5 109 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Han ser fördelar med en bopriskrasch
En aspekt som ofta glöms bort när det talas om risk för fall är tron på den svenska marknaden. Så länge investerare forsätter att placera pengar i Sverige kan räntorna förbli låga. Men om det kommer en dag när stora investerare lämnar Sverige av någon anledning kan detta orsaka kraftigt höjda räntor och på sikt ge en kedjereaktion. Detta vill bankerna inte gärna prata om. Det skulle vara som att försöka sälja sin bil med alla negativa egenskaper och förvänta sig ett bra pris. Hur som helst har vi väldigt liten påverkan här.Appendix skrev:Så. Boprisfall:
Lägre konsumtion (Sveriges BNP är just nu konsumtionsdriven). Vilket kommer skapa arbetslöshet och ekonomisk utsatthet även bland de som inte har bostadsrätt. Vilket gör att ungdomar (som är mest utsatta av arbetslöshet vid en lågkonjuktur) kommer att få ännu svårare att köpa bostad.
Inlåsning. Folk vill inte sälja med förlust och kommer därmed inte att flytta även om de borde
Personliga tragedier (det är så många som glatt ropar att de vill att priserna ska falla "bättre att nån annan får det sämre")
Jag har väldigt svårt att se att det ska vara något positivt med boprisfall.
Sen tror jag liväl att bostadsmarknaden är överhettad. Men det är en mycket mer komplex fråga att diskutera än på ett forum som detta.
Vad gäller svårigheten att köpa bostad i Sthlm så cementeras den ju av att det inte finns en fungerande hyresmarknad då hyrorna hålls konstgjort låga för att "skydda" de som har förstahandskontrakt.
Titta i huvudstäder där det är dyrare än Sthlm att köpa. där kan man ändå få en bostad samma dag om man hyr. Till ett mycket bättre skydd som hyresgäst än i Sverige vad gäller avtalsrätt.
Mikael_L skrev:
Det är ju naturligt den första tanken.dd88 skrev:
Men om man tänker till lite så vore det faktiskt bättre för alla att bostadspriserna inte alls ökade något.
De som tjänar på prisökningarna är bankerna och byggbolagen, och sen staten som tar in skattepengar på reavinsterna.
Pengar som annars skulle varit kvar i våra fickor.
Men ingen bostadsägare tjänar det minsta på att bostaden ökar i pris, det kommer ändå bara att ha blivit ännu dyrare att köpa nästa bostad, medan de tre tidigare aktörerna jag nämnde tar ut sin vinst på vägen, vinst som bostadskollektivet betalar för.
Enda gången man caschar ut prisökningen som vinst är när man kliver av bostadståget, dvs i de flesta fall när man dör.
I en del fall ifall man flyttar till hyresrätt eller till en liten utflyttningsort i glesbygden.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Nja, vet inte det direkt. Man kan ju sälja efter en saftig uppgång, och sedan bygga nytt,Mikael_L skrev:
liksom Andy78 antyder:
Det finns ju andra ställen att bo på än Lidingö eller vid Brommaplan, och där markpriserna kanske är en tiondel.A Andy78 skrev:
Kostnaden att bygga ett vanligt normalt hus har ju inte mycket med de skenande fastighetspriserna att göra.
Jag gjorde det för 5 år sedan, dock hade jag ingen köpt bostad då. Ändock flyttade jag av det skälet.A Andy78 skrev:
Det är guldläge att lämna Stockholm nu, har man haft sitt boende ett par år kan man troligtvis casha ett nytt hus någonstans och kanske pengar över dessutom.
Om man vill alltså..
Men hur skulle det gå till?harry73 skrev:
Miljonprogrammet kommer man inte att kunna återupprepa. Mängden nyproduktion kommer således att vara lägre än under den perioden. Men även om man skulle lyckas bygga "billigt", så länge som marknadspriserna hålls uppe, kommer väl de som lyckas köpa "billigt" att sälja "dyrt" eftersom marknaden fortfarande håller uppe trycket?
Såvida man inte skulle lyckas reglera priserna på enskilda bostäder, men så kan man väl inte göra längre i landet?
Jag tror att det bara går att försöka dämpa uppgången, lämpligen den naturliga vägen med stigande räntor. Men de dröjer ju.
Är inte ett grundbekymmer att det är dyrt att bygga?
Det som kommer att ställa till det är utomstående faktorer som finanskris, mass arbetslöshet, krig som t ex USA - Nord Korea, Svensk export industri kollapsar och inflödet av kapital slutar vilket resulterar i ett Greklands scenario på sikt.
Att bostadsmarknaden ser ut som den gör kan vi bara skylla oss själva för och våra politiker som totalt avreglerat finansmarknaderna med obegränsad kreditgivning som följd, om jag eller någon annan trycker pengar i källaren då begår jag ett brott men när banken trycker pengar utan täckning så går det bra men resultatet ser vi nu, vanligt folk kan inte hantera fri tillgång till pengar.
Krisen kommer hända var så lugna i sak har inget förändrats det ända som hänt är att patienten fått mer syrgas tillfälligt, 97% av världens pengar är skulder som ska betalas av någon och det blir antagligen vi skattebetalare som får göra det, finansvärlden går helt fria.
Att bostadsmarknaden ser ut som den gör kan vi bara skylla oss själva för och våra politiker som totalt avreglerat finansmarknaderna med obegränsad kreditgivning som följd, om jag eller någon annan trycker pengar i källaren då begår jag ett brott men när banken trycker pengar utan täckning så går det bra men resultatet ser vi nu, vanligt folk kan inte hantera fri tillgång till pengar.
Krisen kommer hända var så lugna i sak har inget förändrats det ända som hänt är att patienten fått mer syrgas tillfälligt, 97% av världens pengar är skulder som ska betalas av någon och det blir antagligen vi skattebetalare som får göra det, finansvärlden går helt fria.
Om jag tar min egna gata som ett exempel , nu börjar lägenheterna bli klara mittemot och spekulationsförsäljningen är igång.
En sak som jag syns tydligt i dessa bostäder är att det ofta inte gjorts några tillval, tex är inte diskmaskin standard så brukar det inte inte finnas, det är oftast något man väljer om man är en familj som ska bo i bostaden.
En del försöker begära nästan samma pris för en tvåa som andra begär för en trea.
Blir intressant att se hur det slutar.
En sak som jag syns tydligt i dessa bostäder är att det ofta inte gjorts några tillval, tex är inte diskmaskin standard så brukar det inte inte finnas, det är oftast något man väljer om man är en familj som ska bo i bostaden.
En del försöker begära nästan samma pris för en tvåa som andra begär för en trea.
Blir intressant att se hur det slutar.
Liknande trådar
-
Vad tusan händer med elpriser i SE4?!
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vad kallas dörrhantag som låser genom att böjas upp, och var kan man köpa dem?
Fönster & Dörrar -
Vad händer med elnätspriserna?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Lasera obehandlade reglar till pergola
Färg, Måla & Tapetsera -
Byggkris, kommer priserna på hantverkare falla?
Hantverkare