Nicke Nyfiken
J jesper--- skrev:
Det kan vara ett villkor i finstilt, må skilja mellan bolag och bolag, har du info?
En service var missad med 100 mil i intervall, 1500 milen är servade, en intervall blev bara lite för lång pga föregående alldeles för tidig service, hört att enbart kia är sådana fascister när det kommer till service.
Både Kia och Hyundai (samma koncern) är fullständigt anala när det handlar om service. De har tidigare även krävt att all service ska utföras på deras märkesverkstäder. Men detta fick de till slut backa på efter ett domstolsutslag.

Eftersom jag själv vägrar att betala 2-4 ggr så mycket för en service på min bil, bara för att det är en VW märkesverkstad, så har jag sett mig om efter alternativ. Och i samband med detta har jag pratat med olika försäkringsbolag kring maskinskadeförsäkringen. Vad jag förstått har alla bolag krav på att bilen ska servas på godkänd verkstad enligt tillverkarens rekommendationer för att försäkringen ska gälla fullt ut. Om en service är förskjuten 100 mil är nog inte så farligt (se försäkringsvilkoren), men om du gör servicen själv är det kört. Då gäller inte maskinskadeförsäkringen och givetvis inte garantin.

Nu handlar det inte endast om maskinförsäkring på Kia/Hyundai
Dom har nybilsgaranti som gäller hela bilen, förutom slitdelar. Det är en jäkla skillnad mot övriga fabrikat som har två eller tre år.
Därav deras krav på regelbunden service. Och någon stans måste dom ju dra en gräns.
Det är endera tid eller körsträcka som avgör när du måste serva. Minst en gång per år, eller oftare om du kör mycket.

Nicke Nyfiken
GoC GoC skrev:
Nu handlar det inte endast om maskinförsäkring på Kia/Hyundai
Dom har nybilsgaranti som gäller hela bilen, förutom slitdelar.
Visst så är det. Men har man missat att följa Kia/Hyundais krav till punkt och pricka så gäller inte garantin och då får man i alla fall försöka hålla liv i maskinskadeförsäkringen som också täcker mycket el och elektronik. Men börjar man serva bilen själv står man utan båda.

Det finns dock i alla fall en biltillverkare som har 4 års helbilsgaranti + 8 års drivlinegaranti utan några som helst krav på service.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.