Jag tänkte göra hål för mina skärmar så jag kan dra kablar i väggen sedan ett hål under skrivbordet. Men nu ser jag att det är gips trä skiva och ”frigolit” isolering. Hade det bara varit vanlig isolering ull hade man kunnat dra igenom kablarna lättare. Vad kan man göra för att få igenom kablar om man inte vill gipsa om?
Vill du att skärmarna ska finnas inne i väggen eller menar du alltså att kablarna, ström och DP/HDMI, ska gå i väggen?
Nu har du förvisso sågat redan, men hade det inte varit enklare med en utanpåliggande kabelkanal, då hade du bara gjort ett hål i skivan. Alternativt ett hål i skivan som täcks med ett lock som släpper genom kablar.
Förutsatt att du ska ha datorn under bordet?
Nu har du förvisso sågat redan, men hade det inte varit enklare med en utanpåliggande kabelkanal, då hade du bara gjort ett hål i skivan. Alternativt ett hål i skivan som täcks med ett lock som släpper genom kablar.
Ja precis, vill ha el/dp sladdar inne i väggen. vill helst inte ha några synliga kablar eller kabel kanaler. men får väll leva med en kabel kanal eller skära ut en bit gips och gipsa om, men det känns väldigt struligt då jag har precis fått upp tapeten.W Wip3 skrev:Vill du att skärmarna ska finnas inne i väggen eller menar du alltså att kablarna, ström och DP/HDMI, ska gå i väggen?
Ja, det är ju lätt att vara efterklok, men detta skulle du ha tänkt på innan 
Jag vet faktiskt inte hur du ska kunna göra hål i frigoliten mellan dom 2 hålen?
Typ en smal pinne/stång som du trycker ner till det andra hålet? Lite svårt att förklara.
Annars så ta bort den tapetvåd där hålen finns och öppna upp för kablarna och sen tapetsera om.
Jag förstår vad du är ute efter men att göra det i efterhand komplicerar det lite.
Jag vet faktiskt inte hur du ska kunna göra hål i frigoliten mellan dom 2 hålen?
Typ en smal pinne/stång som du trycker ner till det andra hålet? Lite svårt att förklara.
Annars så ta bort den tapetvåd där hålen finns och öppna upp för kablarna och sen tapetsera om.
Jag förstår vad du är ute efter men att göra det i efterhand komplicerar det lite.
Ja precis. Jag tänkte en galge som man vecklar ut och petar sig igenom med. Men det kommer ta en jäkla massa tid. Jag tog för givet att det va naket bakom gipset och reglat med 60cc. Lite isolering ull såklart. men denna "frigolit" kom som en överaskning.W Wip3 skrev:Ja, det är ju lätt att vara efterklok, men detta skulle du ha tänkt på innan
Ja exakt. Frågan är om man vågar röra tapeten, frugan är ansvarig för målning och tapetseringen 😅pacman42 skrev:
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Bygga pergola som fästs i husfasad?
Byggmaterial & Byggteknik -
Sprickor i bärande stolpar - bekymmer eller ej?
Hur löser jag problem med för låg stolpe vid räcke?
Växla av ett stag i takstol
Bygga vedförvarring i väggen
Byggmaterial & Byggteknik