nikasp
Ännu ett knep är regelsökare. Har själv bara letat el med min men metall sådär ytligt borde inte vara någon match. Började använda sådan efter jag läst om en som fick julen förstörd när han borrade hål i taket för att hänga upp en
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
Tapeter på väg upp. Detta sköter min fru på ett eminent sätt! Nyuppsatta ljusa tapeter med blommigt mönster längs ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur kopplar jag ur den här på ett smidigt sätt för att sedan kunna koppla in den igen när tapetseringen är klar? Den är till dörrklockan, men hur "öppnar" jag den?
En dörrklockstransformator monterad på en vägg med synliga kablar och en tom kabelrör öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Hur kopplar jag ur den här på ett smidigt sätt för att sedan kunna koppla in den igen när tapetseringen är klar? Den är till dörrklockan, men hur "öppnar" jag den?
[bild]
Äsch, kom på det själv efter lite letande och letande. De blåa mojängerna gick att dra ut (två på framsidan och två på baksidan). Sen gick det lätt.

Vi tycker inte att den är så snygg, varken trafon eller dörrklockan, men de får vara kvar då vi helst har trådbundet när det finns och funkar. Ofta när vi varit till dom som har batteridriven har de inte hört att man ringt på för att batterierna är slut eller så. Funderar på att kanske spreja om dom i en vit nyans som matchar lister och övrigt nytt. Eller så bryr vi oss inte om en månad. Får se.
 
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Äsch, kom på det själv efter lite letande och letande. De blåa mojängerna gick att dra ut (två på framsidan och två på baksidan). Sen gick det lätt.

Vi tycker inte att den är så snygg, varken trafon eller dörrklockan, men de får vara kvar då vi helst har trådbundet när det finns och funkar. Ofta när vi varit till dom som har batteridriven har de inte hört att man ringt på för att batterierna är slut eller så. Funderar på att kanske spreja om dom i en vit nyans som matchar lister och övrigt nytt. Eller så bryr vi oss inte om en månad. Får se.
Om ni är någotsånär lika mig: gör något åt det nu när ni ändå är igång, annars kommer det aldrig att bli av.

Och jag förstår önskan om trådbundet. Vi är en av de där med icke-fungerande batteriklockor.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Om ni är någotsånär lika mig: gör något åt det nu när ni ändå är igång, annars kommer det aldrig att bli av.

Och jag förstår önskan om trådbundet. Vi är en av de där med icke-fungerande batteriklockor.
Ja, det är nog som du säger - lika bra att göra något åt det på en gång. Ihop med det nya ser den liksom så...gammal ut.
 
  • Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
Sådärja. Ett första lager på.
Trädelar och en burk sprayfärg på kartong på gräsmatta, delar nymålade i vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mugatu och 3 till
  • Laddar…
Nu sitter den uppe och är inkopplad. Är nöjd att jag valde matt vit färg, smälter in mycket bra. Kabeln ska in i kabelkanal sen när listerna är på plats. Och det bruna målats vitt :sweat:
Matt vit elektronikenhet monterad i taket med löpande kabel mot en väggströmbrytare, väntar på kabelkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Dags för garderobhörnan.
En tom garderobnisch med synliga markeringar och en sockel redo för garderobsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fått ihop en liten sockel att placera dem på:
En tom nisch med nybyggd träsockel i ett rum, verktyg på golvet, vägg i förberedelse för montering av garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I skrivande stund håller den första garderoben på att monteras. Tanken när båda är klara är att ställa den på plats för att kunna måtta in passbitarna. Nischen är ca 137cm bred och garderoberna 120 cm.
 
En tanke är att göra småhyllor istället för en täckande passbit. Finns alltid nått att förvara
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
P polarsson skrev:
En tanke är att göra småhyllor istället för en täckande passbit. Finns alltid nått att förvara
Tack!

Har tänkt tanken själv och föreslagit för frugan. Vi diskuterade det lite och kom fram till att det blir isf ganska pluttiga hyllor som mest kommer fyllas med småkrafs (vilken min fru ogillar kraftigt). Hade det varit tal om en bredare hylla så är det möjligt att det blivit av. Men å andra sidan, hade nischen varit några cm bredare hade vi nog istället kört med 80+60-garderober istället för 60+60, som nu.
 
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Tack!

Har tänkt tanken själv och föreslagit för frugan. Vi diskuterade det lite och kom fram till att det blir isf ganska pluttiga hyllor som mest kommer fyllas med småkrafs (vilken min fru ogillar kraftigt). Hade det varit tal om en bredare hylla så är det möjligt att det blivit av. Men å andra sidan, hade nischen varit några cm bredare hade vi nog istället kört med 80+60-garderober istället för 60+60, som nu.
Gör en lång dörr och göm strykbrädan :D
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Gör en lång dörr och göm strykbrädan :D
Fin idé, absolut :)
Hade jag varit mer händig så hade jag nog kunnat få till det med :crysmile:

Nädå, tanken nu är att vi ska kunna utnyttja det lilla utrymmet som är vid sidan om den vänstra garderoben till att bygga in en hylla den dag vi fixar till den toa/dusch som är vägg i vägg. Det är ett yttepyttigt utrymme och på det sättet skulle vi kunna få in lite förvaring där.
 
Har tagit med barnen och rest till deras farföräldrar några dagar, men hemma jobbas det på ändå! Min fru skickade dessa bilder på en nästan färdig tapetsering som hon hann med efter jobbet idag:
Nästan färdig tapetsering i ett hem med vita väggar och utsikt mot matsal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt trapphus med delvis tapetserade väggar och en ljus mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum med väggar nästan färdigtapetserade med ett mönstrat, vitt tapet och kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jenkano och 1 till
  • Laddar…
Har ni själv målat trappan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.