F fribygg skrev:
Om banken inte vill låna ut till dig är nog risken med dig eller ditt sätt att bygga för hög...
OM det är som ts säger finns det en ganska liten risk för banken. Insatsen är förhållandevis låg. Säkerheten förhållandevis hög.
Jag tror att beslutet är fattat av en tjänsteman som precis kommit tillbaka från ett möte från chefen som påpekade riskbedömning efter att tjänstemannen lånat ut pengar för ett hus på gräddhyllan värt flera tiotals miljoner. Problemet var bara att den som lånade pengarna hade ingen inkomst och flera anmärkningar.

Jag är ganska övertygad om att någon av de andra bankerna kommer låna ut pengar utan problem.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
#handelsbanken är dumma på riktigt.... Idag fortsätter den här följetången. Skulle erlägga resterande köpeskilling för marken och tillträda. Allt väl så långt men Handelsbanken vägrade betala ut pengar trots att saldo fanns på kontot och att mäklaren bokat tid med dem i god tid i förväg. Det saknades en underskrift från mig, tydligen trots att mäklaren hade dubbelkollat allt tidigare på dagen. Så jag var tvungen att promenera tvärs över torget, ringa på och gå in och skriva på.

Kände hatande blickar från hela kontoret :-D..... Unge herr R tog emot mig och allt löste sig med 40 minuter fördröjning och en extra promenad....

Humor ända till slutet.... tydligen är det inte bara byggprojekt som är problem utan även så basala saker som att sköta sina åtaganden gentemot sina kollegor hos mäklare och banker.

För egen del hade jag hoppats att aldrig mer sätta min fot på det kontoret, men det gick ju bra trots allt.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Ibland är det tur att handelsbanken har egna personliga rådgivare.
En kompis skulle bygga ett hus. Tack vare en erfaren dam som var på väg till annat jobb var väldigt generös med att låna ut pengar. Han har konstaterat att han kan nog inte byta bank. Man ska ha tur

Nä. inte hb för mig
 
Z Zodde skrev:
(Svenska) Banker spekulerar inte med värdepapper i nån större utsträckning, är inte deras core business. Bara å läsa resultaträkningarna så ser du var vinsterna kommer ifrån
Det är riktigt. HQ Bank ägnade sig åt prop trading. Men det gick ju inget vidare.

Banker (tror jag utan undantag) använder bara derivat för att avhända sig risk. Inte att ta risk.
Z Zodde skrev:
Kul att du kan avslöja nåt som varken nationalekonomer, bankekonomer eller ekonomijournalister klarat av… :)
Så som vad?
Du verkar inte ha läst det du citerade.
Z Zodde skrev:
Eller är det kanske så att det är DU som inte förstår sammanhangen.
Varsågod då att visa på transaktionerna, som ger stöd för Riksbankens påstående.
Z Zodde skrev:
Tror du verkligen att RIX ljuger, ingen genomskådar bluffen förutom dig…???
RIX gjorde vad ALLA centralbanker gjorde vid finanskrisen. Man tillförde likviditet.
RIX är ett transaktionssystem. En mjukvara.
Kan det möjligen vara du som inte har någon vidare koll på ämnet.

En mycket stor majoritet lär ha trott på Regeringen och Riksbanken i det här fallet.
Och de få som kan tillräckligt för att genomskåda bedrägeriet lär inte ha vädrat det offentligt. Det gjorde ju inte jag heller.

Det där blev ingen kioskvältare heller. Varför skulle bankerna repa mer obligationer när dom drunknade i likviditet. Det uppmärksammades dock av media med tiden. Nästan ingen hade utnyttjat "möjligheten". Föga förvånande. Varvid någon minister blev arg.

Även bankerna "höll masken". När media frågade bankerna om varför dom inte utnyttjade möjligheten av att få låna av Riksbanken och låna ut till näringslivet, så avslöjade dom inte heller svamlet utan, rundade frågan genom att antyda att lånebehovet från näringslivet inte motiverade några sådana åtgärder för deras del.

Bankerna ville inte ha mer fordringar på Riksbanken som inte avkastade något. Det var en ren förlust för bankerna.
 
D daVinci skrev:
Det är riktigt. HQ Bank ägnade sig åt prop trading. Men det gick ju inget vidare.

Banker (tror jag utan undantag) använder bara derivat för att avhända sig risk. Inte att ta risk.

Så som vad?
Du verkar inte ha läst det du citerade.

Varsågod då att visa på transaktionerna, som ger stöd för Riksbankens påstående.

