B BSOD skrev:
Småfel som en annan firma ska åtgärda brukar inte vara så billigt att åtgärda även om det bara är småfel. Så man kan argumentera för att de där småsakerna i alla fall blir en hygglig slant att behålla, och därmed incitament nog för att göra klart med lönsamhet för bolaget.

Man ska betala den skäliga delen för det jobb som gjorts om man hamnar
i en tvist. Gör man inte det, så kan man åka man på att betala räntekostnader, utöver det man är skyldig för jobbet.
Ja, det är därför vi har en betalningsplan. Vi har betalat löpande för arbete som levererats. Det måste man ändå.

Och såklart, jag håller med. Man är dock i en beroendeställning till entreprenör. Finns inget jag kan göra alls
 
Redigerat:
Jag måste erkänna att jag är ledsen och besviken…att de tar sig an projekt, tar bra betalt och river i hjärtat av ens boende. Vi har dessutom barn. Sen struntar de i att jobba….så det går veckor….vi lever i byggverkstad. Det är extremt omoraliskt!

Som någon skrev, syftet är ju såklart inte att få entreprenaden billigare. Men jag har försökt. Jag har gett dem möjlighet att slippa vite om de bara gör klart! Men jag inser att jag inte når fram.
 
Redigerat:
Jag hoppar in här och kör mitt svar från en annan tråd som gäller även i ditt fall. Tyvärr är detta en olustig klassiker… Din fråga gäller betalning av arbete som är underkänt av besiktningsman, så kallat fel i tjänsten. Detta regleras i konsumenttjänstlagen (KtjL). Enligt 19 § KtjL framgår att konsument har rätt att hålla inne med betalning tills dess att avhjälpandet av fel i tjänsten är utfört. Notera att ditt innehållande är din säkerhet för att kunna anlita annan utförare i det fall ursprunglig entreprenör ej avhjälper felet. Därför rekommenderas att man som konsument håller inne en summa som med god marginal innefattar den kostnad som annan utförare kan förväntas fakturera för att utföra avhjälpandearbetena. Av förarbetena till ovannämnda lag framgår att konsument kan hålla inne betalning med marginal.
 
Om jag förstår det rätt har ni dessutom avtalat om betalning vid tre tillfällen varav det tredje och sista innebär att arbetena är avslutade och godkända av besiktningsman. I detta fall rekommenderar jag dig att inte frångå den betalningsplanen då det är ditt som konsument enda påtryckningsmedel. Det råder avtalsfrihet och företaget har ingått avtal som skall följas.
 
P P. Hamse skrev:
Jag hoppar in här och kör mitt svar från en annan tråd som gäller även i ditt fall. Tyvärr är detta en olustig klassiker… Din fråga gäller betalning av arbete som är underkänt av besiktningsman, så kallat fel i tjänsten. Detta regleras i konsumenttjänstlagen (KtjL). Enligt 19 § KtjL framgår att konsument har rätt att hålla inne med betalning tills dess att avhjälpandet av fel i tjänsten är utfört. Notera att ditt innehållande är din säkerhet för att kunna anlita annan utförare i det fall ursprunglig entreprenör ej avhjälper felet. Därför rekommenderas att man som konsument håller inne en summa som med god marginal innefattar den kostnad som annan utförare kan förväntas fakturera för att utföra avhjälpandearbetena. Av förarbetena till ovannämnda lag framgår att konsument kan hålla inne betalning med marginal.
Nej, frågan gäller om slutbesiktning blir godkänd med anmärkningar. Blir den underkänd är det enkelt. Då betalas inget.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Nej, frågan gäller om slutbesiktning blir godkänd med anmärkningar. Blir den underkänd är det enkelt. Då betalas inget.
Jag tolkar dig som om arbetet är godkänt ned anmärkningar som skall åtgärdas av entreprenören. Stämmer det?
 
P P. Hamse skrev:
Jag tolkar dig som om arbetet är godkänt ned anmärkningar som skall åtgärdas av entreprenören. Stämmer det?
Nej, inte ännu. Men det lär bli hoppas jag 😂 I den bästa av världar inte anmärkningar….det är en fråga HUR jag ska göra. Det har inte skett ännu. Men jag har fått svar, dvs be besiktning mannen att värdera.
 
Nu tycker du kanske jag är jobbig men du kan, vilket är min poäng, med stöd i lagstiftningen, KtjL, hålla inne mer än besiktningsmannens uppskattning för säkerhets skull. Jag har varit med om fall där besiktningsmannens uppskattning av kostnad för åtgärdande låg på ca 200000kr men klienten höll inne sista betalningen på dryga 400000 kr. Företaget gick i konkurs och när annan entreprenör sedan skulle slutföra åtgärdandets hamnade kostnaden på lite mer än den innehållna summan. Där sparade beställaren alltså över 20000 kr på att hålla inne mer än besiktningsmannens uppskattning.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Nej, inte ännu. Men det lär bli hoppas jag 😂 I den bästa av världar inte anmärkningar….det är en fråga HUR jag ska göra. Det har inte skett ännu. Men jag har fått svar, dvs be besiktning mannen att värdera.
Du kan ju alltid be en annan firma om en kostnadsuppskattning. Om du inte litar på bes. mannens uppskattning, eller om bes. mannen inte vill ge en uppskattning.

Du har som sagt rätt att hålla inne så att det räcker om en helt annan firma skall komma och åtgärda bristerna.
 
S
Det där låter som en firma som inte kommer att skicka våtrumsintyget förrän du har betalat allt. Se upp.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det där låter som en firma som inte kommer att skicka våtrumsintyget förrän du har betalat allt. Se upp.
Hahaha…jag har bra avtal så det står explicit att Bkr o Säker vatten intyg skall lämnas innan entreprenaden är godkänd 😂😉
 
S
Okej, bra.
Frågan är om de själva har läst avtalet. 😂
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
R
Kanske är dom läskunniga men saknar kunskap om avtal?😉
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Okej, bra.
Frågan är om de själva har läst avtalet. 😂
Det tror jag inte så här i efterhand. Innan vi signerade var jag supernoga med att ge dem tid att läsa….återkomma med frågor. Det gick ca 3-4 månader från utkast till färdigt avtal så de hade tid i la fall. Men de är nog inte så vana? De flesta privatpersoner kanske bara gk offert?
 
Tror att du förlitar dig lite för mycket på det där avtalet. Firman har ju inte hållit sig till det hittills så vad får dig att tro att de ska göra det framledes?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.