22 068 läst · 62 svar
22k läst
62 svar
Hålkäl-en produkt från helvetet.
Funkar utmärkt även med snedtak.F Finndjävel skrev:Enklaste sättet är att lägga dom i sågen precis på samma sätt som dom ska komma i taket. Alltså med sidan som ska komma mot väggen emot det bakre stödet/anhållet på sågen och sidan som ska upp emot taket vänd uppåt.
Men det är inga bra lister. Dom fungerar endast med raka 90graders vinklar, har du t.ex. snedtak så går dom inte att använda.
Kör på golvlist i taket, blir oftast snyggare slutresultat.
För många år sen höll jag på med samma elände mätte, kapade o listen drog rätt ner i backen eller uppåt m.m. Ledsnade på det och drog en vinare istället sen gick det bättre så tipset är att dricka en flaska vin då övertänker man inte och det blir roligare att jobba.
Jag jobbar som snickare och gillar o lista. Kanske inte att tak är favoriten men ändå.
Mitt tips som jag inte såg att någon i tråden hade skrivit är att göra passbitar. Både inner och ytterhörn. Skriv i dem och spara. Går det lång tid mellan varven så är de bara o ta fram dem så slipper du svordomar.
Mitt tips som jag inte såg att någon i tråden hade skrivit är att göra passbitar. Både inner och ytterhörn. Skriv i dem och spara. Går det lång tid mellan varven så är de bara o ta fram dem så slipper du svordomar.
Välkommen till min värld =o) Jag köpte en ligistik men vi grejade det inte en då. Fick vänta på en snickare i 6 vecker sen fick han gjort jobbet i torsdags. Det var i allmoge köket i övriga rum blir det inga snea taklisterUlltand skrev:
Exakt, kommer ihåg alla sågningar, framför allt vid takkupan och taklut. Provsåga först ett antal ggr för båda ändar på spillbitar. Snickaren var dock sjukt skicklig på att få rätt på första försöket !!.Ulltand skrev:
För flera år sen var jag i din situation. Lösningen är att förkroppa listerna. Då behöver man bara karva på den ena sidan av hörnet (undantaget ytterhörn såklart). Man behöver inte alla hjälpmedel som är med i den här filmen. Det duger med svans, primitiv gerlåda och bra kniv. Biten som man karvar på kan vara ganska kort. Därefter fortsätter man med en fullängdsbit som t ex går till nästa hörn. Sen förkroppar man en kortare bit. Jag förkroppar högersidan av hörnen och arbetar mig runt medsols i rummet. En stor poäng är att du slipper att få rätt längd på listbitarna i skarvarna. Jag fuskar också med mjukfog men det blir bra. Om det finns ett ytterhörn skulle jag börja med det.Ulltand skrev:
Redigerat:
Annars är "smyglister enkla att sätta och de flesta brukar kunna få till det. De finns i lite olika bredder och det blir en snygg "skugga" i överkant som döljer ev. ojämnheter i tak och lister.U i CAR skrev:
Enda gången jag hade riktigt besvärligt och för mig olösligt var när jag satte taklist i köket. Det blev fel 10 ggr av 10, min fru säger då "det kanske är fel på listen". Fattar ni hur förbannad man blir av en sådan kommentar?
Hursomhelst, det visade sig att listerna inte var 90 grader på baksidan, så visst var det fel på listerna
Hursomhelst, det visade sig att listerna inte var 90 grader på baksidan, så visst var det fel på listerna
Om det är vanliga 90 graders hörn så gör som Snicklas skriver i #49.
Tillverka fyra korta bitar (inner och ytterhörn, höger respektive vänster) såga av dom exakt mått t ex 200 mm.
Håll upp dom mot varandra och måtta så att hörnet blir snyggt, dra streck på väggen.
Mät sedan mellan strecken och lägg till 200 mm (eller 400 mm om det är hörn i båda ändar).
Tag med biten till gersågen som representerar det som ska sågas av. Då slipper man tänka eller få kortslutning i skallen.
Tillverka fyra korta bitar (inner och ytterhörn, höger respektive vänster) såga av dom exakt mått t ex 200 mm.
Håll upp dom mot varandra och måtta så att hörnet blir snyggt, dra streck på väggen.
Mät sedan mellan strecken och lägg till 200 mm (eller 400 mm om det är hörn i båda ändar).
Tag med biten till gersågen som representerar det som ska sågas av. Då slipper man tänka eller få kortslutning i skallen.
Redigerat:
Jag fick schi =o( Snickaren gjorde det inte på det gamla fina sättet.U i CAR skrev:
När jag anade att det inte skulle bli som jag ville, sa han, passade det inte kunde han gå hem.
Bygget hade stått still så länge pga att jag inte fick tag på någon.
Jätte TRIST!.
Mina vänner säger det ser man inte efter ett tag. Fel det gäller inte alla.
Gör man egen design och har en vision, då är de små detaljerna viktiga
[QUOTE="Finndjävel, post: 4824093, member: ]
Men det är inga bra lister. Dom fungerar endast med raka 90graders vinklar, har du t.ex. snedtak så går dom inte att använda.
Kör på golvlist i taket, blir oftast snyggare slutresultat.[/QUOTE]
Kör på golvlist i taket, blir oftast snyggare slutresultat.[/QUOTE]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan ju undra vem som uppfann denna underbara produkt. Gör man bara rätt så blir det ju hur snyggt som helst.(förkroppat)
Mitt problem brukar inte vara gerningarna eller förkroppningarna utan mer att kapa vid fel streck.. typ 2m markeringen.
Mitt problem brukar inte vara gerningarna eller förkroppningarna utan mer att kapa vid fel streck.. typ 2m markeringen.