RIX är ett transaktionssystem. En mjukvara.
Kan det möjligen vara du som inte har någon vidare koll på ämnet.

En mycket stor majoritet lär ha trott på Regeringen och Riksbanken i det här fallet.
Och de få som kan tillräckligt för att genomskåda bedrägeriet lär inte ha vädrat det offentligt. Det gjorde ju inte jag heller.

Det där blev ingen kioskvältare heller. Varför skulle bankerna repa mer obligationer när dom drunknade i likviditet. Det uppmärksammades dock av media med tiden. Nästan ingen hade utnyttjat "möjligheten". Föga förvånande. Varvid någon minister blev arg.

Även bankerna "höll masken". När media frågade bankerna om varför dom inte utnyttjade möjligheten av att få låna av Riksbanken och låna ut till näringslivet, så avslöjade dom inte heller svamlet utan, rundade frågan genom att antyda att lånebehovet från näringslivet inte motiverade några sådana åtgärder för deras del.

Bankerna ville inte ha mer fordringar på Riksbanken som inte avkastade något. Det var en ren förlust för bankerna.
D daVinci skrev:
Det är riktigt. HQ Bank ägnade sig åt prop trading. Men det gick ju inget vidare.

Banker (tror jag utan undantag) använder bara derivat för att avhända sig risk. Inte att ta risk.

Så som vad?
Du verkar inte ha läst det du citerade.

Varsågod då att visa på transaktionerna, som ger stöd för Riksbankens påstående.

RIX är ett transaktionssystem. En mjukvara.
Kan det möjligen vara du som inte har någon vidare koll på ämnet.

En mycket stor majoritet lär ha trott på Regeringen och Riksbanken i det här fallet.
Och de få som kan tillräckligt för att genomskåda bedrägeriet lär inte ha vädrat det offentligt. Det gjorde ju inte jag heller.

Det där blev ingen kioskvältare heller. Varför skulle bankerna repa mer obligationer när dom drunknade i likviditet. Det uppmärksammades dock av media med tiden. Nästan ingen hade utnyttjat "möjligheten". Föga förvånande. Varvid någon minister blev arg.

Även bankerna "höll masken". När media frågade bankerna om varför dom inte utnyttjade möjligheten av att få låna av Riksbanken och låna ut till näringslivet, så avslöjade dom inte heller svamlet utan, rundade frågan genom att antyda att lånebehovet från näringslivet inte motiverade några sådana åtgärder för deras del.

Bankerna ville inte ha mer fordringar på Riksbanken som inte avkastade något. Det var en ren förlust för bankerna.
A) HQ bank var inte en traditionell bank med kontor och där man hade lönekonto etc.
Se den mer som ett mini Lehmann bros.

B) Rix är inte det du kallar ett ” transaktionssystem” ( va F*N är det)????
Rix är en centralbank precis som FED och BankOfEngland. En av centralbankens viktigaste uppgifter är att garantera bank/betalningssystemet och när likviditeten sinar så tillför man likviditet genom bla repor.
Min källa är Riksbanken själv (visat ovan)

Du hävdar motsatsen men har inte visat en enda källa som styrker din åsikt.
 
Z Zodde skrev:
A) HQ bank var inte en traditionell bank med kontor och där man hade lönekonto etc.
Se den mer som ett mini Lehmann bros.

B) Rix är inte det du kallar ett ” transaktionssystem” ( va F*N är det)????
Rix är en centralbank precis som FED och BankOfEngland. En av centralbankens viktigaste uppgifter är att garantera bank/betalningssystemet och när likviditeten sinar så tillför man likviditet genom bla repor.
Min källa är Riksbanken själv (visat ovan)

Du hävdar motsatsen men har inte visat en enda källa som styrker din åsikt.
Fast RIX är väl ett betalningssystem när banker skickar pengar mellan varann. Eller?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H Huaooja skrev:
Fast RIX är väl ett betalningssystem när banker skickar pengar mellan varann. Eller?
Ah sorry. När jag skriver RIX är det förkortning för Riksbanken (vedertaget på valutamarknaden) Betalningssystenet RIX är nåt helt annat som absolut inte har med diskussionen om penningpolitik att göra. Trodde det var uppenbart men ber om ursäkt om nån blev förvillad v
 
Z Zodde skrev:
När jag skriver RIX är det förkortning för Riksbanken (vedertaget på valutamarknaden)
Är RIX vedertaget? Ingen jag jobbar med använder det begreppet. Var jobbar du där det är ”vedertaget”?
 
