4 474 läst · 47 svar
4k läst
47 svar
Halogen till LED problem.
Du behöver inget canbusmotstånd för att montera en led ramp. Dom där monterar du om du byter ut bilens originallampor till fullampor.J jesper--- skrev:
Du tar ju bara stryrström till reläet från pluskabeln till helljuset och det tror jag inte är några konstigheter då du har vanliga halogenlampor.
Men kolla så du får en Led ramp som är avstörd ordentligt. Många billiga stör radio och elektronik rätt rejält.
Nja, om du matar den med 24 V så lär den gå sönder rätt fort ;-) Men en 24 V lampa på 35 W kommer att dra ca 1,45 A.GoC skrev:
Om man tänker sig lampan som ett motstånd som man kopplar in mellan plus och minus så kommer ju spänningsfallet över den att vara lika med matningsspänningen, och då vi har U och R så kommer strömmen I att bli vad den blir.J jesper--- skrev:
Varför finns dessa resistorer då och säg att det inte är något fel bland kablarna i min bil, då borde led ljusen gått igång som dem ska utan error.GoC skrev:
Inte alls, led är gjorda för ett variabelt spänningsområde. Dom fungerar lika bra både på 12V och 24V, drar bara olika mycket ström.S Strontus skrev:Nja, om du matar den med 24 V så lär den gå sönder rätt fort ;-) Men en 24 V lampa på 35 W kommer att dra ca 1,45 A.
Om man tänker sig lampan som ett motstånd som man kopplar in mellan plus och minus så kommer ju spänningsfallet över den att vara lika med matningsspänningen, och då vi har U och R så kommer strömmen I att bli vad den blir.
Därmot så stämmer det att en glödtrådslampa gjord för 12V troligen skulle gått sönder rätt fort, men lyst som tusan den korta tid du matade den med 24V
Dom där resistorerna är till för att du inte skall få en varning om att en lampa är trasig då den tar mindre med ström än 55W lampan som sitter original. Då 55W lampan drar 4,6A och 35W som vi tidigare konstaterade 2,9A.J jesper--- skrev:
Då CANBUS, som övervakar systemet, märker en lägre strömförbrukning än det skall vara så varnar den för att en glödlampa är trasig. Så dom är till för att du inte skall få en varning inne i bilen om trasiga glödlampor.
Men oavsett så bör du inte mixtra med bilens standardutrustning då du har 7års nybilsgaranti.
Inte roligt om det skulle bli något fel och din sjuåriga garanti har rykt då du ”modifierat” bilen.
Att montera vanliga glödtrådslampor som lyser bättre är en annan sak, enda skillnaden på dom är att glödtråden är tunnare så att lampan lyser kraftigare men samtidigt har rejält mycket kortare livslängd.
Men jag förstår din önskan att förbättra ljuset, det är ju eländigt dåligt på alla koreanska bilar. Inte ens standard LED är speciellt bra, halvljuset brukar vara helt ok, men helljuset inte mycket att hurra för.
Du skall få ett tips om en liten ljusramp som lyser riktigt bra.
https://www.swedol.se/led-ljusramp-pro-45w-1224vel-4732.html
Jag har haft en bil med en sådan på. Den lyser bättre och längre än två NBB 150mm extraljus med 100W halogenlampor. Bra ljusbild som inte ger en massa ljus framför bilen.
Två sådana små i fronten på en Niro kan bli ganska snyggt och rejält mycket bättre ljus
Inte roligt om det skulle bli något fel och din sjuåriga garanti har rykt då du ”modifierat” bilen.
Att montera vanliga glödtrådslampor som lyser bättre är en annan sak, enda skillnaden på dom är att glödtråden är tunnare så att lampan lyser kraftigare men samtidigt har rejält mycket kortare livslängd.
Men jag förstår din önskan att förbättra ljuset, det är ju eländigt dåligt på alla koreanska bilar. Inte ens standard LED är speciellt bra, halvljuset brukar vara helt ok, men helljuset inte mycket att hurra för.
https://www.swedol.se/led-ljusramp-pro-45w-1224vel-4732.html
Jag har haft en bil med en sådan på. Den lyser bättre och längre än två NBB 150mm extraljus med 100W halogenlampor. Bra ljusbild som inte ger en massa ljus framför bilen.
Två sådana små i fronten på en Niro kan bli ganska snyggt och rejält mycket bättre ljus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oturligt nog, är garantin teknisk sett redan rubbad efter att ha missat en serviceintervall, som tur är åker jag 99% motorväg vilket bör skona bilen samt maskinskadeförsäkring. Nu kan jag serva själv iaf, från den positiva sidan.GoC skrev:Men oavsett så bör du inte mixtra med bilens standardutrustning då du har 7års nybilsgaranti.
