?

Var det någon av er som var inne på Leroy Merlin?
Jag har fått för mig att de har bra utbud på kakel och klinkers....?

Jag ger ett ganska kortfattat svar då jag är på jobbet. ;)

David: Var det du som sprang omkring med Byggmax-tidningen nedstoppad i shortsfickan?
Nix. Jag hade jeans med ett trasigt knä. Ibland hade jag någon av ungarna med mig.

Vilket märke köpte du på tätskikt och vad kostade det?
Mapei. Återkommer med pris men det var inte extremt mycket billigare än i Sverige.

Skriv gärna ner lite namn på företag som du tycker har bra urval av kakel/klinker då de stora företagen (OBI, Castorama, Praktiker) verkar ha lite tråkigt utval.
Jag tyckte att Castorama hade billigt snyggt vitt kakel. 22 Zloty/kvm är extremt billigt. Klinker löper jag på Agena.
Vill du ha exklusivt klinkers/kakel är ImexTop32 och Agena bra ställen. Imex har en schysst utställning av badrumsinredning.

Någon som har tittat på HTH-kök i Polen? (Ligger vid IKEA.) Eller annan leverantör som har fina ek-luckor?
Vill också ha tips på någon som säljer granitbänkskivor till bra pris.
Är också ute efter schyssta billiga kök. Lämna gärna tips här.

Sedan en liten fråga: Varför finns det till 99% bara vita tråkiga badrumsmöbler? Eller vet någon vart det finns badrumsmöbler i trä?
Vi sågar till dem själva med bänksskivor från Bauhaus. Annars var det svårt att hitta billiga träprodukter i Polen.
Hittade däremot en firma som sålde Swedoor-dörrar gjorda i Estland. En Teakdörr kostade 3000 Zloty. Får återkomma med adress senare. Ska besluta om jag vill ha de två dörrarna de hade inne först. ;)
På Castorama hade de Ekfanerinnerdörrar för 130 Zloty, inklusive låskista. Mums för plånboken.
Puts, eldfast tegel, Flytspackel och murbruk var extremt billigt. :D

mvh
David

En sak till. Elen verkade lite annorlunda utformad i Polen jämfört med Sverige. deras jordade uttag liknade våra jordade lamputtag. Dvs det stack ut en stålpinne. Därför skippade jag att köpa elmaterial där. Blir nog Elbutik.nu i stället. Någon som känner till något billigare?

mvh
David

Det "enda" som verkade skilja i elväg var just de jordade vägguttagen, resten verkade vara samma.
Jag såg att det fanns ABB säkringsskåp (tomma) för runt 65 zloty och automatsäkringarna till dito, också ABB kostade 11,95 zloty per styck, 3-fas relä för montering i säkringsskåp (ABB) för 50 zloty och så vidare....

Ojoj....man får nästan köpfrossa när man går runt...

Det som man verkar "tjäna" mest på att köpa är ALLT som har med betong att göra: Cement, betong, kakel/klinkerfix, dito fog osv.där priserna kunde vara en femtedel eller mindre på vissa varor......

Nu måste jag bara köpa en släpvagn att ha med mig till nästa sväng! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.