M Mulvaden skrev:
Är RIX vedertaget? Ingen jag jobbar med använder det begreppet. Var jobbar du där det är ”vedertaget”?
Valutahandlare interbank

Som jag sagt, sorry for confusion, men tycker kanske ändå det borde vara uppenbart att jag inte menar nåt system som är mycket modernare än riksbanken som institution utan det jag länkat till…
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
A) HQ bank var inte en traditionell bank med kontor och där man hade lönekonto etc.
Se den mer som ett mini Lehmann bros.
HQ Bank var bank. Dom hade banktillstånd.
Lehman var inte bank. Dom hade inte banktillstånd. JP Morgan var deras bank.
Z Zodde skrev:
B) Rix är inte det du kallar ett ” transaktionssystem” ( va F*N är det)????
Rix är en centralbank precis som FED och BankOfEngland. En av centralbankens viktigaste uppgifter är att garantera bank/betalningssystemet och när likviditeten sinar så tillför man likviditet genom bla repor.
Min källa är Riksbanken själv (visat ovan)

Du hävdar motsatsen men har inte visat en enda källa som styrker din åsikt.
😆 I vilket land är RIX Centralbank?
Inte är det i vare sig Sverige eller någon större ekonomi. I Sverige heter centralbanken Riksbanken.

Hur gick det för dig med att visa transaktionerna. (Nej, det kommer du aldrig klara).
 
Z Zodde skrev:
Ah sorry. När jag skriver RIX är det förkortning för Riksbanken (vedertaget på valutamarknaden) Betalningssystenet RIX är nåt helt annat som absolut inte har med diskussionen om penningpolitik att göra. Trodde det var uppenbart men ber om ursäkt om nån blev förvillad v
Nu är det så med de flesta förkortningar. Att de är självklara för vissa. BH det är självklart bygga hus för oss här. Men tydligen kan det betyda någonting annat. På jobbet pratar man om AO... Självklart för oss. Men inte för alla andra. (för er som undrar AO - Arbets Order)
Det är så lätt att ta för givet. Men man får vara ödmjuk, när man inser att folk inte förstår.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu är det så med de flesta förkortningar. Att de är självklara för vissa. BH det är självklart bygga hus för oss här. Men tydligen kan det betyda någonting annat. På jobbet pratar man om AO... Självklart för oss. Men inte för alla andra. (för er som undrar AO - Arbets Order)
Det är så lätt att ta för givet. Men man får vara ödmjuk, när man inser att folk inte förstår.
Men jag har sagt sorry och förklarat vad jag syftade på, hur lång vill du dra det?
 
D daVinci skrev:
HQ Bank var bank. Dom hade banktillstånd.
Lehman var inte bank. Dom hade inte banktillstånd. JP Morgan var deras bank.

😆 I vilket land är RIX Centralbank?
Inte är det i vare sig Sverige eller någon större ekonomi. I Sverige heter centralbanken Riksbanken.

Hur gick det för dig med att visa transaktionerna. (Nej, det kommer du aldrig klara).
Lehman var visst en bank. Varför påstår du nåt annat? Jag har nu 2ggr bett om ursäkt för att det jag kallade RIX inte förståtts som riksbanken vilket var min intention. Transaktioner har jag aldrig pratat om så varför initiera whataboutism…?
 
D daVinci skrev:
Lehman var inte bank. Dom hade inte banktillstånd. JP Morgan var deras bank.
Det finns olika typer av banker i amerikansk lag. Lehman Brothers var en investment bank - en av fem. De två investmentbanker som överlevde 2008 som enskilda firmor, Goldman Sachs och Morgan Stanley, gjorde det bl.a. genom att bli bank holding company. En annan typ av bank, mer säker men också med mindre möjlighet att ta risk.
 
1 16386 skrev:
Det finns olika typer av banker i amerikansk lag. Lehman Brothers var en investment bank - en av fem. De två investmentbanker som överlevde 2008 som enskilda firmor, Goldman Sachs och Morgan Stanley, gjorde det bl.a. genom att bli bank holding company. En annan typ av bank, mer säker men också med mindre möjlighet att ta risk.
Lehman och de andra kända sk "investmentbanker" var sk broker dealers. Och hade INTE banktillstånd. Dom var inte anslutna till något regionalt FED-kontor. Något som en bank i USA är.
De omfattades därmed inte av någon lagstiftning som gäller banker. Och dom kunde inte erbjuda bankkonton till kunder. Dvs dom var inte banker.

Det stämmer att efter den så kallade finanskrisen startat så fann MS och GS det för gott att bli bank holding companies.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.