[länk]
[bild]
Beställde denna nån halvtimme sen; https://www.jula.se/catalog/bil-och...elysning/extraljusramper/ljusramp-led-006262/
Kändes alldelles för billigt för o låta vara, det kanske räcker med den och night bulbarna.
J jesper--- skrev:Oturligt nog, är garantin teknisk sett redan rubbad efter att ha missat en serviceintervall, som tur är åker jag 99% motorväg vilket bör skona bilen samt maskinskadeförsäkring. Nu kan jag serva själv iaf, från den positiva sidan.
Beställde denna nån halvtimme sen; [länk]
Kändes alldelles för billigt för o låta vara, det kanske räcker med den och night bulbarna.
Lär ju bli en rejäl skillnad, men den är ju ganska stor 60cm bred och rak.J jesper--- skrev:Oturligt nog, är garantin teknisk sett redan rubbad efter att ha missat en serviceintervall, som tur är åker jag 99% motorväg vilket bör skona bilen samt maskinskadeförsäkring. Nu kan jag serva själv iaf, från den positiva sidan.
Beställde denna nån halvtimme sen; [länk]
Har du funderat på hur du skall montera den snyggt i fronten? För visst är bilen ganska rundad i fronten.
Den här betydligt mindre och svängda ljusrampen har ett riktigt bra ljus. Sonen hade en sådan infälld under nummerskylten på en Hyundai Tuscon. Den lyser långt och är riktigt smäcker. Men mer än dubbelt så dyr.
https://www.swedol.se/led-ljusramp-85-w-superslim-1224vel-4741.html
Den går antingen på övre eller undre grillen, rätt tajt nere nån 5cm tillgodo, får jag tillräckligt med effekt av ljuset på nedre grillen lägger jag där, ser bättre it samt lättare att montera med svart plast omkring.GoC skrev:Lär ju bli en rejäl skillnad, men den är ju ganska stor 60cm bred och rak.
Har du funderat på hur du skall montera den snyggt i fronten? För visst är bilen ganska rundad i fronten.
Den här betydligt mindre och svängda ljusrampen har ett riktigt bra ljus. Sonen hade en sådan infälld under nummerskylten på en Hyundai Tuscon. Den lyser långt och är riktigt smäcker. Men mer än dubbelt så dyr.
[länk]
Hoppas det går, blir det katastrofalt fult så har jag takräcken.
Helt OT, men har du inte gjort service enligt biltillverkarens rekommendationer och på en godkänd serviceverkstad så har du inte mycket att hämta i maskinskadeförsäkringen. Servar du själv står du helt utan både garanti och maskinförsäkring. Och modifierar du i bilens elsystem och detta sedan orsakar en brand eller annan skada så gäller inte de övriga momenten heller i fordonsförsäkringen.J jesper--- skrev:
Det kan vara ett villkor i finstilt, må skilja mellan bolag och bolag, har du info?Nicke Nyfiken skrev:Helt OT, men har du inte gjort service enligt biltillverkarens rekommendationer och på en godkänd serviceverkstad så har du inte mycket att hämta i maskinskadeförsäkringen. Servar du själv står du helt utan både garanti och maskinförsäkring. Och modifierar du i bilens elsystem och detta sedan orsakar en brand eller annan skada så gäller inte de övriga momenten heller i fordonsförsäkringen.
En service var missad med 100 mil i intervall, 1500 milen är servade, en intervall blev bara lite för lång pga föregående alldeles för tidig service, hört att enbart kia är sådana fascister när det kommer till service.
Nej då Hyundai är lika dana.J jesper--- skrev:Det kan vara ett villkor i finstilt, må skilja mellan bolag och bolag, har du info?
En service var missad med 100 mil i intervall, 1500 milen är servade, en intervall blev bara lite för lång pga föregående alldeles för tidig service, hört att enbart kia är sådana fascister när det kommer till service.
Och köparna upplyses extra noga om att sköta sin service.
Men, när dom byter in en så får du rejält avdrag på inbytespriset. Men bilen säljs sedan, efter inbytestest, till ”fullpris” och helt plötsligt så gäller garantin på nytt.
Du hittar aldrig en Begagnad Kia eller Hyundai hos en handlare som inte har garanti upp till 7 eller 5 år.
och hyundai tydligen, om du syftar på service fascism och inte maskinskadeförsäkring.GoC skrev:Nej då Hyundai är lika dana.
Och köparna upplyses extra noga om att sköta sin service.
Men, när dom byter in en så får du rejält avdrag på inbytespriset. Men bilen säljs sedan, efter inbytestest, till ”fullpris” och helt plötsligt så gäller garantin på nytt.
Du hittar aldrig en Begagnad Kia eller Hyundai hos en handlare som inte har garanti upp till 7 eller 5 år.